رئیس جمهور برزیل فرمانده ارتش را برکنار کرد

ساعت: 05:46
تاریخ ارسال: 11/02/1401
کد خبر: 1923570

رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، روز شنبه رئیس ارتش این کشور را به دلیل آنچه او نگرانی در مورد تهدیدات علیه دموکراسی کشور پس از قیام 8 ژانویه در پایتخت توسط تظاهرکنندگان راست افراطی خواند، برکنار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آسوشیتدپرس، وب سایت رسمی نیروهای مسلح برزیل شامگاه شنبه اعلام کرد که ژنرال خولیو سزار دی آرودا از فرماندهی ارتش برکنار و ژنرال توماس میگل ریبیرو پایوا که رئیس فرماندهی نظامی جنوب شرق بود، جایگزین شد. .

ارتش در هفته‌های اخیر پس از حمله هواداران رئیس‌جمهور سابق ژائیر بولسونارو به ساختمان‌های دولتی و تخریب اموال عمومی، مورد انتقاد لولا قرار گرفته است. لولا چندین بار علناً گفته است که قطعاً افرادی در ارتش بودند که اجازه دادند شورش رخ دهد.

شورشیان به کنگره برزیل، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی برزیل یورش بردند و به دنبال مداخله نظامی و لغو شکست بولسونارو از لولا در انتخابات ریاست جمهوری بودند.

هفته گذشته، بیش از هزار نفر در شورشی که بسیار شبیه به شورش های 6 ژانویه 2021 در کنگره آمریکا بود، به مراکز دولتی در برزیل حمله کردند.

یک قاضی دادگاه عالی برزیل در اوایل ماه جاری اجازه داد تا بولسونارو به عنوان محرک ناآرامی ها در برزیل به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده تر برای پاسخگویی مسئولین به تحقیقات خود اضافه شود.

قاضی الکساندر د مورائس در حکم خود با دفتر دادستان کل موافقت کرد و به ویدئویی که بولسونارو دو روز پس از ناآرامی ها در فیس بوک منتشر کرد استناد کرد. او در این ویدئو ادعا می کند که لولا به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشده است، بلکه توسط دادگاه عالی و مرجع انتخابات برزیل انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید