دپارتمانی به نام اداره سبک زندگی در وزارت بهداشت ایجاد کنیم/ جنگ امروز جنگ اینترنتی است


ساعت: 15:09
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907610

وزیر بهداشت گفت: اولین قدم ما باید اصلاح سبک زندگی و رویکرد جدید باشد تا جایی که در حال برنامه ریزی برای ایجاد بخشی به نام اداره سبک زندگی در وزارت بهداشت هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در همایش عدم حمایت غیرعامل در نظام سلامت گفت: سلامت و امنیت دو موضوع حیاتی برای هر کشوری است. امروز جنگ بیشتر در این دو مقوله است و کسانی که می خواهند به کشوری آسیب برسانند سعی می کنند امنیت را که این روزها در کشور شاهد آن هستیم تحت تأثیر قرار دهند. معمولاً همه فکر می کنند که جنگ راه خاصی برای به دست آوردن سلاح و ابزار جنگی است، اما امروز در این زمینه تجربیات زیادی به دست آورده ایم و اکنون باید با روش های جدید جنگ آشنا شویم که شاید در گذشته با آن ها مواجه نشده بودیم.

وی افزود: همیشه گفته ایم که پیشگیری بهتر از درمان است و مهم ترین مسئله در سلامت انسان سبک زندگی است که سلامت مردم را تضمین می کند. امروزه بیشترین چیزی که دشمنان سعی در تهدید آن دارند همین سبک زندگی است. امروزه جوانان ما به جای دنبال ورزش و سرگرمی و یادگیری روابط اجتماعی و اخلاق حسنه به دنبال شیوه دیگری از زندگی هستند که جوان تمام وقت خود را صرف تلفن همراه خود کند و جوانان اینترنتی با حداقل ارتباط با محیط زیست داشته باشیم. محیط. اینترنت معلمش شده و حتی می گویند جنگ امروز جنگ اینترنتی است. البته این موضوع فقط به ایران اختصاص ندارد و در کشورهای دیگر هم این اتفاق افتاده است.

عین اللهی افزود: اولین قدم ما باید اصلاح سبک زندگی و رویکرد جدید باشد تا جایی که قصد داریم در وزارت بهداشت، اداره ای به نام اداره سبک زندگی ایجاد کنیم. این مشکل بخش های زیادی دارد و شاید بزرگترین دفاع ما صیانت از سبک زندگی باشد که باید از مدارس شروع شود و به سطوح دیگر برسد. انسان نه تنها نیازهای مادی دارد بلکه گاهی نیازهای معنوی او برای اصلاح سبک زندگی با ایمان به خدا و امامان و رعایت اخلاق بسیار مهم است.

عین اللهی تاکید کرد: ما در تاریخ جنگ های مختلفی را تجربه کرده ایم. اکنون ما ابتدا در زمینه جنگ نظامی در منطقه صحبت می کنیم و یکی از پیشرفته ترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان هستیم، اما این کافی نیست و باید تهدیدات دیگر را شناسایی کنیم و در این زمینه پیشرفت کنیم و مردم را آموزش دهیم. . در جنگ نظامی موضوع جنگ شیمیایی از نظر بهداشتی بسیار مهم است. در مقطعی از جنگ تحمیلی با حمله شیمیایی دشمن مواجه شدیم در حالی که تجربه ای در این زمینه نداشتیم و درسی در این زمینه نخوانده بودیم و بچه های ما آموزش های خودشان را شروع کردند و به سرعت شروع به مقابله با جنگ شیمیایی کردند و حالا ما در درمان مشکلات شیمیایی هم هستیم و در دنیا حرف اول را می زنیم.

وی افزود: اکنون جنگ اقتصادی بسیار مهم است. یکی از مواردی که می تواند به ما ضربه بزند و دشمن به دنبال آن است، جنگ اقتصادی با تحریم های سخت است. وقتی از نظر اقتصادی وضعیت نامناسبی پیدا می کنیم، آن وقت ضعیف می شود و دشمن می تواند از نظر بهداشتی و امنیتی به ما حمله کند. ما سال‌هاست که در تحریم هستیم و همین موضوع باعث مشکلات سلامتی ما شده است. می گویند داروها تحریم نیست اما من به آقای تدروس رئیس سازمان جهانی بهداشت گفتم خوب وقتی بانک ها تحریم هستند و ما نمی توانیم داروها را پرداخت کنیم چطور می گویید دارو و درمان تحریم نیست؟ این شدیدترین تحریم است. در تاریخ بی سابقه است که کشوری درگیر بیماری باشد که جان نزدیک به 160 هزار نفر را گرفت و در چنین شرایطی دست از تحریم برندارند. این یک جنایت تاریخی است.

وی ادامه داد: البته گاهی این تحریم تبدیل به فرصت می شود. قبل از تحریم مجبور بودیم خیلی چیزها را وارد کنیم اما الان به خودکفایی رسیده ایم.

پدیده کرونا هنوز برای ما یک علامت سوال است

عین اللهی با اشاره به اهمیت دقت در جنگ میکروبی و بیوتروریسم ادامه داد: آزمایشگاه های ما باید این موضوع را به ویژه مردم عزیز در وزارت دفاع جدی بگیرند چرا که این موضوع دانش خاص خود را می طلبد و بزرگترین حوزه جنگ میکروبی است. در ارتش آمریکا پدیده کرونا هنوز برای ما یک علامت سوال است که چگونه ایجاد و تکثیر شد و ترامپ پس از ابتلا به ویروس کرونا چگونه سریع درمان شد؟ این بدان معناست که آنها هم میکروب را تولید کرده اند و هم راهی برای مبارزه با آن دارند، اما به کسی راهی برای مبارزه با آن نمی دهند. ما در وزارت بهداشت آمادگی داریم در این زمینه با نهادهای نظامی همکاری کنیم تا آمادگی خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وزیر بهداشت افزود: مسئله مهم این است که در حوزه مشکلات ژنتیکی برخی عوامل نفوذی بار ژنتیکی ما را منتقل می کنند. حتی در طب سنتی ما انواع مزاج ها را داریم، زیرا ژن های انسان در بیماری ها بسیار مؤثر است. مثلاً یک دارو برای یک نفر بسیار مؤثر است و برای شخص دیگر تأثیری ندارد; این به مسئله ژنتیک افراد برمی گردد و آنها می توانند کاری کنند که اعمالشان بر نیروهای مخالف تأثیر بگذارد اما روی خودشان بی تأثیر باشد و این یک خطر بزرگ است و دانشگاه ها و مؤسسات نظامی در تلاش هستند تا اطلاعات ژنتیکی ما را به راحتی برای افراد غیرانسانی و در دسترس قرار دهند. جاسوسان قرار نگیرد

وی افزود: تهدیدات غذایی و امنیتی در رابطه با مواد غذایی نیز می تواند رخ دهد. امروز جوانانی داریم که به سمت فست فودها و غذاهای پرکالری رفته اند که این تهدیدی است که ممکن است در آینده جوانان را به خطر بیندازد. علاوه بر این یک وابستگی فرهنگی هم وجود دارد که با چه کسی و در چه محیطی چه غذایی بخوریم و موضوع غذا اصلا ساده نیست. یکی از موضوعات ما در رابطه با کمبود مواد غذایی این است که علیرغم تهدیدها، دولت به خوبی با موانع مقابله کرده است. مشکل کمبود غذا که گاهی پیش می آید یک مشکل جهانی است، به عنوان مثال جنگ در اوکراین باعث کمبود مواد غذایی زیادی شد.

وی ادامه داد: تهدید دیگر در این حوزه مشکل آلودگی مواد غذایی است که برخی آشکار و برخی پنهان است و دشمنان این روزها بر روی این معضل کار می کنند تا آلودگی آثار مخرب طولانی مدتی بر جای بگذارد. ما امروز پیشرفته ترین آزمایشگاه مواد غذایی را در کشور داریم اما همچنان باید با کمک سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه کار کنیم.

وزیر بهداشت در رابطه با تحولات هسته ای تصریح کرد: از آنجایی که به سمت هسته ای شدن حرکت کرده ایم باید در این زمینه نیز دانش کامل داشته باشیم.

دشمن در جنگ روانی فعال است

وی با تاکید بر اینکه جنگ روانی مهمترین موضوع در پدافند غیرعامل است، اظهار داشت: عمده فعالیت رسانه ها با هدف جنگ روانی است و دشمن در این جنگ حضور فعال دارد. این اتفاقاتی که امروز در کشور شاهد آن هستیم، اساساً یک تحریک ذهنی است و به نظر من یک گروه روانشناس و روانپزشک باید در این زمینه همکاری کنند و عمدتاً برای همه موافقان یا مخالفان نظام کار کنند. اینکه امروز شعارها تند شده است و مردم عصبانی شده اند و می خواهند گروه مقابل خود را تحریک کنند، این یک جنگ روانی است که با برنامه ریزی خاصی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه همه جنگ هایی که دشمن علیه ما انجام داده ناموفق بوده است، گفت: به جز یک جنگ جمعیتی، دشمن موفق بوده است. متأسفانه در دست ما و کارکنان ما رشد جمعیت بیش از 4 نفر امروز به حدود 1 رسیده است و این یک فاجعه است. یکی از کارهای دشمن این است که ما شعارهای فریبنده خود را باور کنیم و ناخواسته سرباز دشمن شویم. شعارهای فرزند کمتر، زندگی بهتر و 2 فرزند کافی است و … در کشور فاجعه ای ایجاد می کند که از کاهش جمعیت مشهود است و اگر این روند ادامه یابد جمعیت کشور پیر می شود و جمعیت فعالی نخواهد داشت. پیوست های فرهنگی این امر مهم است و این رسالت هر یک از ماست که برای رشد جمعیت تلاش کنیم.

عین اللهی افزود: ما 7 سال پنجره جمعیتی داریم و اگر در این مدت کار مهمی انجام نشود شرایط بحرانی خواهیم داشت و هرکسی باید هر کاری از دستش بر می آید انجام دهد. وزارت بهداشت طبق قانون جمعیت جوانان یک شهرک ایجاد کرد. به تمامی مراکز خود اعلام کرده ایم که باید با تمام توان در این حوزه فعال باشند.

وی افزود: یکی از پیشنهادات استفاده از شبیه سازها است. بسیاری از کارهایی که اکنون وارد فضای واقعی شده است، قبلاً از طریق کمک هزینه انجام شده است. باید در زمینه حفاظت غیرعامل به درستی کار کرد و پیش بینی ها و سناریوهای مختلفی در این راستا نوشت. شاید بتوانیم همان بیماری کرونا را در شبیه سازها برای آزمایش فرضیه های مختلف در اتاق مجازی داشته باشیم. آمادگی داریم در این راستا آموزش های مطلوبی در وزارت بهداشت داشته باشیم.

در اسرائیل، هر فرد دارای دو کد شناسایی است

عین اللهی گفت: اکنون در اسرائیل هر فرد دو کد شناسایی دارد. کد کار و کد سربازی اگه اتفاقی افتاد چیکار کنم؟ شاید بتوان گفت که در این زمینه بسیج داریم، کارکنان کد کارمندی و کد بسیج دارند، اما در حفاظت غیرعامل این موضوع باید الزامی باشد تا همه کارکنان آموزش های حین کار را اجباری ببینند و بدانند در هنگام بروز مشکلات چه باید بکنند. بوجود امدن. ما در وزارت بهداشت دوره ای با این عنوان نداریم و دکتر میادفر می تواند با جسارت خود این دوره ها را برگزار کند. این موضوعات بین رشته ای هستند و حد و مرزی ندارند.

وی تاکید کرد: کرونا یک تجربه تاریخی و یک پدافند غیرعامل بسیار بود. مردم در این بخش کمک های بی نظیری کرده اند که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند. نشان داد که مردم ما استعداد خوبی در پدافند غیرعامل دارند و می توان از این ظرفیت در کنار آموزش به ویژه در نیروی نظام باوری مانند بسیج استفاده کرد. در طول سبد کوواچ، چندین میلیون دلار در دولت قبل هزینه کردیم تا به کشور شریک سازمان بهداشت جهانی تبدیل شویم تا به تهیه واکسن کمک کند و واکسن را در اختیار ما قرار دهد. تا زمانی که من در وزارت بهداشت بودم، با وجود اینکه پول داده بودیم، حتی یک واکسن به ما تزریق نشده بود و تنها 18 میلیون گروه در معرض خطر واکسینه شده بودند. روزانه 50000 بیمار مبتلا به کرونا ویزیت، 20000 بستری، 8000 بیمار بدحال و بیش از 700 مرگ در روز داشتیم، اما با تشویق دانشمندان و رفع بوروکراسی غیر ضروری، سرعت تولید واکسن افزایش یافته و امروز شش واکسن تولید داریم. واحدهای کشور در نشست منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در قاهره، ما اولین کشوری بودیم که واکسن کرونا را در منطقه تولید کردیم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر همکاری مردم برای واکسیناسیون بی نظیر بود و مردم به صحنه آمدند و در یک هفته 8 میلیون و 600 هزار دوز واکسن تزریق کردیم، این در حالی است که قبل از آن عده ای به دنبال واکسن به ارمنستان رفته بودند. امروز به طور متوسط ​​بیش از 76 درصد واکسیناسیون ها را انجام داده ایم و در سمینار قاهره به عنوان کشوری موفق در کنترل کرونا معرفی شدیم. ما اولین کشوری بودیم که با تکیه بر منابع خود به این مهم دست یافتیم. نزدیک به دو ماه است که تعداد قربانیان کرونا به زیر 10 نفر در روز رسیده است. در حالی که الان در چین و آمریکا وضعیت اینطور نیست و اگر شخصی به چین سفر کند باید 10 روز قرنطینه شود. تا آذر 1400 نزدیک به 122 هزار فوتی داشتیم، اما تا کنون فقط 12 هزار مورد از آذر اضافه شده است و این نشان دهنده اهمیت واکسیناسیون است.

وزیر بهداشت با اشاره به حرکت های ضد واکسن گفت: حفظ موفقیت خود در زمینه واکسیناسیون بسیار مهم است. جنبش ضد واکسن، جنبشی است که سلامت مردم را تهدید می کند، بنابراین باید هر زمان که در خطر جنگ با میکروب ها و ویروس ها قرار گرفتیم، آماده باشیم که به واکسیناسیون روی بیاوریم و خوشبختانه به دلیل این تهدیدات، اکنون می توانیم قول بدهیم که مراکز تولید واکسن ما پیشرفت زیادی داشته ایم و امروز این توانایی را داریم که برای هر ویروسی که ما را تهدید می کند واکسنی تهیه کنیم و این یک موفقیت بزرگ است.

دیدگاهتان را بنویسید