دیدار احتمالی وزرای خارجه ایران و عربستان دو هفته پس از عید فطر

دیدار احتمالی وزرای خارجه ایران و عربستان دو هفته پس از عید فطر

روز جدید یک منبع ارشد وزارت امور خارجه ایران به الجریده گفت که پس از پنجمین دور رسمی مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری مصطفی الکاظمی در بغداد، دیدارها و تماس های دو کشور به طور گسترده در سطح کارشناسان دیپلماتیک در بغداد و بغداد برگزار شد. مسقط، در مرحله پردازش. هدف از این تماس ها رفع تمامی موانع و اختلافات دو کشور و دستیابی به توافق بر سر برگزاری ششمین دور مذاکرات در سطح وزرای خارجه دو هفته پس از عید سعید فطر است.

این منبع گفت که خوش‌بینی او ناشی از گزارش‌های کارشناسی است که تایید می‌کند این دیدارها “بسیار مثبت” بوده و توافقی برای حل بیشتر اختلافات بین دو کشور حاصل شده است. قرار است در اولین نشست وزرای خارجه دو کشور درباره بازگشایی سفارتخانه ها به منظور افزایش سرعت ارتباطات و همچنین تسهیل سفر زائران ایرانی به عربستان تصمیم گیری شود.

اما وی انتظار داشت که بازگشت روابط دیپلماتیک با افتتاح کنسولگری و دولت موقت صورت گیرد و خاطرنشان کرد که ایرانی ها خواهان بازگشایی سفارتخانه ها در سطح سفیر کامل برای گفتگوهای مستقیم هستند.
این منبع که موضوع احیای روابط بین دو کشور را دنبال می کند، گفت: از زمان آغاز جنگ در اوکراین، موضع عربستان سعودی تغییر قابل توجهی داشته است. کارشناسان در تلاش برای یافتن فرمولی برای درک همه مسائل مهم و ترسیم خطوط قرمز بین دو کشور در مورد همه موضوعات مورد مناقشه در یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان هستند.

وی گفت: تهران پیشنهاد قبلی خود را برای ایجاد یک سیستم امنیتی و نظامی منطقه ای از جمله سایر مناطق منطقه که در سال 2019 از طریق کویت به کشورهای خلیج فارس ارائه کرده بود، به کمیسیون های کارشناسی ارائه کرده است.

این منبع گفت که نخست وزیر عراق نقش مهمی در ایجاد شرایط برای یک سیستم همکاری منطقه ای ایفا کرده و مواضع خود را با مصر و اردن به توافق رسیده است و خاطرنشان کرد که عربستان سعودی از این پیشنهاد استقبال کرده است. او معتقد است که دولت کنونی آمریکا با چنین سیستم منطقه ای مخالف نیست زیرا با استراتژی واشنگتن برای معطوف کردن توجه خود از خاورمیانه به چین مطابقت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید