دو طرف در چارچوب یک توافق بلندمدت به توافق رسیدند

ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803025

رئیسی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه سفر دو روزه خود به مسکو را آغاز کرد که با بازتاب های مختلفی همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران پشت میز بلندی مقابل ولادیمیر پنجم پوتین در فاصله مناسب برای بیماری کووید نشسته است.

به نوشته نیویورک تایمز، این فرصتی بود برای آقای پوتین که درگیر مناقشه با ایالات متحده بر سر حوزه های نفوذ است و در صورت ادامه تهدید اوکراین، با تحریم های سختی روبه رو می شود، تا نشان دهد روسیه دوستانی دارد که می تواند علیه آن ها مقابله کند. مبارزه با تماس. این نشست شامل سخنرانی آقای رئیسی در دومای روسیه خواهد بود که افتخاری نادر برای یک رهبر میهمان است.

پوتین با اشاره به بحران سوریه و افغانستان و تعهد خود به نزدیک‌تر کردن ایران به بلوک تجاری تحت رهبری روسیه موسوم به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به رئیسی گفت: در عرصه بین‌المللی، ما بسیار نزدیک با هم کار می‌کنیم.

البته این اتفاقات در عرصه سیاسی بسیار حائز اهمیت است و نشان دهنده قدرت ایران و نفوذ آن در منطقه است که اگر این اتفاقات به تناسب در بحث اقتصادی رخ دهد بسیار مناسب است زیرا روسیه اقتصاد خود را به اروپا پیوند داده است. این بهترین فرصت برای ایران است تا از این بازار پرسود استفاده کند.

علاوه بر این جلسه شاهد بودیم که رزمایش دریایی از روز جمعه آغاز شد. به نظر می رسد رزمایش دریایی آتی، که ترکیبی از کشتی های جنگی روسیه، ایران و چین است، به این معناست که کرملین قصد دارد این پیام را ارسال کند که به تقویت روابط جدید که می تواند به عنوان وزنه تعادل در برابر غرب عمل کند، ادامه خواهد داد. ایران همچنین نشان می‌دهد که اگر تحریم‌های غرب لغو نشود، جایگزین‌هایی وجود دارد.

گریگوری لوکیانوف، کارشناس روابط بین‌الملل در مدرسه عالی اقتصاد مسکو، گفت که مقامات روسیه در سال‌های اخیر بیشتر با مواضع ضد غربی برخی از همتایان ایرانی خود هماهنگ شده‌اند. آقای لوکیانوف درباره سفر آقای رئیسی به مسکو گفت: «این نشست دیگر برای مخاطبان محلی هر دو کشور نیست، بلکه بیشتر برای غرب است. این بدان معناست که باید به آمریکا هشدار داد که یک اتحاد قوی در حال شکل گیری است.

البته نکته دیگری که در این دیدار به چشم آمد، دیدار آقای پوتین با آقای رئیسی بود. در همین حال، کرملین سخت در تلاش است تا از رئیس جمهور خود در برابر ویروس کرونا محافظت کند و کشور Omicron نیز در روسیه حضور دارد، جایی که دو رئیس جمهور در فاصله 20 فوتی از هم نشسته اند و دیداری تاریخی دارند. اصابت.

پوتین به آقای رئیسی گفت: «نه کنفرانس ویدیویی و نه مکالمات تلفنی نمی‌تواند جایگزین مکالمات رو در رو شود، حتی مانند این».

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه پس از دیدار در کرملین در توییتر نوشت که روسای جمهور دو کشور «در چارچوب یک توافق بلندمدت به توافق رسیده اند». آقای رئیسی روز چهارشنبه در بیانیه ای گفت که این سند به پوتین “تحویل” شده است.

امیر عبداللهیان گفت: روابط تهران و روسیه وارد مسیری جدید، پرشتاب و پویا شده است. “در این مرحله جدید در رابطه، یک همکاری عالی آغاز خواهد شد.”

مقامات ایرانی می گویند توافق 20 ساله پوتین و رئیسی بر انتقال فناوری از روسیه، خرید تجهیزات نظامی روسیه و سرمایه گذاری روسیه در زیرساخت های انرژی ایران متمرکز است. ایران گفت که این توافق بر اساس یک توافقنامه اقتصادی و امنیتی گسترده که در ماه سپتامبر بین ایران و چین امضا شد، الگوبرداری خواهد شد. بر اساس این قرارداد، چین نزدیک به 400 میلیارد دلار در طیف گسترده ای از پروژه ها در ایران در ازای دریافت نفت با تخفیف برای دو دهه سرمایه گذاری خواهد کرد.

محمود شوری، معاون پژوهشکده مطالعات ایران و اوراسیا در تهران در گفت و گوی تلفنی گفت: «ما قطعاً به دنبال یک توافق بلندمدت با روسیه هستیم زیرا این امر ضروری است. مهمتر از شراکت اقتصادی با روسیه، اتحادیه نظامی و اطلاعاتی است.

در روسیه، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز افزایش همکاری نظامی با دیگر دشمنان آمریکایی یکی از بهترین نقاط نفوذ کرملین علیه واشنگتن است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: روز سه شنبه ناوهای روسیه در آستانه رزمایش مشترک دریایی ایران و چین وارد بندر چابهار ایران در خلیج عمان شدند.

اما شاید سخت ترین موضوع برای مسکو و تهران آینده برنامه هسته ای ایران باشد. آقای پوتین روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی به آقای رئیسی گفت که شنیدن موضع شما در مورد مذاکرات وین “بسیار مهم” است.

علی واعظ، مدیر گروه بین المللی بحران در ایران گفت: روس ها در به اشتراک گذاشتن اختلافات خود با غرب بسیار خوب هستند. این بدان معناست که ایران می تواند از حمایت کامل روسیه در مذاکرات برخوردار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید