رئیس دانشگاه تهران: در دانشگاه کار کافی انجام نداده ایم و نتوانسته ایم الگوهای واقعی ایثار و شهادت را تئوریزه کنیم/ شرایط کنونی بسیار سخت تر از شرایط جنگی است.

رئیس دانشگاه تهران: در دانشگاه کار کافی انجام نداده ایم و نتوانسته ایم الگوهای واقعی ایثار و شهادت را تئوریزه کنیم/ شرایط کنونی بسیار سخت تر از شرایط جنگی است.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران گفت: نمونه تلاش برای جابه‌جایی ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها این است که امروز عده‌ای جرأت می‌کنند خانواده پهلوی را که سال‌ها به زباله‌دان تاریخ انداخته شده بازیافت کنند. با استفاده از تبلیغات انحرافی و در سایه سلطه رسانه ای و استفاده از آن به عنوان دولت جایگزین وگرنه سازمان های تروریستی را از منافقین و کومله پاکسازی می کنند.

رئیس دانشگاه تهران با هشدار نسبت به پدیده وارونگی ارزش ها در سطح جامعه، به تشریح چرایی و چگونگی جابه جایی ارزش ها و ضد ارزش ها در جامعه پرداخت و گفت: اگرچه اکثریت مردم ایران به ارزش های الهی معتقدند. و جایگاه و معنای انقلاب اسلامی، اما برخی رفتارها با این باورها سازگاری ندارد. دلیل این امر ناشی از «ناهماهنگی شناختی» ناشی از تلقین رسانه‌ای و عملکرد ضعیف ما در استفاده از ظرفیت بهترین الگوهای موجود ایثار و شهادت برای ساختن فرهنگ سازمانی متعالی در ایران اسلامی است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در مراسم تجلیل از ایثارگران و جانبازان دانشگاه تهران و خانواده های معظم شهدای این دانشگاه که در سالن شهید دهشور دانشکده علوم طبیعی از ایثار، ایثار، فضیلت مدنی می گوید. وی کمک به دیگران و ایثار برای اهداف سازمانی را از مولفه ها و شاخص های فرهنگ برتر سازمانی نام برد و گفت: یکی از شاخص های سازمان های پیشرو، ترویج و اشاعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر رفتار شهروندی سازمانی (OCB) است که متشکل از ایثار از جانبازی به عنوان شاخص های اصلی آن یاد می شود و حتی نهادها و سازمان های غربی نیز سعی در نهادینه کردن این رفتارها دارند که مبتنی بر رفتار شهروندی سازمان و معرفی الگوهایی در سطح ملی و سازمانی است که می تواند چراغ راه همه اعضای سازمان باشد. جامعه و کارکنان

رئیس دانشگاه تهران از شهدای دلاور و شهدای مدافع حرم به عنوان بهترین نمونه های موجود از ایثار و شهادت در راستای فرهنگ سازی سازمانی برتر در ایران اسلامی یاد کرد و تصریح کرد: باید اذعان کنیم که متأسفانه گرانقدر سرمایه های شهدا و جانبازان از سهم ارزشمندی از این سرمایه در جامعه و دانشگاه بهره مند نشده اند. باید بررسی کنیم که چرا نتوانسته ایم از این سرمایه های ارزشمند به اندازه ارزش آنها استفاده کنیم. و چرا با وجود اینکه اکثریت مردم ایران به ارزش های الهی و جایگاه و اهمیت انقلاب اسلامی و خدمات ارزنده ای که انقلاب کرده و زندگی ما را متحول کرده است، اعتقاد دارند، اما برخی موظفند انقلابی در رفتارشان و یک سری رفتارها در سطح جامعه و دانشگاه می بینیم که با این باورها سازگاری ندارند و شاید در نقطه مقابل حق با آنهاست. این ظلم بزرگی به ایثار و شهادت و انقلاب است.

مقیمی نسبت به پدیده وارونگی ارزش ها در سطح جامعه و جابه جایی ارزش ها و ضد ارزش ها با یکدیگر هشدار داد و گفت: نمونه ای از تلاش برای جابه جایی ارزش ها و ضد ارزش هاست. این است که امروز عده‌ای جرأت می‌کنند از تبلیغات انحرافی استفاده کنند و در سایه سلطه رسانه‌ای، پهلوی که سال‌ها به زباله‌دان تاریخ انداخته شده، بازیافت و جایگزین دولت معرفی شود و یا سازمان‌های تروریستی را پاکسازی کند. منافقین و کومله. ما در محیط دانشگاه کار بسیار کمی انجام داده ایم و نتوانسته ایم رفتار نمونه های واقعی ایثار و شهادت را که امروز به نمایش گذاشته شده تئوریزه کنیم.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در توضیح چرایی و چگونگی تغییر ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها به مفهومی معروف در رفتار سازمانی به نام «ناهماهنگی شناختی» که توسط لئون فستینگر، روانشناس اجتماعی پیشنهاد شده است، اشاره کرد.

مقیمی در این باره گفت: به شرایطی که رفتار با باورها همخوانی نداشته باشد «ناهماهنگی شناختی» می گویند. این رفتارشناس برای توضیح این پدیده رفتاری از قیاس فردی استفاده می کند که شیرینی می خورد، با اینکه می داند قندش بالاست و برایش مضر است. در این شرایط، ناهماهنگی باورها و رفتار باعث ایجاد تنش روانی در فرد می شود و به دلیل خطای شناختی و ادراکی، رفتاری از خود بروز می دهد که با باورها و نگرش های اولیه او در تضاد است. متأسفانه در التهابات اخیر کشور و دانشگاه شاهد این پدیده رفتاری در برخی افراد بوده ایم و آنچه باعث ناهماهنگی شناختی در آنها شده، نقش رسانه های معاند بوده است. به عبارت دیگر، جوهره جنگ رسانه‌ای اخیر، تلاش برای ایجاد تضاد اعتقادی و رفتاری در میان افراد معتقد به ارزش‌های اولیه اسلام و انقلاب بود.

وی افزود: دشمن برای تثبیت این خطای شناختی و ادراکی در مخاطب خود از تکرار، اغراق و حالات احساسی رسانه استفاده می کند. عامل مهم و تأثیرگذار که باعث این اتفاق ناخوشایند در جریانات اجتماعی شد «رسانه» بود. این ناهماهنگی شناختی یک شبه اتفاق نیفتاد، بلکه به تدریج و در طول زمان اتفاق افتاد. در نظریه “یادگیری سازمانی” پیتر سن با استفاده از تمثیل قورباغه در گلدان آب روی شعله، نحوه واکنش رفتاری به محیط را توصیف می کند. بنابراین اگر قورباغه ای را در آب ولرم قرار دهیم و آب را روی شعله قرار دهیم، به گونه ای که آب به آرامی گرم شود، در حالی که آب به تدریج گرم شود، نیروی واکنش قورباغه از بین می رود و ماهیچه های قورباغه از بین می روند. ضعیف می شوند و در نهایت با جوش آمدن آب قورباغه در آب می پزد. اما اگر آب جوشانده شود و همان قورباغه بلافاصله در آب در حال جوش انداخته شود، قورباغه به سرعت به کمک ماهیچه های خود بیرون می پرد و از مرگ نجات می یابد.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: رویکرد دشمن در این جنگ رسانه ای را می توان با تمثیل قورباغه در کاسه آب به خوبی تبیین کرد. نحوه عملکرد رسانه معاند نیز در التهابات اخیر به همین صورت است. یعنی در ابتدا با ارزش‌های الهی و انقلاب اسلامی مخالفت نمی‌کنند، بلکه به تدریج با تبلیغ و معرفی تدریجی مخاطب را تشویق می‌کنند و در ابتدا مخاطب را دچار خطاهای شناختی و ادراکی می‌کنند تا رفتار مطلوب مخالفان را انجام دهند. و به تدریج مخاطب از باورهای اولیه خود منحرف می شود و با تمام شدنش به خود می آید و خود را در دام گسترده ای گرفتار می بیند.

مقیمی افزود: القای رسانه ای آنقدر قوی است که امروزه شاهد ناهماهنگی شناختی در نظام اجتماعی خود هستیم. این امر نشان می دهد که به مولفه های ایثار و ایثار به عنوان مولفه های مهم فرهنگ سازمانی برتر عمل نکرده و از ظرفیت شهدا، ایثارگران و ایثارگران به عنوان بهترین الگوهای موجود به درستی استفاده نکرده است و در استفاده از این امر ظرفیت فقط برای یک . ما به اندازه کافی خاطره و جشن داریم. متأسفانه، ما عمیقاً به این احتمالات نپرداخته ایم و آنها را در فرآیند علمی خود وارد نکرده ایم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: اتفاقات اخیر به ما آموخته است که نگاهی که باید به مدیریت رسانه داشته باشیم این است که به بحث ایثار و شهادت توجه کنیم نه اینکه صرفا تجلیل شود، بلکه لازم است تبیین و جهاد تبیین یکی از اولویت های ماست. یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه شرایط کنونی بسیار سخت تر از شرایط جنگ است، گفت: شرایط کنونی بسیار سخت تر از شرایط جنگ است. در مواجهه با جنگ فوری، ما یک آرایش نظامی می گرفتیم و نقش ها مشخص بود.

وی با بیان اینکه آنچه به ما ضربه می زند و افکار عمومی ما را تخریب می کند بحران های تبلیغاتی رسانه هایی است که ایمان به خدا را مبنای عمل خود نمی دانند، گفت: نبرد رسانه ای امروز پیچیده تر و مهمتر از نبرد نظامی است. نبرد در گذشته. می گفتیم باید یک آرایش نظامی جلوی دشمن بگیریم. اکنون باید یک توافق رسانه ای در برابر دشمن انجام شود. رسانه ها در این جنگ وسیله تسلط بر افکار، اراده و عواطف مردم به شمار می روند و به عنوان ابزاری برای انجام عملیات روانی نیروها علیه ملت ها و دولت های مستقل عمل می کنند و از سوی دیگر وسیله ای برای کنترل، تضعیف، جهت دهی و هدایت افکار عمومی بوده است که مردم در سراسر جهان مورد توجه قرار می گیرند. در این نوع رسانه ها خبر به صورت تفنگ ایفای نقش می کند و پایگاه های نظامی دیگر جای خود را به پایگاه های خبری داده است و سربازان این حوزه دیگر سرباز نظامی نیستند بلکه جهادگران تبیین هستند که در نهادهای مختلف کشور و در رسانه های انقلابی و ارزشی نقش دارند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای نظریه‌پردازی و نهادینه‌سازی رفتار ایثارگرانه در فرهنگ سازمانی، دانشگاه باید علاوه بر پژوهش، در بکارگیری نتایج تحقیقات نیز مشارکت داشته باشد و علاوه بر آن از قربانیان و جانبازان در سطح ارزشمند آنها بهره‌مند شود. .

دیدگاهتان را بنویسید