راه حل «درک بزرگان جناح ها» با یکدیگر است

تصمیم در حال انجام است

روز جدید : هنوز امید در جامعه وجود دارد، اما غلبه بر مشکلات زندگی آسان نیست. مشکلاتی که دولت را مجبور به تصمیم گیری های جدید می کند، مانند پرداخت یارانه های بیشتر از قبل و شاید کوپن های خوراکی. برخی معتقدند که کارشناسان باید به رئیس دولت توصیه کنند که بهترین راه حل را اجرا کند و تاکید دارند که روندهای سیاسی باید نادیده گرفته شود. یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که مشکلات معیشتی باعث مشکلات اجتماعی می شود. گفتگوی زیر با محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران:

همانطور که می دانید مشکلاتی مانند گرانی باعث ناراحتی خانواده ها از شرایط زندگی آنها می شود. پیامدهای این چالش چیست؟

نمی توان انکار کرد که درد اجتماعی درد بزرگی است. در اقتصاد هم مشکلات بسیار مهمی داریم که اقتصاد را از حالت عادی خارج می کند. ایران سال هاست که از تورم رنج می برد. در کنار این افزایش تورم، قیمت کالاها نیز افزایش یافته است. البته اکثر کشورها تورم دارند، اما سعی می کنند از عمده محصولات غذایی که مصرف عموم مردم است حمایت کنند، اما متاسفانه قیمت به همه بخش ها سرایت کرده است. درد بعدی اشتغال است. در جامعه ای که با وجود تورم، بیکاری در حال افزایش است، آسیب هایی مانند حاشیه نشینی، طلاق و خشونت اغلب افزایش می یابد.

به نظر شما دولت برای حل این مشکل چه کاری می تواند انجام دهد؟

در مواجهه با چنین مشکلاتی نباید رویه های گذشته را نادیده گرفت. مشکل اینجاست که ایران از شاخص سرمایه گذاری منفی احمدی نژاد رنج می برد. مثلاً در دولت مرحوم هاشمی چندین بزرگراه و سد ساخته شد. در دولت خاتمی، عسلویه و راه آهن نیز پروژه های مشابهی انجام شد اما پس از دولت احمدی نژاد با وجود حجم بالای دلارهای نفتی، سرمایه گذاری صورت نگرفت و تنها یک سری کارهای عمرانی انجام شد. این روند تا تصویب برجام ادامه داشت که با آمدن ترامپ متوقف شد. متأسفانه همه این دردهای شدید که هر کدام باعث یک کشور می شود در جغرافیای ایران انباشته شده است.

چند روز پیش خبرگزاری وابسته به دولت ایرنا گزارشی از این اعتراضات منتشر کرد. به نظر شما پیامدهای این اعتراضات چیست و آیا تاثیری بر وضعیت اقتصادی جامعه و مردم دارد؟

یک نکته را هم قبل از ریاست جمهوری گفتم که انتخابات باشکوه ۹۶ که ۶ ماه بعد از اعتراضات دی ماه ۹۶ برگزار شد و به دوستان گفتیم فکر نکنید چون نهادها یک دست هستند و چه باید کرد. متاسفانه الان دولت تکلیفش را روشن نمی کند و نمی گوید اقتصاد چگونه با رشد منفی، تورم ۴۰ درصدی، بیکاری و این همه مشکلات کنار بیاید. برخی گفته اند ما ناجی اقتصاد هستیم اما رویکرد دولت هنوز مشخص نیست.

دولت برای آرامش مردم چه باید بکند؟

دولت باید به دنبال متولیان مردم باشد و شفاف سازی کند و آنها باید با اجماع ملی کار کنند. ما در گذشته اعتراضات جدی داشتیم و به نظر می رسد مسئولان به جای صحبت با افراد خاص، باید با اقتصاددانان و سران جناح ها همفکری کنند و همه به یک زبان صحبت کنند. به نظر می رسد راه فعلی تغییر تصمیمات دولت و نگاه به تجربیات قبلی و بازنگری در اتفاقات است نه اینکه به همان دوران برگردیم و دولت فقط باید بگوید همه چیز خوب است.

شما معتقد بودید که اقتصاد ایران بیمار است. برای بهبود چه کاری می توان انجام داد؟

به گفته کارشناسان، امروز اقتصاد ایران هر پنج نشانه بیماری و خطر شامل تورم، ارز، بیکاری، رشد منفی و کاهش سرمایه گذاری را دارد. به گفته یکی از کارشناسان اقتصاد باید در اتاق عمل باشد و مجرب ترین جراحان بالای سرش باشند نه اینکه فردی بنشیند و بگوید عمل کنیم؟ یکی دیگر باید آزمایش بگوید تا نتیجه را مشخص کند. برای از بین بردن این بیماری در اوج باشید. با توجه به اینکه اقتصاد ما تک محصولی متکی به فروش و صادرات نفت است، طبیعتا ادامه تحریم ها مشکلی جدی است که بر درآمدهای کشور تاثیر منفی می گذارد. در عین حال سال هاست که سرمایه گذاری های مناسب و قابل قبولی در صنعت نفت نداشته ایم و طبیعی است که به مرور زمان از این منظر میزان و عمق مشکلات ما در ایجاد و بررسی درآمدهای نفتی کشور چقدر است. افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید