راه آهن در تصادف قطار مورد غفلت قرار گرفت

راه آهن در تصادف قطار مورد غفلت قرار گرفت

روز جدید رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر مورد خرابکاری یا حادثه یا اتفاقی در راه آهن داشته باشیم، هیچ سامانه شبکه هوشمندی نمی تواند این مانع را رصد و گزارش دهد تا از آن جلوگیری کند.

محمدرضا رضایی کوچی با بیان افزایش و گسترش تصادفات زیرساختی در کشور گفت: به نظر می رسد نیازمند ارتقای سطح کیفی مناطق زیربنایی هستیم. در حوزه زیرساخت اما به نظر می رسد سهل انگاری ها افزایش یافته و در عین حال نظارت ها نیز کاهش یافته است و ممکن است مردم تصور کنند که در صورت شکستن به آنها رسیدگی نمی شود. وی با اشاره به سانحه قطار مشهد – یزد گفت: از قطار مشهد – یزد بازدید کردم و مشخص است که بخشی از علت حادثه پیمانکار، قسمتی دیگر از لوکوموتیو و بخشی از عامل این حادثه دلخراش بوده است. بازگشت به شرکت راه آهن اسلامی جمهوری ایران. اگرچه مسئولیت همه مشخص بود، اما عوامل متعددی منجر به این حادثه شد.

رئیس کمیته شهروندی مجلس ادامه داد: تکلیف پیمانکار برای بهسازی این منطقه کاملاً مشخص بود، تعهدات راه آهن کاملاً مشخص بود و همه این عوامل در حادثه دخیل بودند و مشخص می شود که هرکس چه سهمی داشته است.

وی افزود: در این زمینه ها شاهد بی توجهی هستیم و در راه آهن نیز بی توجهی صورت گرفته است. در یک شبکه راه آهن طولانی، هیچ سیستم هوشمندی مسیر را کنترل نمی کند. قطاری از این جهت می گذرد. اولین سوال این است که چرا لکوموتیو باید سرعت 120 کیلومتر در ساعت با محدودیت سرعت 30 کیلومتر در ساعت داشته باشد و هیچکس نمی تواند این مشکل را کنترل کند چرا هیچ سیستم شبکه هوشمندی نمی تواند این مانع را برای جلوگیری از آن رصد و گزارش دهد؟ رئیس کمیسیون عمران گفت: چرا لکوموتیو با هر سرعتی حرکت می کند؟ او می خواهد بتواند حرکت کند و هیچ وسیله ای نمی تواند آن را کنترل کند و به طور کلی نمی بیند که چرا در دستگاه متمرکز و مجموعه ای از عملکردها برای کنترل موارد غیرمجاز رعایت نمی شود. همه این مشکلات نشان می دهد که کاستی های اساسی در کار راه آهن وجود دارد. نظارت راه آهن نسبت به عملکرد پیمانکار پیمانکاری که قراردادش برای سه دوره تمدید شده است چه جایگاهی دارد؟ وی در خصوص ادعای اعتیاد به بیل مکانیکی گفت: درست است؟ اعتیاد به راننده بیل مکانیکی تنها بخشی از مشکل است و همه کاستی ها به آن باز نمی گردد، معتقدم یکسری کاستی ها و کاستی ها و عدم نظارت در راه آهن وجود دارد که منجر به این نتایج شده است. مردم به راحتی اعلام می کنند که راننده بیل مکانیکی مقصر این حادثه است و بس. اما اینطور نیست و یک سری نواقص و ایرادات سازه ای عامل بروز حادثه است. رضایی کوچی با تاکید بر اینکه مجلس قطعا به حادثه ریلی طبس رسیدگی خواهد کرد، گفت: این نشان دهنده حساسیت است و باید با متخلفان برخورد شود و مجلس قطعا سکوت نخواهد کرد چرا که مدیرعامل راه آهن مشهد-تبریز در زمان وقوع حادثه برکنار شده است و ما باید با متخلفان برخورد شود. قطعا در این مقطع حساسیت و مواضع ما را نشان خواهیم داد. تضاد منافع در کمیسیون ها و تیم های بررسی سانحه در وزارت راه و شهرسازی گفت: و این ساختار نیاز به اصلاح دارد و تیم های مستقل از این گروه ها باید به معنای واقعی کلمه علل تصادفات را پیگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید