رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق: مبارزه با گروه های تروریستی جزو توافقات ایران و عراق است/ خروج آمریکایی ها به امنیت منطقه کمک می کند.

رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق: مبارزه با گروه های تروریستی جزو توافقات ایران و عراق است/ خروج آمریکایی ها به امنیت منطقه کمک می کند.

رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: از دیدگاه ایران و دولت عراق، امنیت، صلح و ثبات در منطقه بسیار مهم است و از این رو مبارزه با گروه های تروریستی، جنایات سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و هرگونه ناامنی که کشور را تهدید می کند. منطقه جزء توافقات و اراده مشترک هر دو طرف است

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از دیدار با محمد الشیعه السودانی نخست وزیر عراق و گفتگوهای دوجانبه در نشست خبری در کاخ سعد آباد شرکت کرد.

رئیس جمهور گفت: از آقای السودانی، نخست وزیر عراق که دعوت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتند و در ایران اسلامی حضور داشتند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: رابطه ما با کشور عراق یک رابطه عادی نیست، رابطه ما ریشه در ایمان و اعتقاد دو ملت دارد و ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت و دو دولت را به هم نزدیک کرده است.

رئیسی گفت: ریشه این پیوندها را می توانید در اربعین حسینی و حضور ملت ها از سراسر جهان اسلام به ویژه مردم دوستدار اهل بیت، طهارت و پاکی در ایران اسلامی در سرزمین عراق بیابید. و پذیرایی عالی که دولت و ملت عراق از همه نمازگزاران بویژه ایرانیان عزیز و عبادت کنندگان امام حسین (علیه السلام) دارند.

وی گفت: این حق را دارم که صمیمانه از مردم عراق برای پذیرش آنها و همچنین دولت عراق تشکر و قدردانی کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت عراق نتیجه توافق گروه های سیاسی در عراق است. ما امیدواریم که طرح نخست وزیر خدمات متفاوتی به مردم عراق ارائه دهد.

رئیسی با بیان اینکه تهران و بغداد در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی با یکدیگر همکاری دارند، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های ایران و عراق در دولت جدید بهبود یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: از دیدگاه ما و دولت عراق، امنیت، صلح و ثبات در منطقه بسیار حائز اهمیت است و از این رو مبارزه با گروه های تروریستی، جنایت های سازمان یافته، مواد مخدر و هر گونه ناامنی که منطقه را تهدید می کند، بخشی از این امر است. توافقات و اراده مشترک دو کشور.

وی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه و ثبات و آرامش منطقه باید توسط مسئولان و نیروهای منطقه انجام شود، گفت: حضور بیگانگان در منطقه به هیچ وجه ایجاد امنیت نمی کند بلکه یک امر است. مشکلی برای مشکلات ما است، از آنجایی که حضور آمریکایی ها در افغانستان و عراق عامل امنیتی نیست، در سایر نقاط منطقه نیز امتیاز محسوب نمی شود و قطعا خروج آنها از منطقه می تواند به امنیت یک منطقه کمک شایانی کند.

رئیسی با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و عراق برای توسعه و ارتقای روابط دو کشور خاطرنشان کرد: از جمله موضوعات مورد بحث، مسائل پولی و بانکی، صادرات برق و گاز است.

وی سفر نخست وزیر عراق به تهران را در حل و فصل مسائل فی مابین موثر ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که السودانی و دولتش بتوانند گام های بلندی در راستای روابط حسنه بین دو کشور بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید