دکتر ذاکریان طراحی کرد; اشتباه استراتژیک روسیه و توانایی ایران برای جنگ در اوکراین

دکتر ذاکریان طراحی کرد;  اشتباه استراتژیک روسیه و توانایی ایران برای جنگ در اوکراین

روز جدید : روسیه به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد و علیه کشوری که از توسعه خود ناراضی است از زور استفاده می کند. و طبق منشور سازمان ملل این نقض قوانین بین المللی است.

استاد روابط بین‌الملل این دانشگاه درباره تهاجم روسیه به اوکراین گفت: روسیه به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و علیه کشوری که از توسعه آن ناراضی است از زور استفاده می‌کند و این نقض قوانین بین‌الملل است به گفته سازمان ملل. منشور. .

او واکنش نشان می دهد. وی در برخی کلمات گفت که آمریکا با حمله روسیه به اوکراین به هدف خود رسیده است. آیا آمریکا به روسیه گفته حمله کند؟ اینها تحلیل های اشتباهی است که در ایران وجود دارد.

وی درباره واکنش غرب به حمله روسیه به اوکراین گفت: به نظر من این یک واکنش معقول است. او از زور استفاده نمی کند، او از ابزارهای ارائه شده توسط سازمان ملل استفاده می کند، ابتدا برای بحث ظرفیت سیاسی و سپس برای تحریم های اقتصادی. غرب برای تایید مجدد حاکمیت دولت اوکراین دست به چنین اقدامی زده است. بنابراین این راه درست است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راه حل نظامی در پرتو جنگ جواب می دهد یا به مذاکره منجر می شود، گفت: بهترین راه حل در این شرایط مذاکره است. مسیرهای مذاکره در غرب کامل نیست و اکنون بهترین مسیر برای جامعه جهانی است. «محکومیت استفاده از زور است. هر کشوری که از زور استفاده کند باید محکوم شود. استفاده از زور در جامعه بین المللی غیرقابل قبول است.

ذاکرجان افزود: اگر از سوی کشور دیگری احساس خطر یا تهدید کردید باید به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کنید نه اینکه به خود حمله کنید. روسیه در انجام این کار یک اشتباه استراتژیک بزرگ مرتکب شده است.

وی افزود: روسیه چاره ای جز استفاده از این ابزار برای کسب امتیاز بیشتر در جامعه جهانی برای حل مشکلات خود ندارد.

اینها ادعاهایی است که روسیه مطرح می کند و معمولاً در سرزمین های تحت نفوذ خود مانند گرجستان، بلاروس و غیره است. در حد نفوذ سنتی خود می تواند در این امر پیشرفت کند. علاوه بر این، او چنین قدرت بیگانه ای ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش ایران در این مناقشه گفت: نه تنها ایران، بلکه همه کشورها باید نقش آفرینی کنند. استفاده از زور در روابط بین الملل اشتباه ترین موضوع و مذاکره بهترین راه است. بهترین کار دعوت به مذاکره و حل مسالمت آمیز اختلافات و مشکلات و پرهیز از توسل به زور است. توسل به زور به معنای قربانی کردن غیرنظامیان و مردم بی گناه و وارد کردن خسارات فراوان هم به کشور و هم به ملت است و هیچ فایده ای برای آنها ندارد.

ذاکرجان در پایان خاطرنشان کرد: این یک موضوع جداگانه است، اما می تواند ابزار خوبی برای امتیاز دادن ایران در جریان مذاکرات باشد و ایران باید سیاست خارجی فعال مبتنی بر اصول داشته باشد. و قوانین بین المللی اهداف و منافع ملی خود را دنبال می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید