راه حل دیپلماتیک برای ایران بهترین نتیجه است

وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد: «آنها توافق کردند که راه حل دیپلماتیکی که بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را تضمین کند، بهترین نتیجه خواهد بود».

آنها همچنین خاطرنشان کردند که ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان در صورت لزوم برای سناریوهای دیگر آماده هستند، زیرا غرب به سیاست خود برای ایجاد وحشت در ایران ادامه می دهد.

اوایل روز، بلینکن به NBC News گفته بود که با وجود جنگ روانی در غرب برای تحت فشار قرار دادن ایران بر سر میز مذاکره: امنیت ما بهتر خواهد شد، من به رسیدن به این توافق چندان خوشبین نیستم. ما به این مرحله (دستیابی به توافق) نرسیده ایم. باید ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برسیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا زمان رو به اتمام است؟ وی گفت: زمان بسیار کوتاه است. امروز و پس از آن روز بعد ما در مورد این (مذاکرات) با شرکای اروپایی خود صحبت خواهیم کرد. ما از نزدیک با اروپایی ها، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا کار کرده ایم.

بلینکن بدون کوچکترین اشاره ای به تعهدات واشنگتن مبنی بر متوقف شدن مذاکرات در وین گفت: «پس باید ببینیم به کجا می رویم. من همچنان معتقدم که اگر ایران هم همین کار را انجام دهد، بازگشت به توافق به نفع آمریکاست. ما به این نقطه نرسیده ایم.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شد، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وارد مرحله نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند. اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در ایران سندی است که تحریم ها تا حد امکان برداشته می شود و منطقه نیز از اجرای آن منتفع می شود.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه اخیرا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اگر در وین مکثی در مذاکرات وجود دارد به دلیل زیاده‌روی طرف آمریکایی است.» آرام آرام، ما هرگز با آمریکا زیاده روی نخواهیم کرد. اگر کاخ سفید واقع بین باشد، می توان به توافق رسید.

دیدگاهتان را بنویسید