«دولت پشت پنجره» وعده ای 5 ماهه است!

187120 422 خبر خاکستری

روز جدید : پیش از ابراهیم رئیسی، محمود احمدی نژاد رکورددار سفرهای روستایی بود، اما رئیسی به سرعت سفرهای روستایی را آغاز کرد و تا پایان مهرماه امسال هفتمین سفر خود را به استان انجام داد و با این روند می توان پیش بینی کرد که ثبت نام کند. اما هنوز سخنگوی دولت انتخاب نکرده است.

هنوز جشن حامیان رئیسی برگزار نشده بود که اولین نشست خبری ابراهیم رئیسی با رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد. وی در این دیدار تاکید کرد که ارتباط خود را با رسانه ها و مردم حفظ خواهد کرد. رئیس دولت چندین ماه است که روی کار آمده است و رئیس دولت تنها یک بار پس از پیروزی در انتخابات با خبرنگاران دیدار کرده است و اکنون نه خبری از نشست خبری است و نه سخنگویی برای ارائه موضع دولت و شنیدن سخنان خبرنگاران. ‘ سوالات اما رئیس دولت در ادامه بازدیدهای مستقیم، بازدید از بهشت ​​زهرا، تالار بورس، داروخانه 13 آبان و سفرهای استانی را ادامه داد. به نظر می رسد همچنان نحوه ارتباط مستقیم با مردم برای مسئولان جذاب تر از پرسشگری است.

جایگاه رسانه برای دولت سیزدهم چیست؟

وی گفت: ابتدا شاید هفته ای یک بار و سپس ماهی یک بار به عنوان یک نعمت و فرصتی عالی برای حل مشکلات با مردم ارتباط برقرار می کنم. دیدار امروز با اصحاب رسانه آغاز خواهد شد.» این دیدارها می تواند به عنوان پل ارتباطی بین مردم به دولت و رسانه ها کمک کند. سطوح ارتباط جامعه به عنوان خدمتگزاران جمهوری.» دیدگاه مردم را نسبت به مدیران و دیدگاه دولت را نسبت به مردم عزیز منعکس خواهند کرد.»

این اظهارات تنها بخشی از تمرکز رئیس دولت در اولین کنفرانس مطبوعاتی بود. اگرچه انتقاداتی به اولین نشست خبری ابراهیم رئیسی وجود داشت و خیلی ها احساس می کردند که حتی زمان برگزاری این نشست باعث محدود شدن موضوع شده است، اما اظهارات وی حکایت از حرکت وی به سمت شفاف سازی و ارتباط با رسانه ها داشت، اما در عمل اگرچه سخنگوی دولت تعیین نشد. به مدت 5 ماه از زمان تشکیل دولت قبل.

چگونه آن را شفاف کنیم؟

صحبت های ابراهیم رئیسی در مورد شفافیت به دوران ریاست جمهوری او محدود نمی شود. وی در بدو ورود به ستاد انتخابات گفت: ما معتقدیم که دولت باید پشت پنجره باشد و دولت باید پشت پنجره باشد و مردم و نخبگان در جریان باشند.

اکنون رئیس دولت یا عدم تعیین سخنگوی کابینه حتی مورد انتقاد هوادارانش قرار گرفته است. علیرضا حجت پور، قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین، اولین و مهمترین وظیفه را آگاه ساختن دولت از مصوبات و تصمیمات دولت می داند. گاهی مردم از تصمیمات دولت آگاه هستند اما ابهاماتی در مورد آن وجود دارد و سخنگوی دولت می تواند بلافاصله از طریق رسانه های دولتی و از طریق رسانه ها این ابهامات را برطرف کند. «ما در دولت قبل دیدیم که سخنگوی دولت به طور کامل از عملکرد درست و نادرست دولت دفاع کرد.

چرا دولت می خواهد مستقیم با مردم ارتباط برقرار کند؟

رفت و آمد در استان ها و ارتباط مستقیم رئیس جمهور با مردم در همه دولت های پس از انقلاب رایج بود، اما گاهی حتی بیشتر از حد معمول. پیش از ابراهیم رئیسی، محمود احمدی نژاد رکورددار سفر استانی بود، اما رئیسی به سرعت سفرهای استانی را آغاز کرد و تا پایان مهرماه امسال هفتمین سفر استانی را انجام داد و با این روند می توان پیش بینی کرد که سفرهای استانی را در سال جاری ثبت کند. نام او . . علاقه ابراهیم رئیسی به سفرهای روستایی به دوران ریاست قوه قضائیه برمی گردد. از فروردین 1377 تا شهریور 1378 که رئیس قوه قضائیه بود به 16 استان سفر کرد.

اما چرا دولت اصلی برای ارتباط با مردم ترجیح می دهد سفرهای کشوری انجام دهد که همیشه انتقادات زیادی را به همراه داشته اما سخنگوی رسمی ندارد؟ ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: رئیس دولت سیزدهم قصد انتخاب سخنگویی را ندارد و ترجیح می دهد این مسئولیت را برعهده بگیرد که درست نیست زیرا رئیس جمهور وقت زیادی برای گفت وگو ندارد. مردم به اندازه کافی جزئیات دارند تا مردم از همه چیز آگاه شوند. اگر چه شورای اطلاع رسانی در موقعیت خوبی برای انجام این کار قرار دارد. «من معتقدم رئیس جمهور باید در جهت اطلاع رسانی حرکت کند نه اینکه خودش سخنگوی دولت شود.

رئیس جمهور به عنوان سخنگوی؟

عدم انتخاب سخنگوی دولت در حالی صورت می گیرد که ابراهیم رئیسی چند روز پیش در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد که «نتیجه همکاری دولت و رسانه ملی باید ایجاد امید در بین مردم باشد. اینکه دولت مستقل رسانه های مستقل و مردمی را به رسمیت نمی شناسد.

علی ربیع، محمد باکر نوبهت، علم حسین الهام، محمدرضا رحیمی، عطاءاله مهاجرانی از جمله کسانی هستند که به عنوان سخنگویان دولت خود را در معرض دید رسانه ها و افکار عمومی قرار داده اند که هرکدام حتی در مقابل سایر اعضای کابینه نیز به دلیل عملکرد خود مورد انتقاد قرار گرفته اند. . . آنها مورد حمله قرار می گیرند. باید دید ابراهیم رئیسی بدون سخنگو می خواهد در نقش صدا و تریبون دولتش حضور داشته باشد یا برای داشتن سخنگوی رسمی اقدام می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید