رئیس: ما تصمیمات سختی خواهیم گرفت. ممکن است برخی مخالف باشند / ما به دنبال درسی از گذشته برای ترسیم آینده هستیم

رئیس: ما تصمیمات سختی خواهیم گرفت.  ممکن است برخی مخالف باشند / ما به دنبال درسی از گذشته برای ترسیم آینده هستیم

روز جدید رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیمات سختی را در کشور خواهیم گرفت، گفت: ممکن است برخی مخالف باشند اما این نگاه انتقادی ما را به افق روشنی که اقتصاد را هدایت می کند هدایت می کند.

وی ادامه داد: بر همگان روشن است که اقتصاد که حدود 80 درصد آن دولتی است مشکلات زیادی دارد. همچنین بر همگان روشن است که باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم و قانون اساسی بر اصل 44 تاکید دارد.

رئیسی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای گفت: در همه برنامه‌های توسعه تاکید شده که دولت نباید مسئولیت‌پذیر باشد، بلکه باید رهبر، ناظر و پشتیبان باشد و اگر دولت می‌خواهد موفق شود باید در این سه مورد عمل کند. در مداخلات و شرکت‌ها».

او گفت: «آنچه باید انجام شود و آنچه انجام شد، تفاوت بین آنچه باید باشد و آنچه باید باشد است. دولت نباید مسئولیت حمایت های مالی و حقوقی را بر عهده بگیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بررسی شورای خصوصی سازی به کارهایی که باید انجام شود کمک می کند، گفت: این روند کمک می کند چه اشکالی در ساختار و چه در رفتار وجود داشته باشد. اگر در ساختار مشکلی وجود داشته باشد، هر چقدر مدیران تغییر کنند، هیچ اتفاقی نمی افتد، اما اگر مشکلی در رفتار باشد، باید رفتار اصلاح شود. حال باید دید آیا ساختار به درستی و در راستای این رسالت تنظیم شده است، این سوال مطرح می شود که چرا سیاست اصل 44 قانون اساسی آنطور که مدنظر سیاستمداران بوده اجرا نشده است؟ از همه کارشناسان و سرمایه گذاران باید پرسید که آیا موفق هستند یا خیر؟

وی افزود: هدف از اصرار بر سیاست اصل 44 قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی، فضای واقعی بخشیدن به بخش خصوصی است. چرا که اغلب گفته می شود خصوصی سازی صورت گرفته اما دولت با یا بدون علامت حضور دارد مانند واگذاری به تامین اجتماعی، برخی بانک ها و برخی شهرداری ها که ادامه تکالیف دولت در عناوین دیگر است. .

رئیسی ادامه داد: اگر بخش خصوصی اعلام کند که فضای فعالیت قابل قبول است، اشکالی ندارد اما اگر اعلام کند برای این بخش زمینه وجود ندارد، اشکال دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نباید پاسخگو باشد، گفت: باید به بخش خصوصی واقعی فرصت داده شود. اینکه چه موانعی وجود دارد باید بررسی شود و این موانع برطرف شود. در سفرهایم در شهرها و روستاهای مختلف می بینم که کارخانه ها تعطیل شده و سالن ها تبدیل به انبار سیب زمینی و پیاز شده است. باید به این فکر کنیم که برای جلوگیری از شکایت در قوه قضاییه چه باید کرد. ما به دولت آمدیم تا فساد مالی را اصلاح کنیم تا اصلاً پرونده ای نباشد که قوه قضاییه مجبور به پیگیری آن شود.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور 0.4 درصد بوده است، بیان کرد: باید علل این معضل بررسی شود و دیده شود که تحقق رشد اقتصادی ایده آل باقی مانده یا قابل انجام است.

رئیسی گفت: رشد اقتصادی دو رکن افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری دارد.

وی ادامه داد: پس از واگذاری کارخانه، دولت از بخش خصوصی خارج می شود، در حالی که در آن زمان تکلیف دولت شروع می شود و باید با حضور تعداد زیادی از ناظران و حامیان وارد عمل شود. بنابراین مکانیسم باید بر اساس این دیدگاه تنظیم شود. شکست واحدی که به بخش خصوصی برون سپاری شده است پیام خوبی ندارد و باید دید چگونه می توانیم پیام های منفی را به پیام های مثبت تبدیل کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: هم در حمایت از بخش خصوصی و هم در توانمندسازی این بخش به دنبال عبرت گرفتن هستیم، باید از گذشته درس بگیریم، آینده را ترسیم کنیم. از طرفی نباید افراط کرد، نگاه باید واقعی باشد و آنچه را که باید و نباید در این زمینه درست کند. همه باید موظف به انجام کارهایی باشند که نباید انجام دهند و به ویژه دولتمردان باید موظف باشند.

وی گفت: برخی فکر می کنند که اگر خصوصی سازی شکست بخورد، باید کل روند را متوقف کرد. اینجانب تاکید می کنم که هرکس متخصص محسوب می شود اما نظرش با ما متفاوت است باید بیان کند تا به یک نقطه مشترک برسد.

وی گفت: ممکن است مجبور شویم در کشور تصمیمات سختی بگیریم. «ممکن است برخی مخالف باشند، اما اگر با نگاه انتقادی به مسائل نگاه کنید، همه چیز خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید