دپوی 178000 خودرو در پارکینگ خودروسازان

دپوی 178000 خودرو در پارکینگ خودروسازان

روز جدید : ماه گذشته که مدیران ایران خودرو و سایپا قیمت کارخانه را بالا بردند، مدیران وزارت صنعت قول دادند که بازار به تعادل برسد. اما با گذشت یک ماه از وعده خودروسازان برای ایجاد تعادل در بازار، قیمت خودرو در بازار همچنان بالاتر از قیمت کارخانه است. رئیس بازرسی صمت سازمان بازرسی کل کشور در تیتر امشب شبکه خبر گفت: بر اساس آخرین آمار بیش از 178 هزار خودرو [ ظاهرا]انباشت ناقص پارکینگ ها.

اشکان میرمحمدی گفت: در صورت وجود عزم و اراده و روحیه جهادی امکان تامین قطعات معیوب خودروها وجود دارد.

بازرس صمت سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما متاثر هستیم که برای تامین قطعات نیاز به نهاد نظارتی وجود دارد.

میرمحمدی با بیان اینکه مدیریت زنجیره تامین مطلوب نیست، گفت: خودروسازان به دلیل اینکه زیان انباشته و مشکلات نقدینگی دارند باید پیش فروش کنند.

سیدعلی موسوی، عضو کمیسیون صنعت مجلس نیز با انتقاد شدید از انحصار در صنعت خودرو گفت: خودروسازان خودرو را به صورت قطره ای عرضه می کنند تا بتوانند با انباشت تقاضا قیمت ها را افزایش دهند.

موسوی با بیان اینکه مشکل مافیای خودرو است، گفت: قیمت خودرو افزایش یافته اما با وجود تامین نقدینگی، خودروسازان حتی درخواستی از قطعه سازان نکرده اند.

دبیر هیأت تحقیق و تفحص خودرو با انتقاد از مدیران خودرو و مدیران دولتی در صنعت خودرو گفت: بر اساس گزارش ها تنها 10 درصد خودروهای انباشته به قطعاتی مانند چیپ ست نیاز دارند.

موسوی با انتقاد از سوء مدیریت اساسی در صنعت خودرو گفت: مدیران صنعت خودرو ناکارآمد هستند.

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در دفاع از صنعت خودروسازی، همه مشکلات را ناشی از تحریم ها، کمبود قطعات الکترونیکی در دنیا، تعطیلات کریسمس و پایین بودن قیمت خودرو دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد هستیم. 330000 خودرو به دلیل زنجیره تامین عرضه کرد.

پیرمحمدی خواستار حمایت از خودروسازی و تولید داخلی شد و گفت: کاهش تولید نداشته ایم و تعدادی خودرو را از پارکینگ ها خارج کرده و تجاری سازی کرده ایم و همچنین تعدادی خودرو جدید تولید و جایگزین شده است.

وی گفت: قبلا 85 هزار خودرو در پارکینگ ها تردد می کردند اما اکنون به 98 هزار خودرو رسیده و همه دارای قطعات یدکی هستند که قابل تولید در کشور نیست.

مجید کاگزگریان کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از مدیریت ناکارآمد صنعت خودرو و غافلگیری از زیان انباشته و کمبود مداوم نقدینگی در این صنعت گفت: اگر این به دلیل کمبود قطعه است پس چرا؟ برخی از قطعات خودروهای خودروسازان بزرگ دنیا نیز وارداتی هستند و خودشان تولید نمی کنند.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در لینک تصویری این برنامه گفت: این آشفتگی در بازار خودرو ناشی از فروش کم خودرو است. در پنج ماه اخیر که عرضه خودرو کاهش یافته، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بوده ایم.

قیمت خودرو همچنان در بازار بالاتر از قیمت کارخانه است

مدیران وزارت صنعت در ماه گذشته با افزایش قیمت خودرو و سایپا ایران وعده دادند که بازار به تعادل برسد. اما با گذشت یک ماه از وعده خودروسازان برای ایجاد تعادل در بازار، قیمت خودرو در بازار همچنان بالاتر از قیمت کارخانه است.

دیدگاهتان را بنویسید