رئیس پلیس زاهدان برکنار شد/مشاور امنیتی: در حوادث زاهدان، تیراندازی پلیس منجر به مجروح شدن و جان باختن تعدادی از شهروندان بی گناه نمازگزار که در اغتشاشات دخالتی نداشتند، شد.

رئیس پلیس زاهدان برکنار شد/مشاور امنیتی: در حوادث زاهدان، تیراندازی پلیس منجر به مجروح شدن و جان باختن تعدادی از شهروندان بی گناه نمازگزار که در اغتشاشات دخالتی نداشتند، شد.

بر اساس این خبر شورای تامین سیستان و بلوچستان در پی حوادث روز جمعه ۱۷ مهرماه بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: روز جمعه هشتم مهرماه پس از ختم نماز جمعه اهل سنت شهر زاهدان، جمعی با حمله به کلانتری 16 در حوالی مصلی نماز جمعه، قصد تسخیر کلانتری مذکور را داشتند.

در جریان این حمله بر اثر درگیری مهاجمان با مدافعان کلانتری، چند تن از هموطنان و نمازگزاران مظلوم جان خود را از دست دادند و مجروح شدند.

پس از این حادثه تعدادی از افراد مسلح با سوء استفاده از فضای آتش زا به شهروندان و اماکن مختلف حمله کردند و اموال عمومی و خصوصی را آتش زدند و با نیروهای حافظ امینت درگیر شدند و تعدادی از شورشیان و مردم بی گناه را به هلاکت رساندند. تعدادی از نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی نیز کشته شدند.

پس از حادثه دلخراش زاهدان، به دستور مستقیم جمهوری اسلامی ایران، وزیر کشور به زاهدان سفر کرد و با اقدامات بعدی مقامات عالی امنیتی و دفاعی کشور، کارشناسانی برای بررسی علل، شرایط، به زاهدان اعزام شدند. ماهیت و گستردگی این حادثه و اقدامات جامعی برای دستیابی به روایت صورت گرفت و صحت و سقم وقایع رخ داده در دستور کار قرار گرفت.

تیم های تحقیق و ضربت اعزامی به زاهدان سامان در حال گفت و گو با مقامات امنیتی و فرماندهان انتظامی، بررسی تصاویر دوربین های مداربسته شهر، جمع آوری مدارک میدانی، گفتگو با شاهدان عینی و مجروحان حادثه و دیدار با سران طوایف و علمای دین برای بازسازی صحنه حادثه هستند. شورش و اقدام نیروها.مجازات انضباطی پرداخت شده است.

خلاصه نتایج این پژوهش برای مردم انقلابی و عموم هموطنان به شرح زیر است:

1- حوادث روز جمعه 17 مهرماه زاهدان در 2 بازه زمانی و محیطی متفاوت به وقوع پیوست که از نظر عناصر حاضر در صحنه، انگیزه و کنش متفاوت است.

2- پس از پایان نماز جمعه، گروهی بالغ بر 150 نفر که حضور افراد مسلح در میان آنها محرز بود، با حمله به کلانتری 16، سنگ پرانی، سنگ پرانی و اتوبوس شرکت خصوصی را به دیوار کوبیدند. g کلانتری به قصد شکستن در و دیوار و در نهایت ورود به کلانتری شروع به تذکر به کلانتری کرده و با آتش زدن خودروی پلیس و مجروح کردن تعدادی از ماموران قصد تسخیر کلانتری مذکور را داشتند. (استفاده از گاز اشک آور، استفاده از تفنگ و تیراندازی)

3- با توجه به نزدیک بودن کلانتری 16 به محل برگزاری نماز جمعه، متأسفانه درگیری مسلحانه و تیراندازی نیروهای انتظامی منجر به مجروح شدن و جان باختن تعدادی از شهروندان نمازگزار و ناظران بی گناهی شد که بازی نکردند. نقش در اغتشاش .

4- پس از پایان مرحله اول درگیری در اطراف کلانتری، عده ای و همچنین افراد مسلح از آتش سوزی ایجاد شده در اطراف مسجد مکی در پشت بام های مجاور و سپس در سایر نقاط شهر سوء استفاده کرده و ضمن تخریب و آشوب، دست به آشوب زدند. آتش زدن اموال عمومی و خصوصی آغاز درگیری مسلحانه.

5- به منظور برقراری امنیت و جلوگیری از گسترش ناامنی در حفاظت از جان و مال شهروندان، شورای تامین استان وارد عمل شد و مرحله رویارویی نیروهای امنیتی و انتظامی با گروه های مسلح آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه داشت. افراد مسلح کشته و 6 تن از نیروهای امنیتی از جمله سردار سرار افراز هاشمی کشته و گروهی نیز مجروح شدند.

6- بر اساس اسناد و مدارک موجود تا کنون مجموع کشته شدگان حوادث مرداد ماه و روزهای پس از آن در شهر زاهدان 35 نفر است که شامل تعدادی از نمازگزاران در مسجد، فوت شدگان مرحله اول می شود. اطراف پاسگاه پلیس و کشته شدگان توسط افراد مسلح در نتیجه درگیری های سطحی شهر و همچنین شهروندان بی گناه توسط جنایتکاران در مناطق مختلف کشته شده اند.

شورای تامین در پایان این مصیبت وارده را به مردم شریف و انقلابی شهرستان زاهدان به ویژه خانواده معظم شهدا و جان باختگان تسلیت عرض نموده و با قبول سهل انگاری، دستور رئیس جمهور محترم مبنی بر عدالت خواهی را تحقق بخشد. برخی از مسئولان و برکناری سرپرست کلانتری 16 و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و همچنین جبران خسارت وارده به قربانیان بی گناه و خانواده های آنان از پرونده حوادث دلخراش زاهدان از جمله محرک ها خبر می دهد. اغتشاشگران و مهاجمان برای احراز تخلفات به مدیریت پلیس و مأموران پلیس مربوطه ارسال شده و مستندات کامل برای بررسی همه جانبه به مراجع قضایی ارسال شده است تا با دقت و ضوابط قانونی کار کنند. لازم به ذکر است طی تحقیقات تکمیلی سایر موارد قصور و یا تقصیر احتمالی پرسنل و فرماندهان نیروی انتظامی جهت رسیدگی و اقدام به مراجع ذیصلاح ارجاع خواهد شد.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان

5 نوامبر 1401

دیدگاهتان را بنویسید