رئیسی: دولت در مذاکرات از خطوط قرمز کوتاه نمی آید

رئیسی: دولت در مذاکرات از خطوط قرمز کوتاه نمی آید

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح سه شنبه در اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مهم ترین نتیجه جهاد تبیان همگامی مردم با نظام اداری، افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی به نظام و کارگزاران است، گفت: حضور آنان در عرصه‌های مختلف پایدار است و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مهم‌ترین مؤلفه قدرت، اقتدار و امنیت ملی کشور است.

رئیس جمهور گفت: دولت مردمی اعلام کرده است که همانطور که مردم انتظار دارند، وظیفه اصلی خود ایجاد تحول در کشور است و وضعیت موجود و مطلوب را کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند و زمینه ساز تغییر حکومت بود، گفت: محور اصلی فعالیت دولت مردمی برقراری عدالت و رفع عقب ماندگی در این عرصه است. امام راحل پرچم عدالت را در کشور برافراشتند و رهبر معظم انقلاب بعد از ایشان پرچمدار عدالت بودند و این حکومت زیر پرچم عدالت از امام و رهبری پیروی خواهد کرد.

رئیسی با تشریح تلاش دولت برای کاهش چشمگیر مرگ و میرهای قلبی، نگرانی های دولت در خصوص وضعیت موجودی کالاها را یکی دیگر از دغدغه های دولت در ابتدای کار عنوان کرد و گفت: تمرکز بر کنترل نقدینگی و در این زمینه نیز به نتایج خوبی رسید. .

رئیس قوه مجریه افزود: لایحه لایحه بودجه سال 1401 بدون کسری بودجه و با احتساب تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی تهیه شد در حالی که در سال های گذشته متوسط ​​رشد اقتصادی کشور زیر یک درصد و حدود 4 دهم درصد

وی با طرح این سوال که آیا می توان به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی دست یافت یا خیر؟ وی گفت: بر اساس سند بودجه 1401 در صورت کنترل هزینه ها، افزایش درآمدها و هدایت نقدینگی به سمت تولید، دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست.

رئیسی در تشریح چگونگی دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی گفت: با دو گام افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری در راستای آن هدف گام برداشته ایم. دولت با وام بیش از 17 میلیارد دلاری موفق شد شرکت‌های بزرگ را به 48 پروژه بزرگ وادار کند و مقرر شد بانک‌ها سرمایه‌شان را به جای حوزه‌هایی مانند املاک، طلا و ارز و فعالیت‌های غیرمولد معطوف به تولید کنند.

وی افزود: طبیعتاً زمانی که شرکت ها و بانک های بزرگ در اقتصاد تولیدی و تولیدی فعال می شوند، بخش خصوصی نیز تشویق می شود تا حضور خود را در این عرصه افزایش دهد.

رئیسی با بیان اینکه تعداد پروژه های نیمه تمام در کشور به حدی است که اگر سال ها پروژه جدیدی را شروع نکنیم، هنوز پروژه ای برای تکمیل باقی مانده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کارگاه های عمرانی در خوزستان قبلا چندین برابر شده است. دولت یا همان عملیات احیای خلیج گرگان در چند روز گذشته پس از سفر اخیر دولت به استان گلستان آغاز شد. یکی دیگر از برنامه های دولت در سفرهای روستایی، فعال سازی واحدهای تولیدی نیمه تعطیل است که ستادی برای آن تشکیل شده و با جدیت به رفع مشکلات این واحدها می پردازد.

وی گفت: از ابتدای دولت تا کنون به جای استقراض از بانک مرکزی تلاش کرده ایم که خلق پول را محدود کرده و نقدینگی را افزایش دهیم. در نتیجه این اقدامات، نرخ تورم که به شدت افزایش یافت و رکوردهای 70 ساله را شکست، امروز متوقف شد و رو به کاهش است.

رئیس جمهور با ارائه برخی آمارها از جمله کاهش رشد پایه پولی از 42 درصد به 33 درصد، کاهش 12 درصدی بدهی خالص دولت به بانک مرکزی و افزایش چشمگیر صادرات نفتی و غیرنفتی و وصول درآمد، افزود: همه اینها در شرایطی است که تحریم ها و تهدیدهایی وجود دارد که به گفته برخی مانع فروش نفت و صادرات غیرنفتی می شود.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر مبادلات تجاری با کشورهای همسایه گفت: برخی ما را به نگاه تک بعدی به شرق متهم می کنند و می گویند امروز نیز مانند گذشته دولت نگاه به شرق دارد. این درست نیست و دولت به دنبال توسعه روابط با همه کشورها و ایجاد تعادل در سیاست خارجی کشور است.

رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود رفع فقر مطلق را یکی دیگر از دغدغه های جدی دولت دانست و گفت: با وجود اینکه شاخص های متفاوتی برای تعیین فقر مطلق در دنیا وجود دارد، اما تلاش می کنیم فقر مطلق را بر اساس خود تعریف کنیم. به طور کلی در جامعه اسلامی ریشه کن شود.

وی ادامه داد: گام بعدی بهبود وضعیت خانواده های آسیب دیده از خط فقر است. برای بهبود معیشت این قشر از جامعه، دولت در نظر دارد با لغو نظام چانه زنی در تعیین تناسب دستمزد و درآمد کارکنان، نظام پرداخت را عادلانه کند.

رئیس جمهور درباره موضوع مذاکرات هسته ای راهکار دولت در این زمینه را تشریح کرد: از اصول و چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کرده اند پیروی می کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عدول نکرده و نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید