دوپینگ جولان در ورزش ایران; از بسکتبال تا وزنه برداری و والیبال / تست دارو، ستاره والیبال مثبت شد!


ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840845

گفته می شود تست مواد مخدر یکی از بازیکنان سابق تیم ملی والیبال به دلیل مصرف مواد مخدر مثبت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محکومیت دوپینگ در ورزش ایران رواج یافته است. در حالی که همه نگاه ها به فرار استعدادها و موضوع پناهندگی ورزشکاران است، ویروس دوپینگ به عنوان یک ویروس وارد ورزش شده و ورزش ایران را آلوده کرده است. افزایش تعداد ورزشکاران دوپینگی در رشته های مختلف نمونه عینی این ایده است. در یک هفته اخیر 4 مورد دوپینگ در ورزش مطرح شده است.

برای اولین بار در بسکتبال یکی از بازیکنان دوپینگ محروم شد.

عدنان شاوردی به دلیل استفاده از مواد ممنوعه از سوی ستاد مبارزه با دوپینگ کشور به مدت 4 سال از فعالیت در تمامی رشته های ورزشی محروم شد. بر اساس تصمیم و اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو)، عدنان شاوردی، بسکتبالیست تیم پالایش نفت آبادان به دلیل استفاده از داروی استانوزول و متادینون به مدت 4 سال از هرگونه فعالیت در تمامی رشته های ورزشی محروم شد. ، که داروهای استروئیدی هستند. این بسکتبالیست از 31 اسفند 92 تا 30 بهمن ماه از حضور در تمامی رشته های ورزشی محروم خواهد شد.


* والیبالیست خوشحال متهم به مصرف مواد مخدر!

با گذشت چند روز از اعلام مثبت شدن تست دوپینگ یکی از بسکتبالیست ها، حالا مشخص شده که نتیجه تست دوپینگ یکی از والیبالیست های سرشناس مثبت اعلام شده است.

چند روز پس از پایان رقابت های والیبال جام باشگاه های آسیا، با قهرمانی تیم پیکان، صحبت از دوپینگ یکی از بازیکنان ایرانی که در این رقابت ها نیز حضور داشت، مطرح شد.

ظاهرا این بازیکن در گذشته ملی پوش بوده و البته به ندرت به عنوان بازیکن ثابت در تیم ملی ظاهر می شد اما بیشتر اوقات نیمکت نشین بود و دیگر به تیم ملی دعوت نمی شد. گفته می شود تست دوپینگ این بازیکن برای مصرف مواد مخدر مثبت است.

با پیگیری مشخص شد این مرد یکی از ستاره های معروف والیبال است که از تیم ملی خداحافظی کرده اما همچنان در رده باشگاهی بازی می کند و در آخرین دیدارهای جام باشگاه های آسیا در تهران نیز حضور پررنگی دارد.

ظاهراً در این آزمایش مشخص شد که والیبالیست از داروی ممنوعه استفاده کرده است که بین 3 ماه تا 6 سال جریمه می شود و احتمالاً باعث بازنشستگی بازیکن می شود. البته شنیده ها حاکی از آن است که او اعتراض کرده و خواستار تمرین دوم شده است اما به نظر می رسد اخراج این والیبالیست سرشناس که سال ها در تیم ملی حضور داشته قطعی است.

البته فدراسیون پزشکی ورزشی و نادو به صورت رسمی خبری در این زمینه منتشر نکرده اند. آ مثبت می شود، فقط فدراسیون و رقیب از این موضوع مطلع می شوند. در صورت درخواست ورزشکار نمونه ب بله، این کار انجام می شود و سپس امنیت یا عدم اطمینان در دوپینگ اعلام می شود.

میلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال درباره اطلاعات فدراسیون در مورد این پرونده گفت: نام ورزشکار در کنار نتیجه تست است. ب اعلام مثبت نکنید، اعلام نمی شود و پرونده محرمانه است. دیروز، اولین یکشنبه ژوئن 1401، فدراسیون یک ایمیل از نادو دریافت کرد که منجر به آزمایش شد. آ یکی از بازیکنان مثبت اعلام شده و از آن تاریخ اجازه فعالیت ندارد.

تست دوپینگ این بازیکن در لیگ 1400 انجام شد و باید منتظر جواب نمونه باشیم ب چند هفته طول کشید تا جواب گرفتم.


* دوپینگ برای دو وزنه بردار دوپینگ

فقط هفته گذشته خبر از محرومیت یکی از وزنه برداران دوپینگی داده شد و حالا خبر می رسد که دومین وزنه بردار دوپینگی نیز محروم شده است.

محمد نیری 3 سال از حضور در رشته وزنه برداری محروم شد. به دلیل استفاده از ماده ممنوعه دروستانولون که یک استروئید آنابولیک است، این وزنه بردار از تاریخ 28 فروردین 1301 تا 19 فروردین 1404 از حضور در کلیه رشته های ورزشی محروم خواهد شد.

پس از یک سری دوپینگ وزنه برداری، حالا اعلام شده است که الناز بیلانی، ملی پوش وزنه برداری ایران به دلیل دوپینگ به مدت سه سال از حضور در تمامی رشته های ورزشی محروم شده است. بیلانی از 16 هازارد 1400 تا 15 هازارد 1403 به دلیل استفاده از ماده ممنوعه دروستانولون به دلیل سن بالای 18 سال و در عین حال اعتراف به مصرف این ماده ممنوعه از حضور در تمامی رشته های ورزشی محروم است.

این ورزشکار از ماده ممنوعه غیر اختصاصی استفاده کرد و دومین ورزشکار دوپینگی در وزنه برداری است که به طور رسمی محروم می شود.

مصرف ماده ممنوعه غیر اختصاصی با محرومیت 4 ساله همراه است، اما اگر ورزشکار اعتراف کند که دوپینگ و ماده ممنوعه مصرف کرده است مشمول یک سال تخفیف می شود که در مورد بیلانی این اتفاق افتاد. .

پوپک باسمی پیش از باجلانی از ۲۰ شهریور ۹۸ تا ۲۰ اسفند ۹۸ به دلیل استفاده از ماده ممنوعه متیل فنیدیت به مدت ۶ ماه از حضور در تمامی رشته های ورزشی محروم شد و باجلانی دومین وزنه بردار ایرانی شد که رسماً محروم شد. دوپینگ مواد ممنوعه

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید