دو سوم زنان حکومت پهلوی حتی نتوانستند نام خود را بنویسند/ سوادآموزی بزرگترین دستاورد فرهنگی انقلاب اسلامی است

ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804490

سوادآموزی بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است که موجب ایجاد عدالت آموزشی در کشور شده و اقشار مختلف مردم بتوانند شرایط تحصیل فرزندان خود را در مدارس فراهم کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ 43 سال پیش در چنین روزهایی انقلاب اسلامی ایران با شکست رژیم طاغوت، سکان کشور را در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، جاده ای، جاده ای و … آموزش، فرهنگ و غیره. مشکلات زیادی وجود داشت.

قبل از پیروزی انقلاب، امکانات آموزشی در اقصی نقاط کشور به صورت عادلانه در اختیار مردم قرار نمی گرفت و کتب درسی جوابگوی نیاز جامعه نبود، کشورها و اکثرا وارداتی بودند.

مردم بسیاری از مناطق به ویژه در مناطق کمتر مرفه، کمتر توسعه یافته و روستایی از امکانات و فضاهای آموزشی برخوردار نبودند که این امر منجر به بی سوادی یا بی سوادی دانش آموزان به ویژه دختران می شود.

به گفته محمد فاضلی، یکی از پیشگامان آموزش، انقلاب اسلامی عدالت آموزشی را برای زنان، مناطق فقیر و دورافتاده برقرار کرد، زیرا قبل از انقلاب دو سوم زنان حتی نمی توانستند نام خود را بنویسند.

اما انقلاب اسلامی علاوه بر رفع این مشکلات از طریق رشد و توسعه و رفاه مردم، به دستاوردها و پیشرفت های بسیاری نیز دست یافته است که حوزه آموزش و پرورش نمونه کوچکی برای آن است.

عبور از مسیر 43 ساله سوادآموزی در سیستان و بلوچستان

بر اساس آماری که از سوی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در اختیار خبرنگار ما قرار گرفت، در سال 78 حدود 131 هزار و 641 دانش آموز در استان تحصیل می کردند، اما امروز تعداد کل دانش آموزان پیش دبستانی به 834 هزار و 718 نفر می رسد. 91330، در دوره اول متوسطه 21861، در دبیرستان 6706 و در پیش دبستانی 11744 که ناشی از انقلاب اسلامی است. دانش‌آموزان، به ترتیب 104504 دانش‌آموز دبیرستانی و 3054 دانش‌آموز ممتاز.

این در حالی است که تعداد مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی قبل از انقلاب در استان به 1160 مدرسه و پس از انقلاب در سال تحصیلی 401-400 با پیش دبستانی و استثنائات به 8320 مدرسه افزایش یافت.

همچنین تعداد معلمان شاغل در مدارس سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب به 6 هزار و 285 نفر و پس از انقلاب در سال تحصیلی جاری به 25 هزار و 606 نفر رسید که تعداد کل کارکنان اعم از اداری، آموزشی، دانش آموزی است. تعداد معلمان به 45000 نفر رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید