رئیس وزیر رفته، وزیر اطلاع رسانی می آید؟

رئیس وزیر رفته، وزیر اطلاع رسانی می آید؟

روز جدید : هدف نهایی مخبر این است که وزیر کار بعدی را با او به عنوان «فرمانده» تیم اقتصادی هماهنگ کند. شواهد نشان می دهد که معاون اول رئیس جمهور به دلیل وظایف و رسالتی که دارد تحمل اختلاف نظر در تیم اقتصادی را ندارد.

فروزان آصف نخعی: در پی پس لرزه های جدایی عبدالملکی از پاستور، موضوع انتخاب وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوعی برای فعالان سیاسی تبدیل شده است.

کابینه از ابتدا این بحث را مطرح کرد که اعضای کابینه توسط رئیس ستاد انتخابات انتخاب می شوند یا رئیس جمهور با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت می کند و با نظر دیگران بخشی از انتخاب وزرا است. اما پاسخ دقیق این سوال هرگز مشخص نشد، اما گزارش شد که برخی از اعضای کابینه مانند وزرای ارشاد (محمدمهدی اسماعیلی)، سمت (رضا فاطمی امین) و کار (حجت الله عبدالملکی) مورد توجه ویژه قرار گرفتند. و حمایت رئیس جمهور. هستند.

این در حالی است که معاون اول رئیس جمهور وظیفه هدایت تیم اقتصادی کابینه را بر عهده گرفته است و هر از چند گاهی اخبار غیر رسمی از اختلافات محبر و عبدالملکی شنیده می شود. این خبر تا حدی بود که برخی گمانه زنی ها علاوه بر اعتراف به سهل انگاری فاحش و اشتباهات مدیریتی عبدالملکی، تأثیر این اختلافات را بر خداحافظی وزیر کار از هیئت دولت نشان داد. سخنگوی دولت در پاسخ به چنین گمانه زنی های گسترده ای گفت: من از آقای عبدالملکی دلیل استعفا را نپرسیدم اما به عنوان شاهد عینی تفاوتی بین عبدالملکی و مخبر ندیدم، توضیحی که البته نتوانست قانع کند. معتقدان به نقش وزیر کار کابینه را متقاعد کنید، به ویژه اینکه محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزیر پیشنهادی برای وزارت کار، پیش از این معاون اول هماهنگی و نظارت اقتصادی رئیس جمهور بود که همین امر برای رفع گمانه زنی ها کافی بود. تقویت مخبر برای تعیین وزیر متناسب با خودش در وزارت مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی. بنابراین دور از انتظار نیست که او برای رسیدن به هدف خود هر کاری که ممکن است انجام دهد. این کار آسانی نیست و موانع جدی در این راه وجود دارد، از جمله کاندیداهایی مانند حمیدرضا حاجی بابایی نماینده فعلی مجلس و مهرداد بذرپاش رئیس فعلی دیوان محاسبات کشور و سایرین که با حمایت وی. جناح، اکنون جانشین عبدالمالکی شود.

نکته این است که ارتقای احتمالی زاهدی وفا از سر به وزیر یا انتقال سکان به معاونت دیگر موضوع اصلی نیست، زیرا هدف نهایی مخبر این است که وزیر کار بعدی را با او به عنوان «فرمانده» اقتصاد منصوب کند. تیم شواهد نشان می دهد که معاون اول رئیس جمهور به دلیل وظایف و رسالتی که دارد تحمل اختلاف نظر در تیم اقتصادی را ندارد.

محمد محبر به مدت چهارده سال مسئولیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را برعهده داشت و حضور ایشان در کابینه به این معنا بود که یکی از حوزه های حساس کشور یعنی حوزه اقتصادی را عهده دار می شود. این با این تصور که ساختار تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) و همچنین نیروهای اقتصادی آستان قدس رضوی است، در تضاد است. البته در ابتدا برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه فرهاد رهبر، مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی، سکان هدایت این تیم اقتصادی را با حضور ابراهیم رئیسی در این نهاد به دست خواهد گرفت، مطرح شد. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ مسئولیت تمرکز اقتصادی ستاد ابراهیم رئیسی را بر عهده داشت. رضا فاطمی امین وزیر صمت که آخرین سمتش قائم مقامی آستان قدس رضوی بود.

در همان ابتدا اخبار نشان می داد که محمد محبر از حریفان تیم اقتصادی فرهاد رهبر بوده است. این مخالفت تا جایی پیش رفته که حتی نام فرهاد رهبر نیز از لیست کابینه ابراهیم رئیسی حذف شده است. در این میان هماهنگی رئیسی با مخبر حتی منجر به تغییرات دیگری در کابینه شد. پس از آنکه محسن رضایی پاییز سال گذشته اعلام کرد یارانه ها به زودی دو برابر خواهد شد، رئیسی با کنایه به رضایی گفت که خارج از ساختاری که تعریف کرده هیچ تصمیم و اظهارنظری وجود ندارد. آیا معتبر و قابل قبول نیست محسن رضایی بعد از این اتفاق عملا کنار رفت و می توان گفت تعهدی نداد. رضایی که به ندرت به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری وارد کابینه می شد و مسئولیت مهم «معاون اقتصادی رئیس جمهور» را بر عهده داشت، طی نامه ای به امضای محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور، از کمیسیون اقتصادی دولت برکنار شد. به وضوح به اعضای کابینه و افکار عمومی ابلاغ شده است.

استعفای رضایی به معنای افزایش هژمونی خبرچینان در تشکیل تیم اقتصادی دولت اصلی بود و استعفای عبدالملکی با قرائتی (معتبر یا غیر معتبر) که نارضایتی معاون اول از عملکرد وی در این تغییر موثر بود. کابینه حتی یک وزیر کارآمد و مطلوب را در کابینه و افکار عمومی تا برکناری وزیر تقویت کرد و حالا باید منتظر ماند و دید که انتخاب وزیر کار جدید با این ذهنیت همخوانی دارد یا نزدیکان. به رئیس یا دیدگاه های مورد نظر.رئیس جمهور و معاون وی از تمرکز ایمان در حوزه اطلاع رسانی در «کشیش» بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید