دیپلمات اروپایی می گوید تا زمانی که جنگ اوکراین حل نشود/ تهران در میان طوفان عظیم قرار بگیرد، برجام احیا نخواهد شد. وضعیت داخلی، انتقال سلاح به روسیه و بن بست برجام

دیپلمات اروپایی می گوید تا زمانی که جنگ اوکراین حل نشود/ تهران در میان طوفان عظیم قرار بگیرد، برجام احیا نخواهد شد.  وضعیت داخلی، انتقال سلاح به روسیه و بن بست برجام

این دیپلمات اروپایی گفت: قدرت های غربی رویکرد واحدی دارند. «تفاوت این است که برخی از اعضا مانند آلمان بر موضوع حقوق بشر اصرار دارند. وی افزود: “جنگ در اوکراین همه موارد دیگر از جمله مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.” همه اینها به این معنی نیست که معامله مرده است، اما به سمت قبرستان می رود.

علی هاشم در المانیتور نوشت: بر اساس گزارشی در اسرائیل هیوم، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به همتای اسرائیلی خود الی کوهن گفت که برجام تقریباً مرده است.

در ادامه این مقاله آمده است: اگرچه یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگو با المانیتور این گزارش را به روزنامه اسرائیلی تکذیب کرد، اما آمریکا و اسرائیل در رابطه با ایران به نقطه مشترکی دست یافتند و آن تمرکز بر نوع نگرش دولت ایران است. ، با معترضان و حمایت تهران از روسیه در اوکراین.

با کم رنگ شدن امیدها برای احیای توافق، «سرزنش بازی» در مذاکرات شدت گرفت.

یکی از دیپلمات های اروپایی درگیر در مذاکرات، تهران را مقصر می داند. این مقام که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: تهران خود را در میان یک طوفان عظیم قرار داده است: وضعیت داخلی، انتقال تسلیحات به روسیه و بن بست بر سر توافق هسته ای.

منابع آمریکایی و اروپایی می گویند که ایران چندین بار در سال گذشته خواسته های خود را مطرح کرد که آخرین بار در سپتامبر و زمانی که توافق نزدیک بود. بروکسل و واشنگتن از آن زمان بر روی طرحی جایگزین برای انزوا و تحت فشار قرار دادن تهران به خاطر رفتارش با معترضان و حمایتش از روسیه تمرکز کردند.

این دیپلمات اروپایی گفت: قدرت های غربی رویکرد واحدی دارند. «تفاوت این است که برخی از اعضا مانند آلمان بر موضوع حقوق بشر اصرار دارند. وی افزود: “جنگ در اوکراین همه موارد دیگر از جمله مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.”

همه اینها به این معنی نیست که معامله مرده است، اما به سمت قبرستان می رود. برجام تا حد زیادی از اظهارات مقامات آمریکایی کنار گذاشته شده است و جای خود را به تعهد مبهم به دیپلماسی به عنوان گزینه ارجح داده است.

برخی نشست اردن را پس از ماه‌ها بن‌بست، نشانه مثبتی دانستند، اما امیرعبداللهیان هشدار داد: اگر کشورهای دیگر به‌ویژه آمریکا جلوی نفاق را نگیرند، معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است باز بماند. فردا.” “

اگرچه بورل گفت که اتحادیه اروپا سیاست دو جانبه ای را دنبال می کند – احیای برجام و فشار بر ایران از طریق تحریم ها – بروکسل و واشنگتن در بدبینی خود نسبت به چشم اندازهای توافق توافق کردند.

نمایندگان اتحادیه اروپا در گفتگوی خصوصی، دیدار با ایرانی ها را «سخت و صریح» توصیف کردند. یک دیپلمات اتحادیه اروپا به المانیتور گفت: مشکل آنها بزرگتر از برجام است: ایران و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که به روسیه سلاح می دهند.

دیپلمات های اتحادیه اروپا با استناد به شواهدی مبنی بر استفاده نیروهای روسی از پهپادهای ایرانی در اوکراین به ایران درباره عواقب حمایت از روسیه هشدار داده اند، اما تهران همچنان این اتهامات را رد می کند. روایت همیشه این بوده که قبل از جنگ چند پهپاد به روسیه فرستادند، اما بعد از آن هیچ کدام.

ژنرال وادیم اسکیبیتسکی، معاون رئیس اطلاعات اوکراین روز چهارشنبه به رسانه های محلی گفت که مسکو تاکنون از حدود 660 پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده است. وی افزود: در حال حاضر حدود 300 پهپاد جدید به عنوان بخشی از قرارداد جدید با ایران وارد روسیه می شود.

این دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: ایرانی ها بهترین دیپلمات ها را دارند و می دانند که روز به روز منزوی می شوند. این مقام اروپایی افزود: اما قدرت در اختیار وزارت امور خارجه و رئیس جمهور نیست.

حسین موسویان، معاون سابق وزیر امور خارجه ایران که بین سال‌های 2003 تا 2009 یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود، به المانیتور گفت: توافق هسته‌ای در دستور کار است اما روی میز نیست.

موسویان با بیان اینکه شرایط داخلی ایران قدرت های غربی را نسبت به توافق هسته ای ناامید کرده است، تصریح کرد: آنها تصمیم گرفته اند موضوع حقوق بشر را در اولویت موضوع هسته ای قرار دهند.

وی گفت: اروپایی ها بیشتر به دلیل مسئله اوکراین در ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران نقش فعال تری دارند. می توان گفت در مقایسه با آمریکا، اروپایی ها در ترویج سیاست خصمانه علیه ایران «کاتولیک تر از پاپ» شده اند.

یک مقام ارشد آمریکایی که در مذاکرات شرکت داشت به المانیتور گفت: در ماه های اخیر، ایران یک سری تصمیمات بسیار مهم و پرهزینه گرفته است.

وی افزود: در داخل کشور، [آنها] به جای اینکه به حرف مردم گوش بدهند، با آنها اینطور رفتار می کنند. در سطح بین المللی، جانبداری از جنگ تجاوزکارانه بازنده روسیه؛ از نظر دیپلماتیک، رد چندین معامله عادلانه که منجر به کاهش قابل توجه تحریم ها می شد و امتناع از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی.

این مقام آمریکایی افزود که چنین رفتاری عواقب دارد و “دولت را از مردمش و بسیاری از جهان قطع می کند. آنها باید فکر کنند که آیا این راهی است که می خواهند طی کنند و آن مسیر به کجا منتهی می شود.”

این اتهامات توسط یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود با المانیتور صحبت کرد رد شد. وی تاکید کرد: تهران از ابتدا متعهد به توافق بود اما سیاسی شدن کار آژانس بین المللی انرژی اتمی مانع از آن شد.

این مقام، واشنگتن را به اولویت دادن به منافع اسرائیل متهم کرد و گفت: «اسرائیل خواهان توافق هسته ای یا لغو تحریم ها علیه تهران نیست و ایالات متحده به آن پایبند است. خیلی ساده است. “

وی افزود: قدرت های غربی بحث آماده سازی گزینه های نظامی را متوقف کرده اند، همانطور که از سال 2014 پس از توافق مینسک در بحث روسیه انجام داده اند. او مدعی شد که آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان این را به صراحت بیان کرده است: آنها برای تسلیحات اوکراین وقت می خریدند و همین کار را با ایران انجام می دادند، اما کارساز نبود. چرا باید به آنها اعتماد کنیم وقتی آنها به وعده های خود عمل نمی کنند؟

لازم به ذکر است که صدراعظم سابق چنین اظهارنظری نکرده است.

روایت آن طرف متفاوت است. مقامات غربی ایران را به خرید زمان برای ادامه برنامه هسته ای خود متهم می کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی هشدار داده است که کشورش با ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران بیکار نخواهد ماند و گفت: افزایش فشار اقتصادی خود را متوقف نخواهیم کرد.

این مقام مسئول افزود: در حالی که آنها وقت خود را صرف توسعه برنامه هسته ای می کنند که به نفع آنها نیست، ما وقت خود را صرف ایجاد گسترده ترین اجماع بین المللی برای مقابله با آن و سایر سیاست های بی ثبات کننده رژیم می کنیم.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت که ایران “اورانیوم غنی شده را انباشته می کند اما هدفش بمب گذاری نیست”.

قبل از جنگ در اوکراین، اتهامات آمریکا در مورد آنچه که سیاست های بی ثبات کننده ایران توصیف می کرد، به خاورمیانه محدود می شد، اما گزارش ها مبنی بر تامین پهپادهای روسیه توسط ایران، تهران را در کانون درگیری های نوپای قرار داد. در اینجا ابعاد دخالت ایران و رسیدن یا عدم رسیدن آن به سطح اتهامات غرب مبنی بر ارائه پهپادهای جدید به روسیه است.

تهران پنهان نکرده است که قبل از جنگ هواپیماهای بدون سرنشین در اختیار روسیه قرار داده است، اما اکنون این کار را تکذیب می کند. محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع ایران گفت: اوکراین هیچ مدرکی دال بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ ارائه نکرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: با وجود همه انکارهای دولت، دیگر هیچ شکی در ذهن کسی نیست که آنها در کنار متجاوز هستند. آنها تامین کننده نظامی شماره یک کشوری هستند که در اروپا جنگ و تجاوز به راه انداخته است. البته امید ما این است که آنها به سرعت تغییر مسیر دهند. “

این مقام مسئول ارزیابی کرد: پس از مذاکرات بی نتیجه شهریورماه و تشدید اعتراضات پس از درگذشت مهسا امینی در بازداشت، واشنگتن بر حمایت از معترضان متمرکز شده است.

وی گفت: تمرکز ما بر حمایت از حقوق اساسی مردم ایران، تحریم افرادی که مسئول نقض حقوق بشر هستند و اقداماتی برای قطع و جلوگیری از حمایت تهران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین است. زمانی که درهای دیپلماسی را باز نگه داریم، زیرا هنوز معتقدیم که این بهترین راه برای حل این موضوع است.

این دیپلمات اروپایی گفت: یکی از آسیب های شکست مذاکرات برجام می تواند توافق برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران باشد که در حال حاضر سه شهروند آمریکایی در آن زندانی هستند.

این مقام مسئول گفت: توافق برای آزادی زندانیان نهایی شد اما محقق نشد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که تعامل غیرمستقیم با ایران برای تضمین آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران ادامه دارد. ما تعاملات غیرمستقیم با ایران به خصوص در مورد شهروندان خود داریم [نمازی]مراد [طهباز]و عماد [شرگی]که به ناحق دستگیر شده اند، ادامه دادیم. با اطمینان از اینکه این موضوع برای دولت بایدن در اولویت بوده و هست، آنها در اسرع وقت به کشور باز خواهند گشت.»

یک دیپلمات اروپایی خاطرنشان کرد که تا زمانی که درگیری در اوکراین راه حلی به دست نیاید، هیچ پیشرفتی در توافق هسته ای حاصل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید