رتبه بندی معلمان دقیقا چه زمانی اعمال می شود؟ 1400 یا 1401؟

رتبه بندی معلمان دقیقا چه زمانی اعمال می شود؟  1400 یا 1401؟

رتبه 1400 معلم تقریبا قطعی است و با آماده شدن بودجه رتبه بندی فرهنگیان تکمیل می شود. این در حالی است که امروز کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به مخالفت 117 نماینده با لایحه رتبه بندی فرهنگیان گفت: این موضوع در تاریخ مجلس بی نظیر است.

رتبه اول: داشتن حداقل دو سال سابقه کار، 120 ساعت آموزش ضمن خدمت، کسب حداقل 75 درصد امتیاز کسب شده در محاسبه معدل در دو سال اخیر و 60 درصد شاخص صلاحیت معلمی؛

رتبه دوم: 6 سال خدمت، 4 سال محرومیت در رتبه یک، 180 ساعت آموزش ضمن خدمت، 80 درصد نمره کسب شده از محاسبه معدل عملکرد و 65 درصد ارزیابی شاخص صلاحیت عمومی.

رتبه سوم: 12 سال سابقه کار، 3 سال محرومیت از رتبه دوم، 150 ساعت آموزش و 70 درصد امتیاز از شاخص صلاحیت معلم.

رتبه 4: 18 سال سابقه خدمت، 4 سال محرومیت از رتبه سوم، 120 ساعت آموزش ضمن خدمت و 75 درصد امتیاز شاخص صلاحیت معلمی،

رتبه 5: حداقل 24 سال سابقه، 4 سال حذف در رتبه 4، 100 ساعت آموزش و 85 درصد امتیاز شاخص برای صلاحیت های عمومی و حرفه ای.

یکی از شرایط افزایش که باعث افزایش حقوق می شود، داشتن ساعت کاری و سابقه کاری است.

کلیباف: نمایندگان بر سر رتبه بندی معلمان اتفاق نظر دارند
حجت الاسلام محمد باقری بناب در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: لیست 117 نفره نمایندگان مخالف لایحه رتبه بندی معلمان در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است. در حالی که همه می دانند همه نمایندگان مجلس موافق رتبه بندی معلمان هستند و در این زمینه گام های جدی برداشته اند.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برخی رقبای سیاسی دو سال قبل از انتخابات با انتشار این لیست در فضای مجازی فضا را زیر پا گذاشته اند. قرار است هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از مواضع مجلس دفاع کرده و اعلام کند که این لیست در مجلس تصویب نشده است.

«محمد باکر کلیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: بودند.

وی خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان در اولویت مجلس شورای اسلامی است و این نوع شایعات کذب محض و اطلاعات نادرست است.

امسال رتبه بندی معلمان انجام می شود
احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: دغدغه اصلی مسائل مالی بود. همچنین این لایحه برای برخی اصلاحات به کمیسیون آموزش مجلس بازگردانده شد.

وی افزود: یکی از دغدغه های مجلس ساماندهی لایحه رتبه بندی معلمان است. تمام تلاش ما بر این است که رتبه بندی امسال محقق شود که با تعمیق منابع مالی لازم می توان این کار را انجام داد و باید 700 هزار معلم رتبه بندی شوند. پس از ابلاغ قانون، وزارت آموزش و پرورش باید روند رتبه بندی عملیاتی را تسریع بخشد، امیدواریم با روی کار آمدن وزیر آموزش و پرورش، کار سریعتر انجام شود.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس گفت: یکی از جنبه های رتبه بندی معلمان بعد مادی است اما مهم ترین موضوع بعد معنوی و ارتقای جایگاه مربی است. این دست آنهاست. به نظر ما نقش معلمان بسیار اساسی‌تر از معلمان دانشگاه‌ها است، در حالی که موافقت کردند در بودجه حقوق معلمان وزارت بهداشت با وزارت بهداشت یکسان شود.

فلاحی گفت: در این رتبه بندی تلاش می شود به هر فرد با توجه به شایستگی های او نگاه شود و هدف اصلی او نه تنها مادی، بلکه کیفیت نظام آموزشی و ارتقای اهداف اصلی معلمان است.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین 25 هزار میلیارد تن فولاد برای این مهم در سال 1400 خبر داد تا نخستین گام بر اساس این میزان در سال 1400 برداشته شود.

همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه عصر (یکشنبه 9 آبان) ماده 4 قانون طبقه بندی معلمان را اصلاح و 3 ماده از این لایحه را مورد بررسی قرار داد. بر این اساس، ماده 4 لایحه رتبه بندی که مقرر می کرد معلمان در بدو ورود به عنوان «دستیار معلم» منصوب شوند، حذف شد.

ماده 5 این لایحه نیز با اصلاحاتی به تصویب رسید. این ماده روند رتبه بندی کلیه معلمان را در جذب آموزش و پرورش تعریف می کند و به گفته وی دولت موظف است تا پایان سال 1400 مفاد اجرایی این قانون را تدوین کند.

رفع ایرادات لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس
مهدی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جلسه امروز (سه شنبه 13 آبان) با اشاره به بررسی لایحه رتبه بندی معلمان گفت: : مواد 6 و 7 این لایحه.

وی با بیان اینکه ماده 6 این لایحه با تغییراتی به تصویب رسید، افزود: بررسی ها در ماده 7 تمدید شد، بنابراین پیشنهادات در این ماده بسیار زیاد بود و اعضای کمیته نظرات مختلفی را در مورد اجرای این ماده بیان کردند. بررسی نهایی این ماده و تصویب آن به جلسه بعدی موکول شد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: ماده ۷ این لایحه برای عناوین، درصدها و کارهای استثنایی معلمان است که با توجه به اینکه زمان تشکیل جلسه برای تکمیل بررسی پیشنهادات کافی نیست ادامه آن به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

اسماعیلی گفت: امیدواریم با جمع بندی پیشنهادات ماده 7 قانون رتبه بندی معلمان، هفته آینده بتوانیم این ماده را تعیین تکلیف کنیم.

مقایسه نقش معلمان با اساتید دانشگاه در طرح رتبه بندی معلمان
احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: دغدغه اصلی مسائل مالی بود. همچنین این لایحه برای برخی اصلاحات به کمیسیون آموزش مجلس بازگردانده شد.

وی افزود: یکی از دغدغه های مجلس ساماندهی لایحه رتبه بندی معلمان است. تمام تلاش ما بر این است که رتبه بندی امسال محقق شود که با تعمیق منابع مالی لازم می توان این کار را انجام داد و باید 700 هزار معلم رتبه بندی شوند. پس از ابلاغ قانون، وزارت آموزش و پرورش باید روند رتبه بندی عملیاتی را تسریع بخشد، امیدواریم با روی کار آمدن وزیر آموزش و پرورش، کار سریعتر انجام شود.

حمایت کامل مجلس از طرح رتبه بندی معلمان
یکی از اعضای کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس گفت: یکی از جنبه های رتبه بندی معلمان بعد مادی است اما مهم ترین موضوع بعد معنوی و ارتقای جایگاه مربی است. این دست آنهاست. به نظر ما نقش معلمان بسیار اساسی‌تر از معلمان دانشگاه‌ها است، در حالی که موافقت کردند در بودجه حقوق معلمان وزارت بهداشت با وزارت بهداشت یکسان شود.

فلاحی گفت: در این رتبه بندی تلاش می شود به هر فرد با توجه به شایستگی های او نگاه شود و هدف اصلی او نه تنها مادی، بلکه کیفیت نظام آموزشی و ارتقای اهداف اصلی معلمان است.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین 25 هزار میلیارد تن فولاد برای این مهم در سال 1400 خبر داد تا نخستین گام بر اساس این میزان در سال 1400 برداشته شود.

همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه عصر (یکشنبه 9 آبان) ماده 4 قانون طبقه بندی معلمان را اصلاح و 3 ماده از این لایحه را مورد بررسی قرار داد. بر این اساس، ماده 4 لایحه رتبه بندی که مقرر می کرد معلمان در بدو ورود به عنوان «دستیار معلم» منصوب شوند، حذف شد.

ماده 5 این لایحه نیز با اصلاحاتی به تصویب رسید. این ماده روند رتبه بندی کلیه معلمان در حوزه آموزش و پرورش را تعریف می کند و به گفته وی دولت موظف است تا پایان سال 1400 مفاد اجرایی این قانون را تدوین کند.

دیدگاهتان را بنویسید