ذائقه جریان غربگرا برای از سرگیری مذاکرات/ توافق باید با غرب باشد توافقات منطقه ای مناسب نیست!


ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878631

این در حالی است که جریان های غرب گرا توافقات منطقه ای را در یک سال گذشته ناشی از افزایش دیپلماسی منطقه ای در برابر شایسته سالاری می دانند که این روزها به دلیل احتمال از سرگیری مذاکرات با غرب شدت گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این روزها در حالی که برخی رسانه های داخلی و خارجی اخبار ضد و نقیضی از ادامه مذاکرات یا به نتیجه رسیدن آن به گوش می رسد، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی روز گذشته به تهران سفر کرد و با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

این سفر اگرچه کوتاه بود اما اخبار حاکی از دستاوردهای فراوانی است که نشان از اقبال غرب برای از سرگیری مذاکرات دارد.

جوزف بورل روز گذشته با حسین امیرعبدالهیان دیدار کرد و در حاشیه این دیدار در نشست خبری از از سرگیری مذاکرات خبر داد و گفت که احتمالا این مذاکرات در قطر انجام خواهد شد.

وی هدف از سفر خود به تهران را عبور از بن بست مذاکرات و از سرگیری مذاکرات عنوان کرد. بورل با تشکر از موافقت وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه مذاکرات، گفت: پس از بازگشت از این سفر، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد زیرا این تصمیم هم در تهران و هم در واشنگتن اتخاذ شده است.

با این حال، بورل روز گذشته با علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز دیدار کرد و شمانی مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال غرب و از سرگیری مذاکرات را تکرار کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت بایدن به دلایل مختلف به دنبال توافق برای احیای برجام بود، گفت: وی با قدرت با کشوری صحبت می کند که با مقاومت، همدلی و همراهی مردم نمی تواند سخت ترین شرایط تحریم را پشت سر بگذارد.

بورل همچنین در پاسخ به سخنان شمهانی با توجه به ملاحظات جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات گذشته در اخذ تضمین برای تضمین پایداری توافق جدید، گفت: برای رسیدن به توافق به یکدیگر نزدیک شویم.


ذائقه جریان غربگرا؛ باز هم برای بازی در خاک غرب عجله داریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نتیجه سفر به تهران راضی است، اما می‌گوید غرب بیش از ایران مشتاق از سرگیری مذاکرات است، زیرا اهرمی برای قرار دادن ایران روی میز مذاکره در ماه‌های اخیر در مذاکرات موفق نبوده است. تازه واردها چاره‌ای جز این نداشتند. مذاکره برای توافق، بنابراین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران رفت تا مقدمات مذاکرات را هماهنگ کند.

یعنی در حالی که جریان غرب گرا در داخل تلاش می کند هدف از این سفر و دستاوردهای آن را وارونه جلوه دهد، دوباره زمین بازی کند و به عنوان دست رسانه ای کشور پشت تیم مذاکره کننده قرار نگیرد.

آرمان امروز در گزارشی از سفر بورل به تهران با عنوان «شمارش معکوس برای بازگشت به مذاکرات»، آرمان ملی در گزارشی با عنوان «برجام دوباره زنده شد» و «شرق» در گزارشی با عنوان «برجام موجود»، خود را فاش کردند. طعم و مزه


فقط با غرب مذاکره کنید. توافقات منطقه ای شایسته سالاری نیست!

در ماه‌های اخیر، تمرکز فزاینده دولت بر دیپلماسی منطقه‌ای، اگرچه با واکنش شدید جنبش طرفدار غرب مواجه شد، اما به طور قابل توجهی به وعده‌های خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری عمل کرد.

دولت سیزدهم از ابتدای کار خود همواره تاکید کرده است که اقتصاد کشور را به برجام گره نزند و مذاکره با غرب مسیر خودش را طی خواهد کرد. به گفته سخنگوی دولت و نهادهای اقتصادی، طی یک سال گذشته و پس از تبادلات منطقه ای با کشورهای همسایه، صادرات ایران به کشورهای منطقه 40 درصد افزایش یافته است که به گفته کارشناسان در شرایط فعلی رقم قابل توجهی است. .

پس از بازگشت ایران به میز مذاکره، رسانه ها تلاش می کنند هرگونه مذاکره یا توافقات منطقه ای از جمله توافق شانگهای یا توافق با کشورهای همسایه را از دستاوردهای دولت و مفهوم دستاورد و پیشرفت تنها در توافق با غرب مستثنی کنند. افغانستان و پاکستان و عراق برای ما دستاورد نیست، باید به غرب برویم!

به عقیده جریان غرب گرا، توافق با کشورهای همسایه به دلیل نبود شایسته سالاری در کشور است، زیرا تنها برجام شایسته توافق و مذاکره است، بنابراین هر توافقی که اروپا و غرب با آن مخالفت نکنند، از کار افتاده است. .


ابتکاری در دست تیم مذاکره کننده ایرانی

اما بدون شک صبر و پرهیز از رفتار عجولانه تیم مذاکره کننده، ابتکار مذاکرات جمهوری اسلامی ایران را کاملا تضمین کرد، به طوری که سفر بورل به ایران به منظور جلب طرف ایرانی برای از سرگیری مذاکرات موید این موضوع است. مطالبه. می توان انتظار داشت که شرایط ایران در مذاکرات آتی با دقت بیشتری از سوی غرب برآورده شود و بدون پاسخ روی میز مذاکره باقی نماند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید