دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بنیانگذار وضع موجود هستند/ مجلس کنترل چندانی بر دولت ندارد

دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بنیانگذار وضع موجود هستند/ مجلس کنترل چندانی بر دولت ندارد

. احد آزادیکا در تذکر شفاهی خود از دولت انتقاد کرد و گفت: قرار بود اعلامیه به دست مردم برسد اما در ماه اول و دوم این اتفاق نیفتاد. به نظر نمی رسد در آینده اتفاق بیفتد. ذبیح الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز دولت را مقصر این هزینه ها می داند. ستاره صبح در همین رابطه با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
به نظر شما چه کسی مسئول هزینه های جاری است؟
هم مجلس و هم دولت مسئول هزینه های جاری هستند. دولت نمی تواند بدون اجازه مجلس دست به اقدام دسته جمعی بزند. مهم این است که اگر دولت برنامه مشخص و کابینه قوی داشت این مشکل پیش نمی آمد. متأسفانه دولت به صورت بی برنامه در تصمیم گیری های فعلی دخالت می کند. به عنوان مثال قانون درج قیمت تولید بر روی محصول یکی از آن تصمیماتی بود که با روش تست خطا گرفته شد و نتیجه آن مشخص نشد. شما نمی توانید هر لحظه تصمیمی بگیرید و سپس آن را رها کنید. برخلاف شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی، وضعیت اقتصادی کشور به جایی رسیده است که مردم درگیر تامین نان و اقلیم هستند.
اگر بخواهیم به این ترتیب اشاره کنیم، تصویب لایحه 1401 در مجلس یازدهم مجوزی برای دولت برای تعیین وضعیت موجود بود. مجلس به دولت اجازه داده است تا طرح هایی مانند حذف ارز ترجیحی را بدون برنامه ریزی اجرا کند. در واقع مجلس به دولت اجازه داد که این طرح را بدون برنامه ریزی خاصی اجرا کند.
نتیجه چنین اقدامی به اعتراضات مردمی در خیابان ها انجامید. حضور سالمندان و مستمری بگیران در اعتراض به حقوق خود دور از شأن نظام جمهوری اسلامی است.

به نظر شما با گذشت 10 ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم، چرا برخی از کارمندان و نمایندگان مجلس، دولت روحانی را مقصر مشکلات موجود می دانند؟
رئیسی متاسفانه پس از گذشت 10 ماه همچنان به دنبال راه حل سیاسی است. دولت دولت قبلی را مقصر مصوبه شورای استانداری علیه ایران می داند و یا حتی دولت روحانی را مقصر حادثه قطار یزد می داند.
شایستگی در مدیریت کنار گذاشته شده است. افرادی مانند میرکاظمی، هندوزی و عبدالملکی لیاقت این مقام را ندارند. این نتیجه بیان این افراد است که امروز مردم از وضعیت فعلی راضی نیستند، حتی حامیان رئیس جمهور هم نمی توانند از کار دولت حمایت کنند.
رئیس به جای صحبت با مردم و گزارش دادن، مشکلات را به شیوه ای منظم مدیریت می کند. اگر او باید به دستور کشور اداره می شد، همه افراد جامعه می توانستند رئیس جمهور شوند. افزایش قیمت و سپس حذف یارانه برای یارانه مردم مدیریت بحران نیست.

به نظر شما مجلس در شرایط فعلی چه باید بکند؟
دو سال از عمر مجلس می گذرد و استیضاح و تحقیقی در کار نیست. نمایندگان مجلس به جای حمایت از دغدغه های مردم در سخنرانی ها و سخنرانی های خود، از دولت حمایت می کنند.
در مجلس دهم در فراکسیون مستقلین بدون وابستگی سیاسی و جناحی به دولت به وظیفه شرعی خود عمل کردیم.
مجلس یازدهم با دولت اصلی قرارداد برادری منعقد کرد. مجلس نباید در برابر اقدامات دولت سکوت کند و از نقش نظارتی آن غافل شود. مجلس ابزارهایی مانند دیوان محاسبات دارد که می تواند از آنها برای بررسی هزینه های دولت استفاده کند.
پیش بینی کردم امسال با توجه به توسعه فعلی شرایط کشور سخت باشد.

نظر شما در مورد سفر نیکلاس مادورو به ایران چیست؟
کشوری که گرفتار بحران های اقتصادی است نمی تواند به کشور دیگری کمک کند. هرگونه مبادله اقتصادی با ونزوئلا به جای دوجانبه، یکجانبه خواهد بود. صادرات به این کشور بازده ارزی محدودی برای ایران خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید