راه نجات برجام روز جدید

راه نجات بردجام

روز جدید با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای آمریکا، واشنگتن نمی تواند تضمین هایی را که برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم ها می خواهد به تهران بدهد. با این حال، یک توافق موقت ممکن است برای هر دو طرف موثر باشد.

راه نجات برجام فرارو، حسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی و مذاکره کننده ارشد است. حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس در 15 می بار دیگر تاکید کرد که مهم ترین موضوع برای احیای توافق هسته ای ایران، لغو موثر تحریم های اقتصادی علیه ایران است. نادیده گرفتن این موضوع کلیدی و تمرکز بر موضوع دیگر (حذف سپاه از لیست تروریست های خارجی آمریکا) پاسخ درستی نیست. ما هنوز در عمل ندیده ایم که او باید متفاوت از ترامپ عمل کند. ما درهای دیپلماسی را برای دستیابی به “ما کاملا متعهد به یک توافق خوب و پایدار هستیم” باز می کنیم.

بایدن رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا نگه دارد. او تصمیم نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل را در آوریل اعلام کرد و گفت که این تصمیم نهایی است و پنجره امتیاز برای ایران بسته شده است.

در آوریل 2019، دولت ترامپ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد تا جبران خسارت تا حد ممکن برای دولت بعدی دشوار شود. پل پیلار، یکی از اعضای ارشد دانشگاه جورج تاون و دستیار اجرایی سابق رئیس سیا، گفت: “لیست 72 سازمانی غیردولتی است. سپاه تنها گروهی است که در آن لیست غیردولتی نیست.” امیر عبداللهیان در گفتگوی عمومی با فرید زکریا مجری شبکه سی ان ان در مجمع جهانی اقتصاد گفت: ما اطلاعاتی داریم که رژیم صهیونیستی سیاست خارجی آمریکا را به گروگان گرفته است.

سخنان او با آنچه یکی از مقامات ایرانی که نخواست نامش فاش شود به من گفت. این مقام ایرانی گفت: در سال 2011، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، در یک کنفرانس بین المللی در اندیشکده چتم هاوس، یکی از مدیران سابق موساد به سفیر ایران گفت: شما در حال مذاکره با شش قدرت هستید. شما برای برنامه اصلی خود جهانی هستید. اما در نهایت در مورد برنامه هسته ای ایران تصمیم خواهیم گرفت.

تنها تصمیم دیپلماتیک

در 25 مارس، رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد ایالات متحده برای از سرگیری توافق هسته ای، به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت که درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریست ها هیچ ارتباطی با توافق هسته ای 2015 ندارد و تهران باید به واشنگتن امتیازی معادل ارائه دهید، کاری که تاکنون نتوانسته انجام دهد.

با این حال، وی تاکید کرد که “گزینه نظامی نمی تواند این مشکل را حل کند و منجر به شکست خواهد شد. تنها راه حل واقعی در اینجا راه حل دیپلماتیک است.”

واقعیت این است که پس از یک سال مذاکره، توافق بر سر نحوه پیوستن مجدد ایران و آمریکا به توافقنامه 2015 صورت گرفته است، موضوع اصلی که باقی می ماند درخواست ایران برای اطمینان از پایبندی آمریکا به توافق و عدم خروج از آن است. توافقنامه او

بایدن نمی تواند تضمین کند که کنگره یا رئیس جمهور بعدی این توافق را لغو نخواهند کرد. بنابراین، منطق ایران این است که در صورت نبود چنین تضمینی، معادل «امتیاز متقابل» به تهران، حذف سپاه از لیست سیاه آمریکا خواهد بود.

در همین حال، ایران به داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت حداقل یک بمب اتمی نزدیک است. اگر مشکلات بایدن و ناتوانی دولت او در ارائه تضمین‌هایی به ایران در خصوص حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا یا وعده تمدید توافق هسته‌ای در سال‌های آینده، حداقل تا انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر ادامه یابد، تهران و واشنگتن باید به این فکر کنند. توافق موقت

یک احتمال می تواند برنامه اقدام دو به دو در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد. بر اساس چنین توافقی، ایران ابتدا غنی سازی اورانیوم 20 و 60 درصد را به حالت تعلیق در می آورد و خود را به تولید کمتر از 5 درصد اورانیوم غنی شده محدود می کند. گزینه دوم می تواند بازگشت ایران به پروتکل الحاقی باشد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران سانتریفیوژ برای تاسیسات غنی سازی مخفی تولید نمی کند.

با چنین اقداماتی، قدرت‌های جهانی تضمین‌های عینی کافی برای عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران از برنامه تسلیحات هسته‌ای خواهند داشت.

ایالات متحده به نوبه خود تحریم های خرید نفت ایران و همچنین تحریم ها علیه موسسات مالی ایرانی از جمله بانک مرکزی این کشور را لغو خواهد کرد.

بهترین نتیجه، البته، احیای کامل توافق هسته ای خواهد بود. با این حال، در صورت عدم تعهد کامل طرفین، توافق موقت گزینه بهتری نسبت به جنگ احتمالی خواهد بود. مذاکره کننده ایرانی در دوره بایدن در جلسه استماع کنگره گفت: «مذاکرات هسته ای نمرده، تقریباً تمام شده است».

توافق موقت همچنان می تواند برجام را نجات دهد و به طور بالقوه راه را برای تعامل کامل هر دو طرف پس از انتخابات نوامبر در ایالات متحده هموار کند.

دیدگاهتان را بنویسید