دولت سیزدهم/ گام بلند مزد کارگران به مسئولان فرصت بهبود وضعیت می دهد


ساعت: 18:26
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884492

با توجه به گام بزرگ دولت برای افزایش دستمزدها در سال جاری، کارگران باید بیش از گذشته دولت را همراهی کنند تا انرژی کارکنان در حاشیه هدر نرود و با جدیت بیشتری با مشکلات جامعه کارگری برخورد کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گرچه مسائل کارگری در ایران سابقه طولانی دارد، اما گام بزرگ دولت در سال 1401 چراغ سبزی برای پیگیری جدی آنها بود. دستمزدهای پایین سال گذشته و نابرابری بین هزینه و درآمد، تعداد زیادی از کارگران را با مشکل مواجه کرده است. مشکلی که قبل از اینکه سیدابراهیم رئیسی به سمت پاسداری برود، مورد توجه وی قرار گرفت و در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اختلاف طبقاتی محصول بی عدالتی و سیاست نادرست اقتصادی است، گفت: حقوق کارگران باید رعایت شود. نسبت به تورم اصلاح شد.

گام بلند دولت سیزدهم برای عادلانه‌سازی حقوق کارگران که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود، اگرچه با چالش‌هایی همراه بود و با افزایش تورم ناشی از عوامل متعدد، بار دیگر شیرینی افزایش دستمزد را تلخ کرد اما اقدامات تکمیلی و برنامه‌های موازی آن. می تواند با کاهش این چالش ها آینده بهتری را برای جامعه کارگری رقم بزند.

اگرچه امید کارگران با اقدامات مهم دولت سیزدهم نسبت به آینده افزایش یافته است، اما به نظر می رسد برخی این شرایط را قابل قبول نمی دانند و از هیچ تلاشی برای برهم زدن آرامش جامعه کارگری فروگذار نخواهند کرد. ساخت و سازهای فضایی و برنامه ریزی همچنان کارگران را به چالش می کشد و آنها را مجبور به تحرکات احساسی قوی می کند. اما عوامل دیگری مانند تورم و گرانی که علل داخلی و خارجی دارند نیز در ایجاد این استراتژی خطرناک نقش داشته اند.

حجت الاسلام رئیسی در شرایطی سکان اجرایی کشور را در دست گرفت که سطح زندگی مردم روز به روز کاهش می یافت و مردم تحت فشار شدید اقتصادی بودند و مردم بی سابقه ترین تورم را تجربه می کردند. تورم 60 درصدی و ارزش پول ملی با کاهش بی سابقه ای روبرو شد. این وضعیت بار سنگین تری بر دوش کارگران گذاشته است و آنها در زندگی خود با چالش جدی روبرو هستند.

دولت سیزدهم/ گام بلند مزد کارگران به مسئولان فرصت بهبود وضعیت می دهد

نگاه مثبت دولت به دستمزد کارگران

در این شرایط دولت دستمزد کارگران را نسبت به سال 1400 در سال 1401 57.4 درصد افزایش داد به طوری که حداقل دستمزد ماهانه از 2 میلیون و 554 هزار و 950 تومان به 4 میلیون و 179 هزار و 750 تومان و حداقل دستمزد روزانه از 88 هزار تومان به 139 هزار تومان رسید.

افزایش قابل توجهی که بر اساس شعار تبلیغاتی دولت مبنی بر حمایت از نیازمندان برای جبران کم توجهی دولت قبل به کارگران بود و این افزایش می تواند شکاف معیشتی کارگران و سایر اقشار جامعه را کاهش دهد، هرچند این اقدام عواقب سنگینی برای دولت به همراه داشت و اعتراضات گسترده ای را در پی داشت، سایر اقشار جامعه از مدیران دولتی با حقوق چند ده میلیونی به اتوبوسرانی هایی که بیش از 20 میلیون تومان حقوق می گرفتند تبدیل شدند، اما دولت مصمم به حمایت از کارگران بود. اگرچه طرفداران سرمایه داری این افزایش را به ضرر کارگران می دانستند، اما کارشناسان این موضوع را رد کرده و معتقدند افزایش دستمزد کارگران سهم ناچیزی بین 7 تا 9 درصد در تورم داشته است.

اگرچه این افزایش بی سابقه دستمزدها توانست آلام بسیاری از کارگران را التیام بخشد، اما با توجه به برنامه دولت برای لغو ارز 4200 تومانی و اصلاحات اساسی اقتصادی و افزایش قیمت ها، شیرینی این اقدام بی سابقه دولت برای کارگران بود. کاهش یافت و کارگران در برخی کارخانه ها اعتراض داشتند. اعتراضاتی که برخی در داخل و خارج از آن خوشحال هستند. کسانی که به فکر معیشت و دغدغه کارگران نیستند و فقط به دنبال ماهیگیری از این آب کدر هستند. از سوی دیگر بخش بزرگی از کارگران بر اساس تجربه ماه‌های گذشته امید بیشتری به آینده و انطباق دستمزدها با نیازهای خود دارند. نگاهی که می تواند به نوعی کمک کننده باشد و دولت را قادر سازد تا برنامه های خود را پیش ببرد.

دولت سیزدهم/ گام بلند مزد کارگران به مسئولان فرصت بهبود وضعیت می دهد

قدردانی رهبر انقلاب از کارگران

البته رهبر معظم انقلاب در دیدار ۲۹ اردیبهشت ماه امسال با کارگران اعتراض کارگران را در مواردی موجه دانستند و گفتند: این جلسه سالانه ما با کارگران است، تقدیر از کارگران، با تشکر از کارگران و دانستن قدر خود کار.پس می خواهیم از کارگران عزیز تشکر کنیم و دستان شما را به فرموده پیامبر گرامی اسلام ببوسیم، ما هم می خواهیم ارزش کار در جامعه شناخته شود.کار یک ارزش است. در اسلام.» یکی از اعتراضات کارگری که مورد تایید مدیریت قرار گرفت، واگذاری کارخانه هاست که با واگذاری های بی رویه، نه تنها بسیاری از کارگران را بیکار می کند و معیشت بسیاری از خانواده های کارگری را تهدید می کند. ضربه سنگینی به تولید ملی و اقتصاد کشور وارد می کند رویکردی که در سال های اخیر بسیاری از کارگران را با چالش مواجه کرده است.سوء استفاده به نام خصوصی سازی روی دیگر سکه ای است که دولت سیزدهم بر آن وارد است. نسبت به سایر دولت ها حساس تر است.

البته اعتراض حق کارگران است و پس از انقلاب بارها کارگران تجمع و اعتراض کرده اند تا مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند، اما در شرایطی که دولت گام بلندی برای حل مشکلات آنها برداشته، مدارا و امیدواری کرده است. آینده می تواند جایگزین مناسبی برای اعتراض و تعامل دولت باشد. همان دولتی که اقدامات مثبتی برای کاهش مشکلات کارگران انجام داد.

تصویب لایحه حق سازماندهی و چانه زنی دسته جمعی

در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۳۰ تیرماه) شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی در جلسه استماع گزارش کمیسیون اجتماعی لایحه تصویب کنوانسیون حق سازماندهی و چانه‌زنی جمعی مصوب ۱۳۲۸ به تصویب رسید. با 161 رای موافق، 4 رای مخالف و 6 رای ممتنع و رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه تایید شد.

محمدرضا صباغیان بافقی در این جلسه برخلاف کلیات ارائه شده در گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب موافقتنامه حق تشکل و قراردادهای دسته جمعی گفت: امروز برخی از کارگران به دلیل عدم رعایت قانون کار اخراج می شوند. به حساب آوردن. نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، حاتم و ابرکوه در مجلس یازدهم تصریح کرد: متأسفانه کارگران حق اعتراض ندارند، بنابراین نباید کار نمایشی انجام دهیم، بلکه باید به دغدغه آنها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فقط حداقل دستمزد کارگران را تعیین می کند، گفت: وزیر با کارگران ارتباطی ندارد! و ادامه داد: امروزه کارفرمایان از اتباع خارجی به دلیل تامین نکردن آنها استفاده می کنند و حقوق کمی به آنها می پردازند. صباگیان بافقی تصریح کرد: قراردادهای جمعی و بین المللی خوب است و می تواند به وضعیت کارگران کمک کند، اما همچنان شاهد عدم اجرای قوانین کار در کشور خودمان هستیم، بنابراین ابتدا باید برای اجرای قوانین داخلی تلاش کنیم.

محمد علیپور نیز با کلیات لایحه مذکور موافقت کرد و گفت: کشور ما عضو سازمان ملل است و بر این اساس حقوق بشر را رعایت می کند، اما امروز مشاهده می شود که مولفه حقوق بشر علیه کشورمان استفاده می شود و مورد تهمت قرار می گیرد. نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شات در مجلس یازدهم افزود: امروز کشور ما در عرصه بین المللی نقش آفرینی می کند، بنابراین

در مورد موضوع لایحه فوق باید پذیرفت که ما یک تافته منزوی نیستیم و ممکن است ارتباط ما با این گروه حافظ حقوق ما باشد.

وی تصریح کرد: مبانی و مفاهیم قانون کار در کشور ما با دنیا متفاوت است، به عنوان مثال در دنیا مفهوم ایثار وجود ندارد، اما مشاهده می شود که کارگران در کشور ما قبلا نقش داشتند و بعد از انقلاب و حتی در زمان جنگ تحمیلی تا امروز در شرایط تحریم اجازه تعطیلی کارخانه ها را ندادند.

مجلس و دولت؛ همراه با کارگران

لذا در ماده واحده آمده است: قرارداد حق سازماندهی و قرارداد دسته جمعی 1348 به شماره 98 مشتمل بر یک مقدمه و 16 ماده تصویب و اسناد آن به تصویب رسید. در تبصره 1 تاکید شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسؤول اجرای این قانون است و موظف است ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این قانون آیین نامه آن را تهیه و به هیأت وزیران ارائه کند. برای تایید.

وزارت مذکور متعهد می شود پیش نویس قوانین لازم برای اجرای این قانون را تهیه و جهت تصویب به مراجع ذیربط ارائه نماید. در تبصره 2 نیز آمده است: رعایت اصول 77، 125 و 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این قانون الزامی است. همانطور که گفته شد کارگران بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفته اند و همین امر می تواند زمینه ساز رفع مشکلات آنها در سال های اخیر باشد. مشکلاتی که از بی احتیاطی ناشی می شود و برای حل آنها باید همه دست به دست هم بدهند. همکاری کارگران با مسئولان برای رفع مشکلات امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. در همین راستا و برای بررسی ابعاد موضوع، با جعفر قدری، عضو کمیسیون برنامه و محاسبات بودجه شورای اسلامی، کمال عطاری، کارشناس اقتصادی و احسان سلطانی، کارشناس مسائل اقتصادی به گفت وگو نشستیم. ، که این گزارش را دنبال می کنند:

دیدگاهتان را بنویسید