رابطه با ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا چه دردی برای مردم ایران شفابخش است؟

رابطه با ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا چه دردی برای مردم ایران شفابخش است؟

“رئیس جمهور به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا می رود”؛ این خبر در حالی پخش شد که ایران این روزها تحت فشار تهدیدات بین المللی است. در واقع نادیده گرفته شدن برجام، عدم پذیرش قراردادهای بین المللی در نظام حاکمیتی ایران و … باعث شد که نتوانیم وارد فضای تجارت با کشورهایی که در اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن دارند و البته … در بازارهای جهانی

به همین دلیل، سوال مطرح شده درباره سفر ابراهیم رئیسی به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا چیزی جز تعامل و مشارکت با کشورهایی که پتانسیل اقتصادی قابل توجهی ندارند، چه دستاوردی برای اقتصاد پر مانع ایران دارد؟

فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین الملل در این باره گفت: تنها دستاورد روابط با کشورهایی مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا می تواند این باشد که برویم از بیت المال برای آنها هزینه کنیم و حاضر شویم و برگردیم! به هر حال سال ها پیش ما در این زمینه هزینه های زیادی کردیم و احمدی نژاد ظاهراً همه پول های خرج شده را بخشید.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین گفت: نفوذ و ارتباط کشورها در سراسر جهان مهم است اما به شرطی که ابتدا به وزن و اقتدار دست یابند تا بتوانند از تعامل با کشورها برای منافع ملی خود بهره مند شوند. وگرنه به دلیل اینکه در آمریکای لاتین گلایه هایی از آمریکا وجود دارد و همچنین مدت هاست که کمونیست ها در آنجا نفوذ کرده اند، این سفرها کارایی چندانی ندارد، بنابراین آمریکا را مقصر فقر خود می دانند. دولت ایران به آنجا می رود تا با سوته دالان ملاقات کند و به آمریکایی ها فحش اسپانیایی بزند!

وی همچنین با بیان اینکه چرا کشورهای آمریکای جنوبی از ایران استقبال می کنند، گفت: باید گفت چرا از ایران استقبال می کنند، همه کشورها کمک های ساختاری را می پذیرند. برای جیبوتی وسط بیابان مجلس ساختیم؟ خوب! در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، ما می توانیم به ارائه کمک ادامه دهیم! این آثار درباره ایران و مردم ایران چه ویژگی هایی دارند؟

ما آنقدر در دیپلماسی بد عمل کرده ایم که حتی همسایگان هم می دانند که می توانند به ایران ضربه بزنند
مجلسی تصریح کرد: برخورد با همسایگان به دلیل هزینه کم حمل و نقل که موضوع مهمی در تجارت جهانی است، می تواند موثرتر باشد، اما واقعیت این است که در دیپلماسی آنقدر ضعیف عمل کرده ایم که همسایگان هم می دانند می توانند به ایران ضربه بزنند. برای ایران همسایه ای نزدیکتر از عراق که تحت نفوذ گروه های مختلف مسلح و غیرمسلح، حشدالشعبی و… است و با ما هم دین مشترک دارد، وجود ندارد. اما در عمل نیز نمی توانند هزینه نفت و گاز خریداری شده از ایران را بپردازند و به دینار پیشنهاد می دهند. البته آنها می خواهند مدعی ایران باشند، اما مخالفت ما با FATF مانع است. من تعجب می کنم که چگونه مقامات ما معاهدات بین المللی را نادیده می گیرند و توسعه را متوقف می کنند. با توضیح اینکه اقدامات نظام سیاسی ایران ثابت می کند که تحریم ها خود تحمیلی است و هیچ راه آسانی برای خروج از آن وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در نهایت گفت: پس برای ورود به تجارت جهانی باید «امتیاز» قائل شد، با بیان اینکه این امتیاز دلیل اصلی درگیری ایران با اروپا و البته با آمریکاست. یعنی تا زمانی که انحلال اسرائیل مقدس تلقی نشود، نظام بین الملل با ایران همکاری نخواهد کرد، به عبارت دیگر مخالفت با اسرائیل درهای دنیا را به روی ایران بسته است.

دیدگاهتان را بنویسید