راگوفر: طرح ایجاد مالکیت دولتی اعلام ورشکستگی مالی عمومی است

راگوفر: طرح ایجاد مالکیت دولتی اعلام ورشکستگی مالی عمومی است

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) معتقد است: طرح تولید دارایی های دولتی اعلام ورشکستگی مالی عمومی و نتیجه خشک شدن ظرفیت سنتی درآمدزایی کشور است.

نگارعلی – طرح تولیدی دولتی با بندهای عجیبش این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است; بهره وری از اموال دولتی به این معناست که دولت اموال بلااستفاده ای را که در اختیار دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایینی دارد و سال ها رها شده و استفاده درست از این املاک انجام نشده است را شناسایی کند تا بتوان این املاک را بهینه کرد. .

تشکیل کمیسیون هفت نفره با اختیارات ویژه و مصونیت قضایی در خصوص واگذاری و تولید دارایی های دولتی از ویژگی های مشکوک این طرح است که به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی در جلسه شصت و هفتم تدوین و تصویب شد. شورای هماهنگی سران قوا و پس از آن به تایید رهبر معظم انقلاب رسید.

حسین راغوفر معتقد است که طرح بهره وری دارایی های دولت نشانه شکست های متعدد است. این استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت و گو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سوال که این طرح چقدر کاربردی و علمی است و چه پیامدهایی دارد، گفت: این طرح کاملا متفاوت است. روش های خصوصی سازی که در گذشته به کار گرفته شده است، بر اساس قانون است و رویه متفاوتی را ارائه می دهد که نشان از شکست روش های قبلی دارد و نشان می دهد که مسئولان نتوانسته اند به رسالت خصوصی سازی عمل کنند.

راغوفر افزود: در گذشته بسیاری از مردم نسبت به طرح های خصوصی سازی انتقاد و اعتراض داشتند اما به آنها گوش داده نشد و امروز طرح تولید ملک مطرح شد که البته بسیار فراتر از روش های قبلی خصوصی سازی است و یک اعلام عمومی است. ورشکستگی مالی؛ از ابتدا اعتقاد بر این بود که اقتصادی که توان تولید ثروت ملی را نداشته باشد و دلالی و سوداگری و سوداگری به پول رایج آن تبدیل شده باشد، دیر یا زود به زمین می ریزد و اکنون طرح ایجاد مالکیت دولتی است. ورشکستگی این اقتصاد را اعلام می کند.

طرح تولید اموال دولتی شامل تمام اجزای معادله فساد است

این استاد اقتصاد با اشاره به معادله فساد در اقتصاد گفت: در اقتصاد معادله ای به نام فساد داریم. طبق این معادله، فساد مساوی است با انحصار، اختیار گروهی خاص و عدم پاسخگویی. نتیجه وجود این سه مولفه فساد است و متأسفانه در طرح مذکور برای تولید مالکیت دولتی، همه اجزای این معادله به یکباره ارائه شده است. روش کار به این صورت است که ابتدا گروهی باید مشخص کنند که دارایی مازاد دولت چیست و سپس قیمت آن دارایی ها به تشخیص خودشان تعیین می شود و می توانند آن دارایی ها را به هرکسی که می خواهند عرضه کنند و به هیچکس پاسخگو نیستند. “

راغوفر در ادامه به این نکته اشاره کرد که عده ای در کشور نشسته اند و در حال برنامه ریزی برای مالکیت عمومی هستند. وی گفت: مردم دیر یا زود نتایج این طرح را خواهند دید. معتقدم ادامه این طرح نشان می دهد که فرصت های سنتی سودآوری کشور خشک شده و روش هایی مانند فروش نفت دیگر جوابگو نیست. بنابراین دولتمردان نمی خواهند از راه های متعارف تجربه شده در دنیا برای کسب درآمد عبور کنند و راه های نامتعارف را انتخاب کرده اند.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه روش متعارف کسب درآمد در دنیا مالیات است، ادامه داد: وی گفت: آیا به نظر نمی رسد باید در ایران نظام مالیاتی استانی ایجاد شود و نظام ناکارآمد فعلی جای خود را به یک نظام کارآمد بدهد؟ اگر دولت نتواند در چنین شرایطی تصمیم قاطعی برای تغییر این مسیر ناکارآمد بگیرد، فرصت‌های پیش رو نیز از دست می‌رود.»

رسوایی این برنامه از پشت بام خواهد افتاد!

راغوفر همچنین گفت: یکی از مهم ترین الزامات فعلی، اجرای خصوصی سازی واقعی به جای بهره وری است. کیفیت ها و نهادهایی که میان دولت و بخش خصوصی میانجی گری می کنند و فعالیت اقتصادی گسترده ای دارند باید در یک فرآیند معین سهام خود را به مردم یا بخش خصوصی واقعی عرضه کنند. پس از آن اصلاح نظام مالیاتی و خروج کامل نهادها و سازمان های خاص از فعالیت اقتصادی ضروری است. در غیر این صورت ادامه روش فعلی و پرداختن به تولید پولساز نتایج بسیار کمتری نسبت به خصوصی سازی ناتمام کشور خواهد داشت.»

به گفته وی، مهمترین اقدام در شرایط کنونی اصلاح ساختار بانکی و مالیاتی و رفع مشکلات برنامه خصوصی سازی با اصلاحات ساختاری و جدی است که اقتصاد را ساماندهی کرده و راه را بر هر گونه فساد می بندد.

راغوفر تاکید کرد: در حالی که طرح فعلی با ساختار برنامه ریزی شده می تواند زمینه را برای افزایش فساد فراهم کند و در این موارد نباید به احساسات شخصی تکیه کرد، بلکه باید مبنای اصلی قانون قرار گیرد. “
دارایی های دولتی با هزینه کم به نهادهای قدرت واگذار می شود

حسین راغوفر درباره اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: بیم آن است که این منابع با قیمت ارزان در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد و بخش خصوصی از اجرای این طرح منتفع نشود.

وی در ادامه توضیح داد: از آنجایی که خود نهادهای دولتی منابع کافی ندارند، می توانند برای تملک این دارایی ها از بانک ها وام بگیرند. بانک ها نیز در شرایط فعلی با محدودیت سرمایه شدیدی مواجه هستند و در نتیجه برای تامین این منابع مالی مجبور به استقراض از بانک مرکزی هستند. نتیجه افزایش نقدینگی و چاپ پول است. در عمل با توجه به این اتفاقات قابل پیش بینی، اجرای این طرح نه تنها هیچ ارزشی برای کشور نخواهد داشت، بلکه افزایش تورم را در پی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه این پروژه را پر از مشکلات و ابهام دانست و گفت: از آنجایی که امکان خرید این املاک برای بخش خصوصی وجود ندارد، بخش خصوصی با شرایط سیاسی و اجتماعی فعلی تمایلی به ورود به این پروژه نخواهد داشت. در نتیجه به هدف دولت برای جذب سرمایه برای مردم دست نمی یابد.»

در پایان حسین راغوفر تاکید کرد که این پروژه نجاتی موقت برای یک سال و نیم آینده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید