راوی خالق داستان فتح از حمایت مردم اصفهان / اینجا اصفهانی در جبهه های نبرد با دشمن


* سازنده داستان فتح یک انقلابی است

هنر انقلابی به سنت ها و ارزش های الهی اسلام و سیره اهل بیت علیهم السلام معتقد است و هرگز تابع اندیشه های دیگر نیست. هنرمند انقلاب اسلامی نیز باید به این اصول ایمان داشته باشد و در زندگی خود به کار گیرد و بر اساس آن حرکت کند. به گفته بسیاری از آشنایان و نزدیکان شهید آوینی، وی در سنین پایین به گونه ای متحول شد که زندگی او در اوایل دهه 40 با سال های قبل از این انقلاب معنوی و فکری بسیار متفاوت بود.

سید مرتضی آوینی در شهریور 1337 در ری به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند. او از کودکی عاشق هنر بود. شعر می گوید، داستان و مقاله می نویسد و نقاشی می کند. در سال 1344 به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و با علاقه فراوان به تحصیل در رشته معماری پرداخت، اما پس از پیروزی انقلاب ایران (1357) به دلیل نیازهای انقلاب آن را رها کرد و به ساخت و ساز پرداخت. فیلم های.

از اولین کارهای او در گروه جهاد می توان به «شش روز در ترکمن صحرا»، «سیل در خوزستان» و مجموعه مستند «خانه های منتخب» اشاره کرد. جهاد اولین گروهی بود که بلافاصله پس از شروع جنگ به جبهه رفت. دو نفر از اعضای گروه در روزهای آغازین جنگ در کصرشیرین اسیر شدند و نفر سوم با شلیک گلوله از ناحیه کتف از محاصره گریخت. یک هفته پس از سقوط خرمشهر گروه تازه تاسیس عازم منطقه شد. در جستجوی حقیقت به هورمشهر و آبادان که در محاصره شدید بود رفتند. بدین ترتیب تولید مجموعه حقیقت آغاز شد.

فعالیت گروه جهادی در جبهه ها ادامه یافت. زمانی که عملیات والفجر هشت شروع شد، گروه دیگر انسجام و سازماندهی بیشتری پیدا کرد. و اینگونه بود که سریال «داستان فتح» در همین فضا شکل گرفت و تا پایان جنگ ادامه داشت.شهید آوینی گفت: این دفاع مقدس بود نه وظایف و مسئولیت های اداری. روحیه کارمند نمی تواند منشأ عمل در این زمینه باشد. گروه فیلمبرداری ما با همان انگیزه ای کار می کردند که رزمندگان را در جبهه جذب می کرد.

اولین فیلم سید مرتضی آوینی درباره سیلی است که در سال 1358 به خوزستان آمد و مستند بعدی او «شش روز در ترکمن صحرا» درباره فعالیت‌های ضدانقلاب در منطقه گنبد و «خان گازیده‌ها» است که برای خان‌ها در سال 1358 ساخته شده است. منطقه فیروزآباد فارس.

با شروع جنگ و حصر، آوینی عازم شهر هرمشهر شد و با کمک همکارانش فیلم فتح خون را ساخت. سپس مجموعه حقیقت را برای شهر آبادان تهیه کرد.
سپس آوینی معروف ترین سریال تلویزیونی خود را به نام روایت فتح ساخت که در سال 64 از تلویزیون پخش شد، این مستند چهره واقعی جبهه های نظامی را نشان می داد که آوینی متن این فیلم ها را ساخته و خودش گفته است.


* محور شهید آوینی احیای فرهنگ اسلامی است

شهید آوینی بعد از جنگ تقریباً همه کار خود را رها کرد و به احیای فرهنگ اسلامی پرداخت. او مستند و فیلم هایی در زمینه دفاع مقدس ساخته و مجموعه داستان های فتح را که پس از قطعنامه رها شده است، ادامه می دهد. پذیرفته شده. او به همراه سایر اعضای گروه سفرهای خود را به مناطق جنگی از سر گرفت و در کمتر از یک سال ساخت شش برنامه از ده قسمت سریال شهر در آسمان و آماده سازی سریال های دیگر درباره آبادان، سوسنگرد و هویزه. ، و آرواره ها را آماده کرد.

در عین حال فعالیت او در مطبوعات ادامه دارد، در واقع آوینی به نوعی فعالیت هنری و مطبوعاتی را تجربه می کند. در این دوره به سینما، هنر، فرهنگ یک جهان و رویارویی آن با مشکلات مختلف می اندیشید. حاصل این همه تفکر و تحقیق و بحث، نوشته هایی است که از او به جا مانده است. تاملی در ماهیت سینما که در فصلنامه فارابی منتشر می شود و به دنبال آن مقالات جذابیت سینما، آینه جادو، قاب عکس، زبان سینما و در ماهنامه سوره ای از فروردین 1368 منتشر شده است. مجموعه این مقالات گردآوری شده است. در کتاب آینه جادو که جلد اول از مجموعه مقالات و نقدهای سینمایی اوست.

آوینی مستندی درباره محاصره آسمان ها تولید کرد که به حصر، سقوط و بازپس گیری خرمشهر می پردازد که از سیما هم پخش شد اما برنامه او برای تکمیل این سریال و سریال های دیگر به شهادتش ختم نشد. آوینی 20 فروردین 93 در منطقه فکه هنگام بررسی لوکیشن یک سریال مستند شهری در آسمان به همراه محمدسعید یزدان پرست بر اثر انفجار مین ضد نفر و انفجاری به جا مانده از جنگ جان باخت. ترکش


* اینجا اصفهانی در میدان جنگ است

سعید شهیدان اهل کلام مرتضی آوینی در تشریح حمایت مردم اصفهان از رزمندگان گفت: وارد شد.

اینجا اصفهان است، اصفهان در کردستان و در غرب و جنوب، در جبهه‌های جنگ، هر کجا بروی شیرین‌ترین لهجه مردم آنجا را می‌شنوی. خدای ناکرده امروز اصفهان شاهد راهپیمایی لشکر 25 لشکر قدس است. بیایید امشب همراه با قدس سره در ضیافتی که توسط مردم خوب اصفهان برای رزمندگان فرزندان دلاورشان در مسجد شهید بهشتی برگزار می شود شرکت کنیم. می خواهم کامیون های هدیه برای مردم در سرتاسر چهارباغ را ببینید. صحن مسجد را هم ببینید که جای خالی آن نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید