رتبه بندی معلمان قربانی اهداف اصلی خود شده است

رتبه بندی معلمان قربانی اهداف اصلی خود شده است

لایحه رتبه بندی معلمان برای رفع ابهامات آماده ارائه مجدد به هیأت امنا است. سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: پس از بررسی های دقیق و جلسات مکرر، این کمیسیون گزارش خود را از لایحه رتبه بندی به مجلس ارائه کرده است. رضا حاجی پور با بیان اینکه با اجرای طرح رتبه بندی حقوق معلمان به 90 افزایش می یابد، می گوید: وزیر آموزش و پرورش همچنین از اختصاص 50 هزار میلیارد تن فولاد برای اجرای این طرح در سال 1401 و سال آینده خبر داد. پیش از این دولت باید 12 هزار و 500 میلیارد تن برای اجرای این طرح در نیمه دوم امسال اختصاص می داد که به دلیل عدم جمع آوری درآمد در دولت قبل، منبع لازم محقق نشد.

به نظر می رسد طرح رتبه بندی معلمان پس از سال ها تاخیر اجرایی شده است. محمد باکر احمدی مدیر کارگروه پیگیری مطالبات معلمان قم در این خصوص گفت: لایحه رتبه بندی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تعارض است. این فعال صنفی معتقد است که دولت روحانی با این لایحه بازی سیاسی کرده و برخی از نمایندگان فعلی مجلس با ارائه نادرست این طرح دچار تشنج شده اند. آقای احمدی گفت که لایحه رتبه بندی قربانی اهداف اصلی خود یعنی بهبود کیفیت آموزش و بهبود معیشت معلمان شده است.

احمدی نفوذ برخی گروه های سیاسی در ردیف معلمان را بدتر شدن وضعیت لایحه رتبه بندی می داند. این فعال صنفی معتقد است: برخی در پوشش معلمی سعی دارند با روحیه رتبه بندی مطالبات را سیاسی کرده و به خیابان بکشانند. این معلم و فعال فرهنگی قم می گوید صدای اطلاعات عربستان را از حلقوم عده ای در جمع مدرسین می شنود!

** طرح رتبه بندی بالاخره پس از بحث های طولانی بار دیگر مطرح شد، اما برخی معلمان همچنان به آن انتقاد دارند; دلیل این درگیری ها چیست؟

طرح رتبه بندی دارای پشتوانه قانونی است، تبصره 23 برنامه توسعه به صراحت می گوید که حقوق و دستمزد این گونه مشاغل نباید بیش از 20 درصد در حقوق و مزایا تفاوت داشته باشد. تبصره 1 ماده. 65 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز دولت را موظف به برنامه ریزی برای رتبه بندی معلمان کرده است. دو سند فوق که مورد تایید سران قوا است نیز دیدگاه روشنی نسبت به طرح رتبه بندی دارد، اما این قانون چند سالی است که معطل مانده و در دالان دولت و مجلس می چرخد. در دولت های گذشته لایحه رتبه بندی بایگانی می شد اما در پایان دولت روحانی با ابلاغ مجلس یازدهم مجددا لایحه رتبه بندی مطرح شد. لایحه ارائه شده از سوی دولت روحانی با مشکلات اساسی و وحشتناکی مواجه شده است.

** لایحه تدوین شده توسط دولت وقت چه کاستی هایی داشت؟
ابتدا این لایحه در ماه های پایانی دولت به مجلس فرستاده شد، سوال اینجاست که چرا در هفت سال گذشته دولت برای ساماندهی طرح رتبه بندی برنامه ریزی نکرده است، یعنی طرح رتبه بندی صرفا یک نمایش سیاسی از سوی دولت است. ماه های آینده دولت دستور داد این قانون در زمانی اجرا شود که میزان برآورد شده با روحیه رتبه بندی در تضاد باشد. دولت روحانی سالانه تنها 5 هزار میلیارد تن برای این پروژه اختصاص داده است. هدف از این طرح رتبه بندی بهبود کیفیت آموزش و رفع مشکلات معیشتی بود. اما در لایحه ارائه شده از سوی روحانی نه به بحث کیفیت و ارزشیابی پرداخته شده است و نه بحث افزایش حقوق!

لایحه ای که در آن زمان توسط دولت ارائه شد با هیچ روحیه رتبه بندی ناسازگاری داشت. در حالی که حقوق اساتید دانشگاه به 16 میلیون تن افزایش یافت. این مبلغ در حساب رتبه بندی معلمان لحاظ نشده است. در لایحه رتبه بندی فرهنگیان آمده است که معلمان باید تا 80 درصد اساتید دانشگاه ها را پرداخت کنند. در حالی که در طرح رتبه بندی در برخی رده ها کمتر از یک میلیون تن به حقوق اضافه شده است. از سوی دیگر نحوه برخورد مجلس با لایحه رتبه بندی نیز نامناسب بود. این لایحه در اوایل اسفند 1389 وارد مجلس شد و با گذشت یک سال از دریافت این لایحه از مجلس، وی همچنان لایحه ای در مجلس دارد.

مصوبه مجلس نه الزامات معلمان را برآورده می کند و نه کیفیت آموزش را بهبود می بخشد. یکی از بزرگترین نقاط ضعف لایحه رتبه بندی عدم رعایت نص صریح برنامه ششم توسعه است. این لایحه به رابطه بین سطح فرهنگیان و اساتید دانشگاه نمی پردازد. در لایحه قبلی که مورد اعتراض هیئت امنا قرار گرفت، تعادلی بین معلمان آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه وجود داشت. اما در لایحه مصوب اول اسفند 1400 همان بند برابری با معلمان و دانشگاه به کلی حذف شد.

** برخی از منتقدان طرح رتبه بندی معتقدند قانون حاکمیت کلی سازمان نظام وظیفه عمومی بهتر از طرح رتبه بندی است.
معلمان از جمله قشرهایی هستند که در کلاس با دیگر مقامات دولتی تفاوت زیادی پیدا کرده اند! بسیاری از کارمندان دولت از مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری بهره مند می شوند. متاسفانه علیرغم رعایت این قانون، معلمان از 20 درصد مزایای اتحادیه های صنفی در این قانون استفاده نکرده اند. یکی از خواسته های معلمان استفاده کامل و همه جانبه از قانون خدمات کشوری است. معلم فقط از حقوق استفاده می کند و هیچ مزیت دیگری ندارد. من معتقدم که کشور با مشکلات تحریم و تروریسم اقتصادی از سوی دشمن مواجه است. اما اگر در چنین شرایطی باید سفره ها را کوچکتر کرد. این تغییرات باید منصفانه باشد. متأسفانه برخی از نمایندگان مجلس با ارائه طرح هایی در دادگاه سطح تصرفات را در جامعه فرهنگی بالا برده اند.

** آیا معلمان جلسه ای با نمایندگان مجلس برای پیگیری مطالبات و ابلاغ کارشناسانه ایرادات خود داشتند؟
آره؛ اما یکی از مشکلاتی که باعث ناامیدی و استرس در جامعه فرهنگی می شود، رفتار نمایندگان است. برخی از این افراد به جای آرام کردن فضا، با مصاحبه ها، دست نوشته ها و توییت های جعلی باعث تشنج می شوند! مثلاً بعد از انتخاب آقای منادی به ریاست کمیسیون آموزش؛ حرفه های به شدت متناقض. برخی از همکاران او نیز همین رویه را دنبال می کنند. برخی از نمایندگان فرهنگیان را تحریک می کنند و ذهن آنها را خراب می کنند. در 13 اردیبهشت 1400 حضرت آقا فرمودند دولت و مجلس وظیفه دارند وضعیت معیشتی معلمان را بهبود بخشند. این مجلس موظف است مطابق منویات رهبر معظم انقلاب حرکت کند. اما برخی از نمایندگان مجلس با رفتار خود ذهنیت معلمان را خراب کردند!

** چرا برخی از نمایندگان معلمان در گفت و گو با دولت و مجلس به خیابان ها آمدند، چرا سعی نکردند از فرصت های قانونی برای پیشبرد طرح رتبه بندی معلمان استفاده کنند؟
وقتی به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم که این داستان زمینه تاریخی دارد. ابتدا سعی کردیم برای نمایندگان پیامکی ارسال کنیم. سپس طوماری نوشتیم. سپس جلسات متعددی برگزار شد. هر جا مسئولی را می دیدیم دور او می گشتیم و مطالبات خود را مطرح می کردیم. اما صدای ما به جایی نرسید!

** اما بیرون رفتن در خیابان مطالبات صنفی را منحرف کرد، در واقع جریانی آمد و ورق را به نفع درگیری های سیاسی ورق زد!
زمانی که درخواست ها از چارچوب قانونی خود فراتر می روند، با شما موافقم. قطعا افرادی با نیات قبلی هستند که تلاش می کنند مطالبات صنفی را منحرف کنند و آن را سیاسی کنند. من بارها در کوم گفته ام که نباید اجازه دهیم آشنایان خواسته های فرهنگیان را منحرف کنند. اما برخی افراد، تشکل های سیاسی و شوراها که با معلمان هماهنگی نداشتند به دلیل ناامنی به تجمعات پیوستند و به همین دلیل این طرح از سوی شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی در چند تجمع اخیر ارائه شد. ما خط خود را از آنها جدا کردیم. آنها در راهپیمایی های خیابانی گره های سیاسی می کشند.

** برخی با پرچم کمونیسم و ​​نفاق به این مجالس می آیند…
آره؛ یک چهره قدیمی ضد امنیت در قیام و شورش 1988 که رسماً خود را مارکسیست معرفی کرد، اکنون مدعی رهبری یک سازمان مرتبط فرهنگی است و به پرچمدار مطالبات معلمان تبدیل شده است. از سخنران عربستانی مسائل فرهنگی را مطرح می کند، او صدای اطلاعات خیابانی عربستان است! مردی که قبلاً از مزایای ارتباط با کارکنان دولت برخوردار بود، اکنون لیست حقوق و دستمزد معلمان را تنظیم کرده است. معلمان به دنبال اجرای قانون هستند نه حذف.

** رهبران اعتراضات خیابانی مانند کانون صنفی معلمان و شورای هماهنگی فرهنگی می گویند این اعتراضات قانونی است.
نه، آنها قانونی نیستند. نهاد قانونی زیر نظر وزارت کشور انتخابات برگزار می کند نه در وسط خیابان، در سنندج افراد محدود اما مرتبط در بزرگراه انتخابات برگزار کردند. سازوکارهای این دو سازمان غیرقانونی است زیرا کنترل دولتی ندارند و حتی در مورد معلمان شفافیت ندارند. این افراد نماینده واقعی معلمان نیستند. متاسفانه برخی از معلمان ناآگاهانه منصوب شدند. معلمان مطالبه گر به دنبال ایجاد هزینه برای نظام نیستند.

** آیا معلمان مطالبه گر سعی کرده اند خود را از گروه های سیاسی جدا کنند؟
آره؛ ما در هشت ماه گذشته طبق بیانیه شورای هماهنگی عمل نکرده ایم و به آنها عمل نمی کنیم. نه تنها در کوم، بلکه در بسیاری از شهرهای دیگر، گروه های جستجوگر وجود دارند که تمایلی به همکاری با اتحادیه معلمان و شورای هماهنگی ندارند. ما نیازهای معلمان را شناسایی می کنیم و با توجه به شرایط کشور عمل می کنیم. بیان شعارهای سیاسی به هیچ وجه با رویکرد مطالبات صنفی فرهنگیان همخوانی ندارد. به نظر من با افرادی که به دنبال سیاسی کردن مطالبات صنفی معلمان هستند طبیعی است. معلمان بخشی از نظام و کارمندان دولت هستند، البته مطالبات آنها باید مطابق قانون باشد. البته فروپاشی تجمعات شورای هماهنگی نشان می دهد که معلمان خط خود را از گروه های سیاسی برانداز جدا کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید