دو خبر مهم از رئیس کل بانک مرکزی درباره ارز و ریال

محمدرضا فرزین در نشست ماهانه مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی با تاکید بر اصلاح نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی، محدودیت تورم و کنترل نقدینگی را مهمترین هدف بانک مرکزی عنوان کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه اظهار داشت: در راستای تحقق هدف کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم، سیاست پولی و بانکی فعال را اجرا و تقاضای نقدینگی و خلق پول را کنترل خواهیم کرد. عوامل موثر در سمت هزینه

بر اساس اظهارات فرزین، مدیریت انتظارات تورمی، کنترل بخشی از ترازنامه و اضافه برداشت بانکی به همراه نظارت قوی بر نحوه استفاده از اعتبار در شبکه بانکی در دستور کار جدی بانک مرکزی قرار دارد.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، اجرای موفقیت آمیز اصلاح نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی مستلزم اجرای دقیق قوانین و بخشنامه های بانک مرکزی در این زمینه برای یکپارچه سازی شبکه بانکی و جلوگیری از تخلفات احتمالی است. .

فرزین همچنین بر لزوم افزایش سرمایه بانک ها و همچنین فروش دارایی های مازاد شبکه بانکی به عنوان سیاست نهایی بانک مرکزی تاکید کرد.

برخلاف هفته های گذشته که دلار 28500 تومانی به عنوان نرخ ثابت درج می شد، اکنون رئیس کل بانک مرکزی آن را یک نرخ «متوسط» نامید که نشان می دهد این نرخ در زمان های مختلف می تواند بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد.

فرزین بر اجرای سیاست «تثبیت با میانگین نرخ 28 هزار و 500 تومان در سامانه نیما» برای واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات تولیدی در راستای ثبات بازار ارز و کاهش انتظارات تورمی تاکید کرد و گفت: که در این زمینه شبکه بانکی قطعا می تواند نقش داشته باشد و به این سیاست جدید ارزی بانک مرکزی کمک کند.

بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، علاوه بر سیاست ارزی، بازار ارز و طلا در نیمه اول بهمن ماه افتتاح می‌شود، بنابراین مابقی نیازهای خدماتی و ارزی مردم خواهد بود. در این بازار ملاقات کنید. وی همچنین گفت: تامین و توزیع ارز در بانک مرکزی هم اکنون به خوبی انجام می شود.

فرزین همچنین با اشاره به پیامدهای افزایش تسهیلات اعتباری برای بانک ها و تاثیرات آن در افزایش نارضایتی بانک ها و افزایش پایه پولی، از برجسته سازی این موضوع در لایحه بودجه 1402 توسط دولت خبر داد و از نمایندگان شورای اسلامی خواست تا از خودداری کنند. تعیین تعهدات مالی ملائطاق برای بانک ها در بررسی لایحه بودجه.

دیدگاهتان را بنویسید