دو خبر جدید و داغ از راه حل نهایی برای گشت منزل

دو خبر جدید و داغ از راه حل نهایی برای گشت منزل

هنوز مشخص نیست سرنوشت گشت ارشاد چه خواهد شد، تماس دیروز با خبرنگار روستای شارک ظاهرا پاسخ روشنی دریافت نکرده است.

خبرنگار «کوسه» در تماسی که با سرهنگ صباحی، مدیر روابط عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ داشت، با طرح سوالی مبنی بر صحت سخنان حجت الاسلام منتظری، پاسخ داد: نگویید زنگ زدید، حالا وقتش نیست. برای چنین گفتگوهایی، پلیس هر زمان که صلاح بداند می تواند این کار را انجام دهد.” او در این باره صحبت کرد.» خبرنگار کوسه گفت: «پس وقت صحبت درباره این ماجرا کی است که دادستان کل کشور اعلام تعطیلی کرد؟» صباحی گفت: «من دادستان هستم؟ از خودتان بپرسید.

در هر صورت روزنامه همامیهن امروز با اشاره به اینکه گشت هدف گذاری ظاهرا فقط در تهران نیست و در شهرهایی مانند قم تشدید شده است، نوشت: یک ماه پس از درگذشت مهسا امینی، در اولین روزی که دادستانی کل کشور اعلام کرد “هدف قرار دادن گشت بسته بود” اما دیگر خبری از این ازدحام نیست (اشاره به افرادی که با دریافت پیامک مبنی بر کشف حجاب در خودرو مجبور به حضور در مرکز پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزیر تهران شدند). هر دو برای حفاظت اخلاقی در ساختمان پلیس محبوس هستند و مشتری ندارند.

اما ماجرا در روزهای اخیر و در شهرهایی غیر از تهران متفاوت بوده است. به خصوص در شهرهای مذهبی. تعدادی از زنان ساکن قم در یک ماه گذشته به هممه مه گفته اند که فعالیت خودروهای گشت در خیابان های آن شهر افزایش یافته است. مینا، زنی 25 ساله که از بدو تولد در قم زندگی می‌کند، یکی از زنانی است که یک ماه پیش در حالی که در پارک علوی قم در حال پیاده‌روی بودند توسط ماموران پلیس امنیت به خودروی گشت ارشاد منتقل شدند. ساختمان پلیس در آن شهر مرتکب شود. او در آنجا زنان زیادی را دید که از نقاط مختلف شهر به ساختمان پلیس آورده بودند و همگی تایید کردند که از ابتدای اعتراضات در ایران، تعداد خودروهای گشت امنیت اخلاقی در قم افزایش یافته است.

در ادامه متنی را که در روزنامه شرق در قالب مروری بر خاطرات ثبت شده در حافظه جمعی ایرانیان از فعالیت های گشت ارشاد می خوانید:

دستگیری زن ایرانی با دستگاه «بقا» حیوانات: در پاییز 1400 فیلمی از برخورد ماموران گشت ارشاد و تلاش آنها برای کشیدن او به داخل ون گشت با دستگاه احیای حیوانات منتشر شد. این فیلم باعث اعتراض عمومی شد. مراد مرادی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران درباره استفاده از چوب حیوانات در دستگیری یک زن توسط ماموران گشت ارشاد گفت: وسیله ای که در فیلم جنجالی در حین دستگیری قهری یک زن دیده می شود. دختر جوان نه یک چوب، بلکه بند کیف متهم. با وجود اینکه مرادی اقدام ماموران پلیس در محل را عجولانه، غیرحرفه ای، خارج از چارچوب و مقررات عنوان کرد، اما خبری از ماجرای این مامور منتشر نشد.

کشیدن زن به داخل وانت گشت ارشاد: ​​مهرماه سال گذشته انتشار فیلمی از برخورد خشونت آمیز ماموران گشت ارشاد با یک زن جنجال به پا کرد. در این ویدئوی کوتاه ماموران امنیت اخلاقی را می بینیم که با زنی که حاضر به سوار شدن نیست برخورد می کنند و ماموران گشت ارشاد – زن و مرد – از بازوهای او گرفته و سرش را به در وانت می کوبند تا او را سوار کنند. داخل ماشین – بالاخره ماشین گشت. پس از انتشار این فیلم، سرهنگ پیام کاویانی، فرمانده امنیت اخلاقی پلیس آگاهی گفت: در این خصوص استعلامات لازم و برخورد انتظامی با ماموران متخلف صورت گرفت.

