رتبه بندی معلمان منجر به استیضاح وزیر آموزش و پرورش شد

رتبه بندی معلمان منجر به استیضاح وزیر آموزش و پرورش شد

معصومه بیات کارشناس آموزش و پرورش گفت: در سال های اخیر موضوع ارزشیابی معلمان بهانه ای برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده است.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از استیضاح وزیر آموزش و پرورش به میان می آید، اولین سوالی که به ذهن هر صاحب نظر در این زمینه می رسد گستردگی و طول این مجموعه است و رتبه بندی معلمان تنها یکی از چندین چالش بزرگ این مجموعه است. وزارت آموزش و پرورش و آموزش و پرورش دلیل اهمیت و اولویت آن گره خوردن به موضوع معیشت و سطح معیشت معلمان است.

بیات افزود: باید بپذیریم که برای بهبود وضعیت نابسامان وزارت آموزش و پرورش و رفع تا حدودی این مشکلات راهی جز تصمیم گیری در سطح کلان و نحوه اجرای مدیران و همکاران توانمند از سازمان آموزش و پرورش و آموزش و پرورش، اما همواره باید به منابع انسانی کارآمد و شایسته از سازمان های مختلف نگاه کرد.

وی با بیان اینکه تجربه نشان می دهد که وزارت آموزش و پرورش دغدغه هیچ دولتی نبوده است و نتوانسته اند آموزش و پرورش را دغدغه دولت و دولت قرار دهند، تصریح کرد: اگر کشورهای پیشرفته دنیا را هم به کار بگیریم، شرایط پیش نمی آید. به راحتی بهبود یابد

این کارشناس آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان مجلس و مطالبه معلمان از تشکل های سیاسی و صنفی وزارت آموزش و پرورش گفت: در صورت تمایل و تلاش برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش در حوزه کارکنان، رتبه ها و بدنه ها، رنگ و سبک. نگاه کنید، تمرکز خود را در حوزه «نظارت» بیشتر کنید و آموزش و پرورش را از آفت بزرگ «کار سیاسی» دور نگه دارید و سعی کنید در امور و اختیارات نظارت، مدیران راهبردی و خلاق را جایگزین مدیران سیاسی کنید.

وی افزود: باید تلاش شود تا آموزش و پرورش از آمارهای دور از واقعیت پرهیز کند و کیفیت بر کمیت ترجیح داده شود و آمار به نفع آموزش باشد نه آمار به نفع فرد. همچنین باید برای بهبود وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش تلاش کرد و از ظرفیت و توان اقتصاددانان ملی و بین المللی برای ارائه راهکار برای رفع کسری بودجه آموزش و پرورش استفاده کرد.

بیات ادامه داد: باید با کمک سازمان اداری و سازمان جذب تلاش شود تا ساختار فربه وزارت آموزش و پرورش به ساختاری منعطف تبدیل شود و همچنین برای تحقق یکی از اهداف سند بنیادین تلاش شود. تحول، مدرسه محور نامیده می شود، زیرا مدرسه یک سازمان مستقل و شورا است. مدرسه خودآگاهی دارد که برنامه های اجرایی را بدون ساختارهای واسطه ای برنامه ریزی و اجرا کند.

وی تصریح کرد: حتی اگر هر فرد قوی ترین و کارآمدترین باشد در شرایط فعلی تغییری ایجاد نمی شود و وزارت آموزش و پرورش نیاز به جراحی عمیق در کلینیک تخصصی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید