رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد تایوان شد/ پلوسی: سفر من نشان دهنده “حمایت بی قید و شرط” آمریکا از این جزیره است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد تایوان شد/ پلوسی: سفر من نشان دهنده “حمایت بی قید و شرط” آمریکا از این جزیره است.

روز جدیدنانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، علیرغم هشدارهای پکن، اواخر روز سه شنبه دوم اوت (11 اوت) وارد تایپه، پایتخت تایوان شد. رئیس پارلمان اروپا در فرودگاه مورد استقبال جوزف وو وزیر امور خارجه تایوان قرار گرفت. نانسی پلوسی پس از ورود به تایپه تاکید کرد که سفر او به تایوان نشان دهنده “حمایت بی قید و شرط” آمریکا از این جزیره است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد تایوان شد/ پلوسی: سفر من نشان دهنده «حمایت بی قید و شرط» آمریکا از این جزیره است/ هشدار پکن: بازی با آتش عاقبت خوشی ندارد/ واکنش ایران: حمایت از چین متحد، غیرقابل انکار مبانی سیاست خارجی کشور نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، علیرغم هشدارهای پکن، اواخر روز سه شنبه دوم اوت (11 اوت) وارد تایپه، پایتخت تایوان شد.

رئیس پارلمان اروپا در فرودگاه مورد استقبال جوزف وو وزیر امور خارجه تایوان قرار گرفت. نانسی پلوسی پس از ورود به تایپه تاکید کرد که سفر او به تایوان نشان دهنده “حمایت بی قید و شرط” آمریکا از این جزیره است.

وی افزود که سفر خود به تایوان را در تضاد با سیاست چینی واشنگتن نمی بیند.

در آستانه ورود نانسی پلوسی به تایوان، تلویزیون دولتی چین گزارش داد که جنگنده های این کشور در حال «عبور از تنگه تایوان» هستند. پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان، دولت چین رویکرد “بسیار خطرناک” آمریکا را محکوم کرد.

پیش از این، پکن هشدار داده بود که سفر نانسی پلوسی به تایوان “عواقبی” برای واشنگتن خواهد داشت. چین همچنین اعلام کرد که واشنگتن “مسئولیت” عواقب سفر مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را بر عهده خواهد گرفت.

بیانیه نانسی پلوسی

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از ورود به تایوان در بیانیه ای اعلام کرد که “سفر ما از تایوان نشان دهنده تعهد تزلزل ناپذیر واشنگتن به حمایت از دموکراسی در تایوان است.”

وی تاکید کرد که سفر ما به تایوان با سیاست چین واحد و بیانیه های مشترک واشنگتن و پکن مغایرتی ندارد.

پلوسی افزود: ما نمی‌توانیم در حالی که حزب کمونیست چین تایوان را تهدید می‌کند، کنار بیاییم. سفر ما تاییدی بر تعهد ما به دموکراسی و احترام به حقوق بشر در تایوان است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سه شنبه شب در بحبوحه تنش بین پکن و واشنگتن و با وجود هشدارهای مکرر دولت چین وارد تایوان شد.

هشدار پکن به آمریکا: بازی با آتش تایوان پایان خوشی ندارد

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور روز سه شنبه (دوم اوت) گفت که سیاستمداران آمریکایی که در موضوع تایوان “با آتش بازی می کنند” عاقبت خوبی نخواهند داشت.

به گزارش رویترز، وی نام هیچ یک از سیاستمداران آمریکایی را نبرد. چین مخالفت خود را با سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان ابراز کرده است. با این حال گفته می شود پلوسی در این سفر جدی است و قرار است امروز وارد جزیره تایوان شود.

الجزیره در واکنش به سفر پلوسی به تایوان به نقل از وزارت خارجه چین اعلام کرد: اگر آمریکا مصمم به برداشتن گام های اشتباه در موضوع تایوان باشد، با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

وزارت دفاع چین: «عملیات نظامی هدفمند» را انجام خواهیم داد.

وزارت دفاع چین نیز در واکنش به این سفر اعلام کرد که عملیات نظامی مشخص و هدفمندی را انجام خواهد داد.

کاخ سفید: از این سفر به عنوان بهانه ای برای تشدید تنش استفاده نکنید

ایالات متحده استدلال کرده است که سفر رئیس پارلمان این کشور به کشور جزیره ای تایوان نقض حاکمیت چین نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، نقض حاکمیت چین تلقی نمی شود.

همچنین طبق اعلام کاخ سفید، سفر پلوسی به تایپه 100 درصد با سیاست چین واحد سازگار است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما به سیاست چین واحد پایبند هستیم و از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم و تنها متعهد به حمایت از تایوان برای دفاع از خود هستیم.

وی با ادعای اینکه سفر پلوسی به هیچ وجه نقض حاکمیت یک چین نیست، اظهارات مقامات چینی را خصمانه دانست و گفت: این سخنان خصمانه هرگز آمریکا را نمی ترساند.

کربی گفت چین بهتر است از این سفر به عنوان بهانه ای برای اتخاذ تدابیری که منجر به افزایش تنش می شود استفاده نکند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت: امیدواریم روابط آمریکا و تایوان گسترش و تعمیق یابد و ثبات در منطقه اقیانوس هند حفظ شود.

وزارت امور خارجه ایران سفر پلوسی به تایوان را محکوم کرد

ناصر خانانی در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را یکی از پایه های سیاست خارجی خود می داند و از سیاست چین واحد در این چارچوب حمایت نمی کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دیدگاه وزارت امور خارجه درباره سفر یکی از مقامات رژیم آمریکا به تایوان گفت: احترام به حاکمیت ملی کشورها. یکی از اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد است، همانطور که در ماده 2 منشور آمده است، به اعضاء از هرگونه رفتاری که به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی سایر کشورها لطمه می زند هشدار می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را یکی از پایه‌های سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب بی‌تردید است.

کنعانی رفتار اخیر را که باعث ایجاد تنش بر مقامات رژیم آمریکا در مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور شده است را نمونه ای از مداخلات آمریکا در مناطق و کشورهای مختلف جهان می داند. که تنها منجر به افزایش بی ثباتی و دامن زدن به اختلافات شده و از این رو محکوم است.

سخنگوی آژانس دیپلماسی در پایان تاکید کرد: یکجانبه گرایی و نقض قوانین و تعهدات بین المللی به یک رویه ثابت در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است و تلاش این کشور برای خروج از توافقات چند جانبه از جمله برجام و اعمال آن. تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی علیه ملت ایران، گواه روشنی بر عدم پایبندی کشور به تعهدات خود است.

دیدگاهتان را بنویسید