تیراندازی مستقیم به بوکسور سابق تیم ملی: اردیبهشت ماه امسال رضا مراددانی بوکسور سابق تیم ملی در ارشاد به ضرب گلوله افسر گشت ارشاد کشته شد. رضا مرادانی به همراه همسرش ماریا و دختر 11 ماهه‌شان در حال قدم زدن در پارک پردیسان بودند که یک خودروی گشت به آنها نزدیک شد و از همسر مرادانی درخواست شماره ملی کرد تا او را به دلیل داشتن محجبه ثبت نام کند. ادعای افسر مبنی بر اینکه همسرش اخلاق دارد یا نه، حرف های زیادی می زند. ماموران به سمت مرادهانی گاز اشک آور پاشیدند و 10 گلوله توسط افسر گشت به سمت مرادانی شلیک شد و چهار تیر به وی اصابت کرد. با وجود اینکه پلیس به مرادانی و همسرش دلداری داد، اما پلیس آنها را به «بی حجابی» و «تمرد از مأمور» متهم کرد. رضا مراددانی در واکنش به قتل مهسا امینی نیز نوشت: مهاجمی که به من شلیک کرد به قاضی دادسرا گفت: هم ترفیع گرفتم و هم ممنوعیت خرید اجناس برای همه.

دخترم مریض است: تیرماه امسال فیلمی از برخورد یک مادر با وانت گشت منتشر شد. ویدئویی که در آن زنی میانسال ارشاد را جلوی ماشین گشت در حال حرکت گرفته و فریاد می زند: دخترم مریض است! با این حال، ون بدون توجه به حرکت خود ادامه می دهد. پلیس تهران در اطلاعیه ای از ملاقات با تیم گشت ارشاد که به شکایات این زن بی توجهی کردند، خبر داد. اما جزئیات دیگری از این ماجرا فاش نشد.

مهسا امینی: فاجعه مهسا (جینا) امینی از روز سه شنبه 31 شهریور آغاز شد. دختر 22 ساله ای که به همراه خانواده اش از سقز برای دیدار با اقوام خود به تهران آمده بود به دلیل بی حجابی در پارک طالقانی توسط ماموران گشت ارشاد دستگیر شد. اصرار زینا و برادرش مبنی بر غریبه بودن در تهران راه به جایی نبرد. بستگان برادرش برای حفظ اخلاقی مدت ها در مقابل پلیس منتظر ماندند و در نهایت به او اطلاع دادند که خواهرش به دلیل سکته قلبی به بیمارستان کساری منتقل شده است. مهسا امینی سه روز بعد در بیمارستان کسری درگذشت. پس از مرگ جینا امینی، بیمارستان کسری در بیانیه‌ای اعلام کرد که جسد وی در حالی به بیمارستان منتقل شده است که قلبش از حرکت ایستاده و وی واکنشی نشان نمی‌دهد. اگرچه پلیس بارها اعلام کرده است که بین نیروهای گشت و مهسا امینی درگیری صورت نگرفته است، اما آنچه واضح و مبرهن است این است که سکته جناح امینی در مقر پلیس گشت ارشاد رخ داده و مردم خواستار برخورد مناسب پلیس با این موضوع هستند. این تراژدی هنوز هیچ نهادی نسبت به اظهارات حجت الاسلام منتظری واکنشی نشان نداده است. این سکوت می تواند پایان تور ارشاد باشد. پایان تلخی که اگر کاندیداهای ریاست جمهوری به وعده های خود عمل می کردند و یا پلیس فقط یک بار در این سال ها از مردم عذرخواهی می کرد و عاملان آن را پاسخگو می دانست، اتفاق نمی افتاد. هنوز معلوم نیست سرنوشت پلیس امنیت اخلاقی چه خواهد شد، اما گویا در میادین مرکزی شهر، در کنار وانت های پر از خاطرات تلخ گشت ارشاد، هیچکس نمی ایستد و خطاب به زنان می گوید: “عزیزم، می تونی تو ماشین کمی صحبت کنیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید