رتبه اول تا سوم استان یزد در سرطان


ساعت: 09:07
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885760

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان؛

اوزی نژاد رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان گفت: استان یزد در بین 10 سرطان شایع کشور که ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است رتبه اول تا سوم را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی اوزی نژاد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه سرطان یک بیماری چند عاملی است اظهار داشت: این بیماری هیچ گاه ناشی از عامل خاصی نیست و عوامل خطر سرطان به چهار دسته کلی تقسیم می شوند.

وی افزود: عوامل خطر ژنتیکی، عوامل خطر فردی رفتارهای بد مانند کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار و الکل، عوامل خطرزای محیطی مانند آلودگی هوا و عوامل مضر در محیط کار و عفونت ها و ضعف سیستم ایمنی از جمله چهار عامل اصلی هستند. یک دسته از عوامل خطر سرطان شناخته شده است.

رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت منطقه، سبک زندگی ناسالم را مهمترین عامل افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور امروز دانست و اظهار داشت: تغییر سبک زندگی از جمله کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و چاقی عامل رشد فزاینده بیماری هاست که در استان غیر مسری از جمله سرطان شد.

اوزی نژاد تصریح کرد: سرطان دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی است، بنابراین مرگ ناشی از بیماری قلبی 34 درصد و مرگ ناشی از سرطان 15 درصد است.

وی افزود: استان یزد یکی از خطرناک ترین استان های کشور از نظر سرطان است و شایع ترین انواع سرطان در استان یزد شامل سرطان سینه، سرطان تیروئید، سرطان پروستات، سرطان پوست و سرطان روده است.

رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر استان، سرطان را یک بیماری قابل پیشگیری دانست و گفت: سرطان یک بیماری قابل پیشگیری است و تعدادی از سرطان ها از جمله پستان، روده بزرگ و دهانه رحم به زودی قابل تشخیص است و همه افراد در آن به سرعت تشخیص داده می شوند. بالای 30 سال برای دریافت خدمات می توانند به صورت رایگان با مراکز و پایگاه های خدمات عمومی تماس بگیرند.

وی افزود: مدت زیادی طول می کشد تا سلول های بدن سرطانی شوند، بنابراین در مورد برخی از انواع سرطان روش هایی وجود دارد که می توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص و درمان کرد. یافتن سرطان در مراحل اولیه در نتیجه درمان قطعی طبیعی است.

اوزی نژاد با اشاره به روش های مختلف غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت: در حال حاضر سه نوع سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان دهانه رحم در مراکز و مراکز درمانی و همچنین سرطان روده روده در افراد 50 تا 69 سال قابل غربالگری است. در سنین بالا که با انجام آزمایش رایگان پا که وجود یا عدم وجود خون در مدفوع را نشان می دهد، به مراکز بهداشتی عمومی مراجعه می کنند، ممکن است مشکوک شده و برای بررسی بیشتر به متخصصین مراجعه کنند.

رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر استان گفت: زنان 30 تا 69 سال می توانند از نظر سرطان سینه و زنان 30 تا 49 سال برای سرطان دهانه رحم آزمایش شوند. مراکز جامع سلامت متصل شده و در صورت نیاز به متخصصان ارجاع داده می شود.

وی بیان کرد: برای کاهش ابتلا به سرطان، کنترل عوامل خطر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بدیهی است که کنترل این عوامل خطر نیازمند حمایت مسئولان استانی و هماهنگی موثر بین سازمانی است.

اوزی نژاد با اشاره به طرح های جدید در حوزه سلامت گفت: کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت زنان و خانواده به منظور انجام اقدامات مناسب برای گسترش همکاری های بین بخشی، مشارکت مردم و حمایت از طرح های جدید در حوزه سلامت در استان تشکیل شد. امید است در زمینه پیشگیری و کنترل سرطان در استان گام های مهمی برداشته شود.

لازم به ذکر است که استان یزد در بین 10 سرطان شایع کشور که ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است رتبه اول تا سوم را دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید