رئیس سازمان انرژی اتمی: ادعای 90 درصدی غنی‌سازی در ایران دروغ است/ایران بر اساس قوانین آژانس عمل می‌کند

رئیس سازمان انرژی اتمی: ادعای 90 درصدی غنی‌سازی در ایران دروغ است/ایران بر اساس قوانین آژانس عمل می‌کند

روز جدید محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره به حاشیه راندن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و ادعای غنی‌سازی ۹۰ درصدی در ایران، افزود: می‌دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران خارج از مرزها اقدامی نکرده و اتهامات موجود مبنی بر غنی سازی 90 درصد صحت ندارد.

محمد اسلامی در خصوص به حاشیه راندن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و ادعای غنی‌سازی 90 درصدی در ایران، افزود: این یک دروغ است و اینها اتهامات ساختگی است که به‌ویژه دشمنان و جریان صهیونیستی آن را به کشور ما نسبت می‌دهند.

وی ادامه داد: ایران بر اساس قوانین آژانس کار می کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی تمام فرآیندهای ما را طبق قوانین و مقررات رصد می کند و ما به هیچ وجه خارج از مرز عمل نکرده و نخواهیم کرد.

اسلام: تسهیلات کرج و سایر موارد برجام خارج از ضمانت است/ اگر قرار است در برجام عمل کنیم باید در برجام هم عمل کنند وگرنه با ضمانت کار می کنیم/ مذاکرات ما با گروسی هنوز تمام نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: روابط ایران با آژانس باید بر اساس اساسنامه، قوانین و ضمانت های آن و NPT باشد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران و آژانس گفت: روابط ما با آژانس باید بر اساس اساسنامه، قوانین، تضمین و امنیت باشد. «ما تحت تأثیر این قوانین و مقررات هستیم و آژانس بر فعالیت های ما نظارت می کند، آنچه در رسانه ها منتشر می شود مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی مخالفان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما جریانی در پیش داریم که به هیچ وجه از توسعه علم و فناوری در ایران حمایت نمی کند و با این اتهامات و جاسوسی ها و عملیات های روانی دلالت بر این دارد که هدف ناموجهی داریم و متعهد به عدم اشاعه نباشید.» هیچ کدام از اینها هرگز نبوده و نیست، به ویژه رژیم صهیونیستی بسیار دلگرم کننده است. ، این مرحله را نیز پشت سر بگذاریم.

وی درباره توافق ایران و آژانس برای نصب دوربین در مجموعه کرج گفت: کرج و موارد دیگر در برجام خارج از گارانتی است. اگر برجام یک معاهده بود، کشورها در زمانی که به تعهدات خود عمل نکردند تعهداتی داشتند و تحریم‌های سرکوبگرانه غیرقانونی را تحریم کردند. به عنوان یک اقدام احتیاطی و NPT و ما هیچ چیز دیگری را قبول نداریم.

اسلامی در پاسخ به سوالی درباره دستور کار هیات آژانس در وین گفت: دستور کار ما با آژانس درباره ادعاهایی است که پاسخ داده شده است. دعاوی پرونده هایی است که در برجام بسته شده است و اگر قرار است برجام عملیاتی شود، همه طرف ها باید به تعهدات خود عمل کنند. نمی شود بخشی مربوط به ایران 100 درصد متعهد باشد اما سایر کشورها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نمی کنند.

وی گفت: امیدوارم منطقی در مذاکرات وجود داشته باشد که به اصول و قواعد پایبند باشد و اگر در برجام عمل کردیم، آنها هم در برجام عمل کنند و اگر نشد، احتیاطاً کار می کنیم. بقیه فقط فشار سیاسی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت نیروگاه بوشهر نیز گفت: تا اول مهر ماه سال 1400 حدود 52 میلیارد کیلووات برق به شبکه منتقل شده بود و از اول مهر تعمیرات اساسی و جایگزینی آن با سوخت انجام شد. خدا نکنه از 19 آذر کارش رو شروع کنه.

اسلامی در خصوص روند ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر گفت: ما عقب هستیم و در شرایطی که در حال رایزنی هستیم امیدواریم بتوانیم منابع مالی را تامین و سرعت بخشیم.

وی در خصوص توافق با آژانس در مجموعه کرج گفت: موضوع کرج در یک بسته است و موارد ادعایی و کرج مرتبط است و باید همزمان حل شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات با آژانس و اینکه آیا توافقی که قبلاً اشاره کردید حاصل شده است یا خیر، گفت: بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی، گفت: حداکثر منطق و معیار است، امیدوارم کشور انجام دهد. هر چه زودتر از این مرحله عبور کنید

دیدگاهتان را بنویسید