رایزنی جدید درباره همجواری تهران و ریاض با تلاش نخست وزیر عراق

رایزنی جدید درباره همجواری تهران و ریاض با تلاش نخست وزیر عراق

روز جدید مذاکرات بین هیئت‌های تهران و ریاض که قبلاً بر کاهش تنش‌ها در گذشته بین دو رقیب سرسخت منطقه‌ای متمرکز بود، سال گذشته بدون هیاهوی رسانه‌ای در پایتخت عراق آغاز شد.

نخست وزیر عراق برای گفتگوهای جدید با مقامات سعودی و احتمالا رایزنی های بیشتر برای نزدیک کردن تهران و ریاض به عربستان سعودی رفته است. یک مقام عراقی روز شنبه اعلام کرد مصطفی کاظمی در پایان این سفر مستقیماً به تهران سفر خواهد کرد.

این اقدام دیپلماتیک توسط تحلیلگران به عنوان تلاشی جدید برای آماده شدن برای گفتگوهای جدید با هدف گرد هم آوردن دو تن از رقبای سرسخت منطقه که بغداد با آنها روابط خوبی دارد، تلقی می شود.

به گفته یک منبع عراقی مطلع از مذاکرات ایران و عربستان، سفر مصطفی کاظمی با تلاش های جدید بغداد برای گشودن راه های جدیدی برای سازماندهی مجدد مذاکرات بین دو کشور با میانجیگری عراق همراه شد.

یک منبع در آسوشیتدپرس و واشنگتن پست به نقل از او گفته است که نمی خواهد نامش فاش شود و نمی خواهد نامش فاش شود.

مذاکرات بین هیئت‌های تهران و ریاض که قبلاً بر کاهش تنش‌ها در گذشته بین دو رقیب سرسخت منطقه‌ای متمرکز بود، سال گذشته بدون هیاهوی رسانه‌ای در پایتخت عراق آغاز شد.

عربستان سعودی در این گفتگوها به دنبال راهی برای عادی سازی روابط و پایان دادن به جنگ فاجعه باری است که مستقیم و غیرمستقیم در آن دخالت دارد.

درگیری نظامی در یمن، که تحت سلطه شبه‌نظامیان حوسی تحت حمایت ایران است، یکی از بدترین فجایع انسانی در این کشور بود و به فرودگاه‌ها و تأسیسات نفتی عربستان سرایت کرده است.

پنجمین و آخرین دور مذاکرات تهران و ریاض آوریل گذشته در بغداد برگزار شد و پس از آن بار دیگر به دلیل افزایش تنش ها در خاورمیانه به حالت تعلیق درآمد.

ایران، بزرگترین کشور شیعه جهان، و عربستان سعودی، مهد اسلام و قدرت پیشرو در میان کشورهای اسلامی سنی، روابط دیپلماتیک خود را از سال 2016 قطع کرده اند.

تنش بین دو قدرت منطقه ای، ابتدا با اعدام نمر باکر النمر، وکیل شیعه سعودی در دولت ریاض و سپس با حمله معترضان خشمگین ایرانی به نمایندگی دیپلماتیک عربستان در ایران در واکنش به اعدام این روحانی بالا گرفت.

عراق با ایران و عربستان سعودی هم مرز است و اغلب سعی می کند در پیامدهای جنگ های نیابتی دخالت نکند.

مصطفی القدیمی که از زمان روی کار آمدن در مه 2020 روابط با عربستان سعودی را به یکی از سیاست های کلیدی دولت خود تبدیل کرده است، بارها گفته است که خواهان روابط متعادل با دو همسایه است.

عراق علاوه بر داشتن پتانسیل بالایی برای واردات کالاهای ایرانی و تجارت، از اهمیت ویژه سیاسی و ژئوپلیتیکی برای تهران برخوردار است.

مرز عراق با سوریه، کشوری که در ابعاد مختلف از جمله نزدیکی جغرافیایی با اسرائیل از اهمیت راهبردی بالایی برای ایران برخوردار است، تهران را نیز بر آن داشته تا توجه ویژه ای به روابط با مقامات عراقی داشته باشد.

همسایه جنوبی ایران نیز جمعیت قابل توجهی شیعه دارد و برخی از تأثیرگذارترین شخصیت ها و شبه نظامیان سیاسی و مبارز تهران در عراق با حمایت تهران، نقش مهمی در توسعه داخلی این کشور دارند.

پیش از این هیئت های تهران و ریاض در عراق با بغداد گفتگو کردند و مقامات عراقی در مورد توافق آتی دو کشور برای عادی سازی روابط اظهار نظر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید