رایزنی عمان به عمان/ هشدار نسبت به تداوم نفاق غرب و آمریکا


ساعت: 17:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1921150

وزیر امور خارجه در دو هفته گذشته در جریان نشست بغداد 2 در امان به عمان نیز سفر کرد. وی در ادامه از توسعه منطقه نیز به مذاکره برای رفع تحریم ها پرداخت و اعلام کرد در صورت تداوم رفتار منافقانه غرب به سمت طرح دیگری خواهیم رفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دو هفته گذشته به اردن و عمان سفر کرد. سفر اول برای شرکت در نشست بغداد 2 در امان پایتخت اردن و سفر دوم به مسقط برای دیدار و گفتگو با مقامات ارشد عمانی. این سفرها در حالی انجام شد که رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری نشست مشترک وزرای امور خارجه و دفاع خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه را در سومین اجلاس مجمع گفتگو در تهران مطرح کرد. امیر عبداللهیان در این خصوص گفت: ما همیشه این اطمینان را داده ایم که آماده اعتمادسازی با همسایگان خود در منطقه از جمله منطقه خلیج فارس هستیم تا یک بار برای همیشه فکر امنیت از خارج منطقه دور شود. مایلم اعلام کنم که آمادگی برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر همسایگان را داریم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه 7 آذرماه اعلام کرد که پس از دعوت رسمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در اجلاس بغداد 2 در اردن، حسین امیرعبداللهیان در این اجلاس در تاریخ 13 دی ماه شرکت خواهد کرد. به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران رئیس دستگاه دیپلماسی برای شرکت در نشست بغداد شامگاه دوشنبه ۷ آذرماه در امان عازم پایتخت اردن شد. این اولین سفر امیر عبداللهیان به اردن پس از تصدی این سمت بود. وی پیش از ناهار روز دوشنبه در جمعی از خبرنگاران در حاشیه سومین مجمع گفتگو در تهران، محور اصلی نشست امان را کمک به تقویت روند سیاسی در عراق خواند و گفت: معتقدیم دومین نشست در عراق برگزار می شود. می تواند گامی رو به جلو در غلبه بر چالش ها باشد.

امیر عبداللهیان همچنین از حضور «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «انریکه مورا» معاون وی در امان خبر داد و افزود: تماس ها و صحبت های همکارم آقای باقری با مورا و تماس های من و بورل به طور جدی پیش می رود.” اردن فرصت خوبی برای پایان دادن به مذاکرات است. امیدوارم با توجه به رویکرد آمریکایی ها در سه ماه گذشته، شاهد تغییر رویکرد باشیم و طرف آمریکایی واقع بینانه رفتار کند. من آن را انجام می دهم. برای آمریکایی ها روشن است که باید بین نفاق و تقاضای توافق و بازگشت آمریکا به برجام یکی را انتخاب کنند.

وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه نهم آذرماه در حاشیه نشست بغداد 2 در اردن با بورل گفت و گوی دو ساعته داشت. در این دیدار علی باقری و انریکه مورا نیز حضور داشتند. وزیر امور خارجه در دیدار با جوزپ بورل، رویکرد غرب در حمایت از شورشیان و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را محکوم کرد و گفت: آماده هستیم مذاکرات در وین را به نتیجه برسانیم.

جوزپ بورل در این نشست ضمن تشریح مواضع و رویکردهای اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر، موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای را جدا از سایر موضوعات در دستور کار دو کشور قرائت و بر عزم راسخ تاکید کرد. اتحادیه اروپا پیش برود و مذاکرات را به وین به پایان برساند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی با اشاره به گفتگوی خود با وزیر امور خارجه ایران نوشت: ما توافق کردیم که کانال های ارتباطی را باز نگه داریم. وزیر امور خارجه همچنین در توییتر دیدار خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را “صادقانه، دوستانه و سازنده” توصیف کرد و گفت: بورل بر عزم خود برای پایان دادن به مذاکرات وین تاکید کرد و بحران اوکراین و انرژی نیز مورد بحث قرار گرفت.

امیر عبداللهیان نیز در نشست بغداد 2 حضور و سخنرانی کرد.وزیر امور خارجه در نشست بغداد 2 در اردن با تاکید بر حمایت از دولت و ملت عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران انتظار هیچ تهدیدی را ندارد. به همسایگان خود از خاک عراق.

وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز از مسیر گفت‌وگو و مذاکره خارج نشده است. جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته مذاکرات در وین را برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات به طور جدی دنبال کرده است. امروز در مذاکرات مشترک به همکارم جناب آقای جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی که از نقش سازنده ایشان در پیگیری مذاکرات در وین تشکر می کنم، اعلام کردم که آماده به نتیجه رسیدن مذاکرات و با رعایت خطوط قرمز ایران و پیشبرد متون، به گام نهایی برسیم، مشروط بر اینکه سایر کشورها واقع بینانه عمل کنند، موافقیم. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه همچنین در تاریخ 11 دی ماه در توئیتر با اشاره به دیدار خود با بورل در اردن، با بیان اینکه در آن جلسه توافق کردیم که مراحل نهایی توافق را برداریم، گفت: پنجره توافق از سوی ایران باز است اما نه. برای همیشه.

* دیدار با پادشاه اردن و تحویل پیام مکتوب آیت الله رئیسی

وی در حاشیه این دیدار با برخی مقامات از جمله پادشاه اردن و وزیر امور خارجه عمان دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه پیام مکتوب آیت الله رئیسی را به پادشاه اردن رساند و عبدالله دوم خواستار آغاز فصل جدیدی در روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای دو کشور شد.

* گفتگو با همکار سعودی

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در توئیتی درباره دیدار و گفتگوی خود با «فیصل به فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشست بغداد 2 در اردن نوشت: وزیر خارجه عربستان ابراز اطمینان کرد. آمادگی کشور برای ادامه مذاکرات با ایران.”

امیر عبداللهیان پیش از این دیدار همچنین با اشاره به مذاکرات با عربستان سعودی در تهران و در حاشیه سومین نشست مجمع گفتگوی تهران، گفت: همواره از گفت وگو و همکاری با کشورهای منطقه از جمله منطقه خلیج فارس استقبال کرده ایم. و خاطرنشان کرد: مذاکرات ما به مسیر قبلی خود با عربستان ادامه خواهد داشت. از طریق دیپلماسی رسمی، آماده بازگشت به روابط عادی و بازگشایی سفارتخانه ها در صورت آمادگی طرف سعودی هستیم. این طرف سعودی است که باید تصمیم بگیرد که چگونه رویکرد سازنده را در قبال ایران دنبال کند. (اطلاعات بیشتر)

از سوی دیگر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۴ آذرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: پنج دور مذاکره بین هیئت های رسمی دو کشور با کمک دولت عراق در بغداد برگزار شد. با فضای موجود امکان برگزاری دور جدید مذاکرات در بغداد وجود دارد… مذاکرات وزیران خارجه دو کشور (ایران و عربستان سعودی) در امان مثبت، خوب و همراه با ابراز حسن نیت و اعلامیه بود. آمادگی برای ادامه مذاکرات اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان در مورد تمایل ایران به مذاکره با ایران اظهارات مثبتی است و ما از آن استقبال می کنیم. به نظر می رسد طرفین مایل به برداشتن گام جدیدی به جلو هستند و بر اساس سیاست اعلامی و عملی ایران، مذاکرات می تواند تا از سرگیری روابط رسمی بین دو کشور مهم منطقه ادامه یابد و ما از چنین روندی استقبال می کنیم. (اطلاعات بیشتر)

* دخالت فرانسه در امور داخلی ایران را غیرقابل قبول دانستم

وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با اشاره به گفتگو با همتای فرانسوی خود در اردن، دخالت فرانسه در امور داخلی ایران را غیرقابل قبول دانست و گفت: احیای مواضع فرانسه مورد بحث قرار گرفت. ما قبول داریم که راه گفتگو و دیپلماسی ارجحیت دارد.

وی که در حاشیه این دیدار با همتای عمانی خود دیدار کرده بود، اول دسامبر با البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان گفتگوی تلفنی داشت. یک هفته بعد از حضورش در اردن، (عصر سه شنبه) 15 آذر، امیر عبداللهیان به امان رفت. سفری برای دیدار و گفتگو با مقامات ارشد عمانی و دومین سفر امیر عبداللهیان به عمان از زمان تصدی این سمت. وی البته در سفر خردادماه امسال آیت الله سیدابراهیم رئیسی به مسقط را همراهی کرد.

* ارسال پیام آیت الله رئیسی به سلطان عمان

وی پس از ورود به مسقط به خبرنگاران اعلام کرد که حامل پیامی از سوی رئیس جمهور برای سلطان عمان است. امیر عبداللهیان روز چهارشنبه 16 دی ماه با «هیثم بن طارق» سلطان عمان دیدار و پیام مکتوب آیت الله رئیسی را به وی تقدیم کرد. رئیس جمهور از سلطان عمان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد و سلطان عمان نیز ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به این کشور سفر کند.

رئیس دیپلماسی کشور در سفر به اردن با سلطان بن محمد النعمانی وزیر سلطنت عمان دیدار کرد.

وی سپس با «بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود دیدار و گفتگو کرد. البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان در این دیدار وجود اراده سیاسی برای گسترش روابط از جمله در زمینه همکاری های اقتصادی به ویژه حمل و نقل و ترانزیت را زمینه ای مهم برای تعمیق روابط دو کشور و عزم و آمادگی کشورش برای همکاری خواند. وی در مناطق مختلف از مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم سازمان یافته خبر داد.

*اگر غربی ها بخواهند به رفتار ریاکارانه و مداخله جویانه خود ادامه دهند، ما به سمت طرح دیگری می رویم.

وی همچنین در این سفر گفت: این سفر به منظور پیگیری مسائل مربوط به روابط دوجانبه انجام شد. در پی سفر رسمی آقای رایضی به مسقط، مقامات ارشد دو کشور به توافقات مهمی دست یافتند. برای من مایه خرسندی بود که سلطان عمان تاکید کرد که اکنون شاهد تحقق مقدمات و حرکت رو به جلو هستیم. در خصوص برخی مسائل منطقه ای و تاکید بر صلح، ثبات و امنیت و پیشرفت در منطقه، در گفت وگو با سلطان عمان و همکارم برخی موضوعات را مورد بررسی قرار دادیم.

امیر عبدالخیان افزود: هفته گذشته همکارم آقای باقری در اردن با مورا گفت و گو داشت و من نیز در حاشیه نشست بغداد 2 با آقای بورل گفت و گو کردم و توافقاتی داشتیم و تبادل نظر کردیم. اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود ادامه می دهد. در این موضوع، عمان دلال اصلی برای دستیابی به توافق در سال 2015 بود و در ماه های اخیر تلاش های زیادی انجام داده و این تلاش ها همچنان ادامه دارد. ما تاکید کردیم که به خاطر مذاکره مذاکره نمی کنیم و ماه ها مذاکره طول کشید تا به نتیجه مطلوب برسیم. پنجره توافق با ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است و اگر کشورهای دیگر به ویژه آمریکا دست از ریاکاری خود برندارند و واقع بینانه عمل کنند، معلوم نیست پنجره ای که امروز باز است فردا باز بماند.

وی تصریح کرد: امیدواریم کشورهای غربی از رفتار منافقانه فاصله بگیرند و مذاکرات چند ماهه بتواند به نتیجه ای برسد که به نفع همه طرف ها باشد. اما دست ما بسته نیست و اگر غربی ها بخواهند به رفتار ریاکارانه و مداخله جویانه خود ادامه دهند ما به سمت نقشه دیگری می رویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از زحمات سلطان عمان و ابتکاراتی که در نظر دارد تا این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد تشکر می کنیم. ما از ابتدا در حال مذاکره بر سر نتیجه بوده‌ایم و از هر ابتکاری که سلطان عمان دارد و می‌خواهد برای دستیابی به یک نتیجه و توافق خوب، قوی و با ثبات ادامه دهد، استقبال می‌کنیم.

حسین امیرعبداللهیان نیز در توئیتی گزارشی از سفر اخیر خود به مسقط و دیدار با سلطان عمان نوشت: در دیدار من با سلطان عمان روابط دو کشور عالی ارزیابی شد.روابط و وضعیت عربستان و بحرین یمن، مصر و اوکراین مورد بحث قرار گرفت. ابعاد مذاکرات در وین مورد توجه خاص سلطان است. عمان در کنار تلاش برای دستیابی به توافق وین، یکی از قطب های انتقال دارایی های ارزی ایران از سایر بانک ها است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید