دولت سیزدهم یک سال تمام کرد کدام وعده دولت محقق شد؟

دولت سیزدهم یک سال تمام کرد کدام وعده دولت محقق شد؟

روز جدید یک سال از دولت سیزدهم می گذرد و دولت سه سال دیگر فرصت دارد تا به وعده های مهمی چون ساخت و بهره برداری از چهار میلیون واحد مسکونی، بهبود معیشت مردم به ویژه دهک های کم درآمد کشور، بدون گره زدن به اقتصاد و اقتصاد، عمل کند. توده مردم به تحریم ها و عواقب آن و غیره. زمان هست.

در یک سال گذشته برخلاف وعده ها اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد و معیشت مردم نیفتاده و حتی وضعیت بدتر شده است.

نحوه اجرای سیاست حمایتی دولت هنوز مشخص نیست و با وجود اینکه وعده ها حاکی از توزیع کالا بوده است، این موضوع هنوز مشخص نشده است. خبر تغییر توزیع یارانه انرژی و نان، اقتصاد و معیشت را گروگان گرفته است و عدم تغییر در فضای بین المللی زمینه را برای ادامه بلاتکلیفی در اقتصاد فراهم کرده است.

آنچه در اینجا مهم است این است که نه وعده ایجاد 500 هزار شغل و نه ساخت یک میلیون واحد مسکونی و نه کاهش 20 درصدی قیمت خودرو محقق شده است. در عین حال، تحمیل هزینه های گزاف بر سبد معیشتی در کنار تورم عمومی بالای چهل درصد، کارنامه این دولت را زیر سوال بزرگی قرار می دهد. افزایش قیمت دلار در ماه های اخیر ادامه داشت و اکنون دلار پای خود را در کانال 30 هزار تومان محکم کرده است. در عین حال، مشکل بازار سهام همچنان قوی است.

بررسی ها نشان می دهد که تورم سالانه مواد غذایی و خوراکی ها 86 درصد افزایش یافته و هزینه های زندگی شهری به ویژه در شهرهای بزرگ به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته است.

تورم کاهش نیافته و تعداد آن همچنان بالای 40 درصد است. نرخ ارز افزایش یافت و قیمت سکه و طلا افزایش یافت. در نتیجه آزادسازی قیمت ها و لغو ارز، 4200 تومان به قیمت بسیاری از مواد غذایی و مایحتاج اولیه اضافه شد و از سوی دیگر سبد معیشت خانوار سبکتر از همیشه شد و جداول کم و متوسط ​​درآمدها. خالی تر شد

مذاکرات برجام هنوز به نتیجه نرسیده است و نه تنها تحریم های گسترده لغو نشده است. بلکه تاثیر آن در زندگی مردم بیشتر از گذشته مشهود شده است.

دولت سیزدهم با حمایت مستقیم شورای اسلامی، طرح بزرگ لغو ارز 4200 تومانی و انجام یک عملیات عظیم اقتصادی را آغاز کرد و برخلاف وعده‌ها، زیرساخت‌های اجرایی آن مانند تامین کالا به جبران افزایش قیمت مواد غذایی اصلی تامین نشده و ارزش ریال در برابر دلار نیز کاهش یافته است. کاهش وجود دارد برخلاف وعده ها، بازارها به دقت رصد نمی شوند و همه بازارها در رقابت تنگاتنگی برای جهش نرخ بهره هستند.
افزایش قیمت در دولت سیزدهم

در این مدت قیمت برنج از 30 هزار تومان به 80 تا 200 هزار تومان در هر کیلوگرم رسید و همین امر باعث شد بسیاری از اقشار جامعه نتوانند برنج ایرانی بخرند و نکته تاسف بار این است که در استان های شمالی که مهد … کشت و تولید برنج ، ذائقه محلی نیز به دلیل گرانی تغییر می کند و مردم مجبور به خرید برنج خارجی می شوند. این در حالی است که تا سال های گذشته برنج هندی فقط برای برخی از رستوران های کنار جاده ای، ادارات و … استفاده می شد.

یکی دیگر از اقلامی که قیمت آن در سال گذشته به ویژه در هشت ماه گذشته افزایش یافته است، تخم مرغ است. بنابراین قیمت این محصول از بیست هزار تومان به هفتاد تا صد هزار تومان رسیده است که بسیار عجیب است.

روغن های خوراکی را باید گل سرسبد درصد افزایش در نظر گرفت. زیرا روغن های پنج کیلویی در یک دوره حداقل هشت ماهه از پنجاه هزار تومان به چهارصد هزار تومان رسیده و در سکون است.

در این مدت یک کیسه آرد از شصت هزار تومان به هفتصد هزار تومان افزایش یافت و باعث گرانی محصولات تولیدی مانند نان مرغوب، شیرینی، ماکارونی و … شد.

خرید مرغ، گوشت قرمز و ماهی خارج از توان بسیاری از افراد جامعه است و گرانی مصرف سرانه گوشت قرمز را به شش کیلوگرم رسانده است و همچنین باید به افزایش قیمت انواع لبنیات اشاره کرد. خالی کردن سبد خانوار از هر سبد دیگر

وضعیت میوه ها، سبزی ها و صیفی جات نیز نامشخص است و اوضاع به قدری آشفته است که میوه ها تقریباً از سبد خانوار پاک شده و در صورت خرید در حجم و وزن بسیار کم و به صورت دستی است. میوه های چیده شده و دانه بندی شده

تامین مسکن آرزوی دست نیافتنی اکثر افراد جامعه است

یکی از شعارهای اصلی این دولت حمایت از اقشار کم درآمد و دهک های کم درآمد بود و برای رسیدن به این هدف طرح نهضت مسکن را با هدف ساخت 4 میلیون واحد مسکونی مطرح کرد. اگرچه در روزهای اول برخی انتظار داشتند که روند قیمت در بازار کاهش یابد. اما تحت تاثیر عدم ارائه برنامه منسجم، اثربخشی این طرح عظیم ملی خنثی شد و به نظر می رسد سرنوشتی همانند طرح ملی مسکن در انتظار این پروژه باشد.

در دوازده ماه گذشته قیمت مسکن در بازار با جهش غیرمنطقی همراه بوده و بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، میانگین قیمت مسکن هر ماه و میانگین قیمت مسکن افزایش یافته است. در تهران در اولین ماه تابستان 1401، 44 میلیون و 840 هزار تومان رسیده است.

در بهار 1401 بخش مسکن با 22 درصد بیشترین بازدهی را در بین دلار، بورس و … دارد و هر روز در حال افزایش است. البته نباید فراموش کرد که به دلیل گرانی های بی سابقه، املاک قدیمی و قدیمی در بازار مورد استقبال قرار می گیرد و تقریبا اکثر مشتریان نمی توانند آپارتمان های نوساز و بزرگ خریداری کنند و رویای خانه دار شدن روز به روز بیشتر می شود. برای بسیاری از خانواده ها، به ویژه برای جوانان، مقرون به صرفه تر است.

بازار رهن و اجاره وضعیت بهتری ندارد. بلکه برای جبران عقب ماندگی قیمت ها نسبت به جهش قیمت فروش، این روزها شاهد تثبیت نرخ اجاره بها و ودیعه فرد هستیم. بنابراین در کلانشهری مانند تهران، مبلغ واریزی معمول برای آپارتمان های 80 متری به بالا از حداقل 500 میلیون تومان و گاهی تا چند میلیارد تومان شروع می شود. بر اساس این گونه سپرده ها، مبلغ اجاره حداقل 4.5 میلیون تومان تا چند ده میلیون تومان است.

این وضعیت باعث شد بسیاری از خانواده ها به ویژه از طبقات رسمی و کارگری به مناطق پایین پایتخت یا حتی شهرهای جدید مهاجرت کنند. اما وضعیت مسکن و قیمت در پردیس، پرند، کهریزک و… نیز خوب نیستند و اجاره بها در این مناطق نیز تحت تأثیر تهران در حال افزایش است.

بررسی این موارد نشان می‌دهد که از عملکرد دولت در یک سال گذشته استقبال خوبی صورت نگرفته و به نظر می‌رسد کارمندان دولت باید با شناسایی دقیق مشکلات، عملیات بزرگی را در بدنه وزارتخانه‌ها انجام دهند تا آنها را برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید