ذخیره آب پشت سدها بسیار کم است

ذخیره آب پشت سدها بسیار کم است

روز جدید : رکورد یکی از پرباران ترین ماه های زمستان در فوریه / مارس هیچ خبری از بارندگی شدید نیست
رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه میزان بارش در بهمن ماه 55.2 درصد کمتر از نرمال و دمای هوا یک درجه بالاتر از نرمال بوده است، از بارش کمتر از نرمال و افزایش دمای نرمال در استان خبر داد. مارس ..

احد وظیفه با اشاره به وضعیت بارندگی در بهمن ماه 1400 خاطرنشان کرد: در بهمن ماه امسال رکورد یکی از خشک ترین و کم بارش ترین ماه های زمستان با 55 درصد کمتر از حد نرمال بارندگی ثبت شد. در بهمن ماه 17.1 میلی متر بارندگی به ثبت رسیده که در بلندمدت 38.3 میلی متر و 55.2 درصد کمتر از نرمال است.

وی افزود: در مجموع بارندگی در زمستان 75.4 میلی متر و در بلندمدت 71.2 میلی متر است که نسبت به زمستان سال گذشته چندان بد نبوده است. بارش ها عمدتاً در نواحی جنوبی کشور بوده و متاسفانه دامنه های غربی، جنوب غربی، شمال شرقی و جنوبی البرز وضعیت مناسبی نداشته و بارش به ویژه در دامنه های غربی و جنوبی البرز مانند زنجان، تهران، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، ایلام، کرمانشاه، غرب لرستان و همدان بسیار کمتر از حد نرمال است و در مناطقی مانند جنوب فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان بارش نرمال و بالاتر از نرمال گزارش شده است.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: بهمن ماه یکی از کم بارش ترین ماه ها است اما در سراسر کشور بارندگی کمتر از حد نرمال است و از ابتدای سال پربارش (اول مهرماه) بارندگی در کشور ادامه دارد. 115.3 میلی متر. میزان بارندگی در درازمدت 132.7 میلی متر است، بنابراین میزان بارش 13 درصد کمتر از نرمال است.

وی در خصوص میزان بارندگی در برخی استان ها گفت: بارندگی در برخی استان ها زیر نرمال است که از جمله آن ها کرمانشاه 45 درصد زیر نرمال، ایلام 54 درصد زیر نرمال، خراسان شمالی 55 درصد، تهران 31 درصد زیر نرمال و خراسان رضوی 37 درصد زیر نرمال بوده است. و در برخی استان ها بالاتر از نرمال، در هرمزگان 70 درصد بالاتر از نرمال و در برخی استان ها مانند ایلام، کرمانشاه و تهران کمتر از نرمال گزارش شده است.

وظیفه با اشاره به بهبود بارندگی ها نسبت به سال گذشته گفت: میزان بارندگی و بارندگی های بلندمدت امسال نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. این بهبود در همه استان ها یکسان نیست، بلکه میانگین 28 کشور است. «نرخ بارندگی نسبت به سال گذشته بیشتر بوده اما نسبت به بلندمدت 13 درصد کمتر است.

وی درباره وضعیت دمایی بهمن ماه گفت: دمای هوا در بهمن ماه بیش از حد نرمال بود و زمستان سردی نداشتیم و در اکثر نقاط کشور از ابتدای سال دمای هوا یک درجه بالاتر از نرمال بود و در زمستان دمای هوا. یک درجه بیش از حد نرمال بود که نیم درجه بالاتر از نرمال است، اما وضعیت دما در همه استان ها یکسان نیست. به عنوان مثال دمای هوا در استان های شمال غرب کشور در زمستان نرمال و کمی کمتر از نرمال و در استان های شمال غرب کشور مانند کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نرمال تا زیر نرمال و در بقیه نقاط کشور نرمال بوده است. به دمای بالاتر از نرمال

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: میانگین دمای کشور از ابتدای فصل تا کنون یک درجه نرمال تر است که عدد چندان زیادی نیست و تقریباً نزدیک به نرمال است. تغییرات دمایی جدی نسبت به حالت عادی ندارند.

وظیفه در خصوص پیش بینی بارش ها در اسفندماه گفت: نیمه اول اسفند روزهای کم باران است و به تدریج در نیمه دوم اسفند بارش ها رو به بهبودی بوده و به نرمال نزدیک می شود. به طور کلی میزان بارندگی در اسفند ماه کمتر از حد نرمال خواهد بود. از اسفند تا اردیبهشت که پنجره بارندگی است و در این مدت بقیه فصل بارندگی به ویژه برای نیمه جنوبی کشور نرمال خواهد بود و انتظار بارندگی شدید و شدید نداریم. کمبود آبی که در غرب کشور داریم تامین نمی شود، بنابراین در غرب، جنوب غرب کشور و دامنه های جنوبی البرز و تهران تا پایان سال آبی با بارندگی کم و این بارندگی ها مواجه خواهیم بود. بارندگی کم را جبران نخواهد کرد.

وی افزود: از زمستان اول سال 1399 تا اولین زمستان سال 1400 یکی از خشک ترین دوره های کشور گذشت که رکورد خشکسالی محسوب می شود. این بارش های کم می تواند در نقاطی تشدید شود و تاثیر قوی تری داشته باشد. با توجه به بارندگی های زمستانی در دو ماه اخیر، با بارش های نرمال در اسفند و اوایل بهار به ویژه در جنوب و غرب کشور، محصولات کشاورزی و دیم شرایط خوبی خواهند داشت، چرا که کشت دیم بسیار وابسته به بارندگی های بهاره است.

رئیس مرکز مدیریت بحران و خشکسالی سازمان هواشناسی ادامه داد: با توجه به اینکه ذخایر آبی پشت سدها و حجم آب پشت سدها بسیار اندک است به ویژه در کرکه و سدهای تهران، البرز، قزوین و سدهای شمال شرق. منطقه و خراسان شمالی و خراسان رضوی و همچنین در حوزه مرکزی و زاینده رود وضعیت آنها چندان مساعد نیست تا جایی که بیم آن می رود که در فصل بهار و تابستان با بحران آب مواجه شویم.

وی در پایان با بیان اینکه بارندگی در اسفند ماه کمتر از حد نرمال خواهد بود، درباره وضعیت دمایی این ماه تصریح کرد: در اسفند ماه از نظر دما و روند دمایی که از ابتدای سال حاکم است شرایط نرمال خواهیم داشت. ادامه خواهد داشت با روند افزایشی دما مواجه خواهیم بود و دوره پیک سرما به پایان رسیده است، اما با عبور بارش های مختلف از کشور باز هم دوره های یک تا دو هفته ای بارندگی و کاهش دما را خواهیم داشت اما این کاهش دما طبیعی است و وضعیت غیرعادی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید