رتبه بندی کشورهای جهان بر اساس فیلترینگ/ایران دوم

رتبه بندی کشورهای جهان بر اساس فیلترینگ/ایران دوم

کشورهای ایران، میانمار، ترکمنستان و امارات در رده دوم این جدول قرار دارند که ایران به طور کامل دسترسی به تورنت ها و فیلترشکن ها را مسدود نکرده است و به همین دلیل دو امتیاز کمتر از چین و کره شمالی دارد.

با مقایسه نتایج کشورها در جدول مشابه در سال 2021 با نظرسنجی امسال، مشخص شد که 27 کشور وسعت سانسور و فیلتر اینترنت را افزایش داده اند. پنج کشور حتی یک یا چند قانون جدید فیلترینگ را معرفی کرده اند و یک کشور (میانمار) سه قانون جدید در این زمینه ارائه کرده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ بیش از شصت درصد از جمعیت جهان (حدود 5.03 میلیارد نفر) از اینترنت استفاده می کنند و اینترنت عملا به منبع سریع و در دسترس اطلاعات، سرگرمی، اخبار و ارتباطات اجتماعی ما تبدیل شده است.

اما سوال اینجاست که آیا همه شهروندان جهان دسترسی برابر و برابر به اینترنت دارند؟ اگر علاقه مند به آشنایی با وضعیت فیلترینگ اینترنت کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان هستید، این گزارش را دنبال کنید.

در این مقاله، محققان شرایط فیلترینگ اینترنت را به تفکیک کشورها مقایسه کردند تا ببینند کدام کشورها محدودیت بیشتری برای استفاده از اینترنت شهروندان خود قائل شده‌اند و در کدام کشورها مردم دسترسی آزادتری به اینترنت دارند.

این محدودیت ها شامل استفاده از تورنت (برای آپلود و دانلود فایل)، دسترسی به سایت های پورنوگرافی، شبکه های اجتماعی و فیلترشکن ها می شود. در عین حال ممکن است محدودیت هایی برای سانسور رسانه های سیاسی یا موارد مشابه وجود داشته باشد. به منظور طبقه بندی شرایط فیلترینگ کشورها، هر کشور در شش دسته مختلف ارزیابی می شود. هر دسته دو امتیاز دارد. به جز برنامه های پیام رسانی که منطقی هستند. اگر هر یک از محدودیت های ذکر شده در بالا محدود باشد اما در کشوری وجود داشته باشد، آن کشور یک امتیاز می گیرد و اگر کاملا فیلتر شود، کشور دو امتیاز می گیرد و هر چه امتیاز کشور بالاتر باشد، فیلترینگ و سانسور اینترنت در آن کشور قوی تر است. کشور..

محدودیت های اینترنت در سال 2023 رتبه بندی کشورهای جهان بر اساس فیلترینگ: چرا ایران و امارات نسبت به چین و کره شمالی به اینترنت دسترسی بهتری دارند؟

کشورهای دارای بالاترین فیلترینگ و سانسور؛ کره شمالی و چین

این دو کشور پرامتیاز سخت ترین فیلترینگ اینترنت را اعمال می کنند و سطح سانسور بالاست. مردم این دو کشور نمی توانند از شبکه های اجتماعی بین المللی استفاده کنند و اخبار سیاسی درج شده در آنها کاملا سانسور شده و تحت نظارت دولت است. همزمان سامانه های پیام خارجی نیز در حال فیلتر شدن هستند و ساکنان این دو کشور مجبور به استفاده از سامانه های داخلی هستند.

ایران، میانمار، ترکمنستان و امارات متحده عربی

کشورهای ایران، میانمار، ترکمنستان و امارات در رده دوم این جدول قرار دارند که ایران به طور کامل دسترسی به تورنت ها و فیلترشکن ها را مسدود نکرده است و به همین دلیل دو امتیاز کمتر از چین و کره شمالی دارد.

ترکمنستان دسترسی به فیلترشکن ها را بسته است و کاربران مجبور می شوند قسم بخورند که از فیلترشکن استفاده نمی کنند. امارات نیز دسترسی به تورنت ها را به حالت تعلیق درآورده است. میانمار در سال های اخیر با اعمال محدودیت های بیشتر و کسب امتیاز بیشتر وارد این مقوله شده است و دلیل آن نیز محدودیت های شبکه های اجتماعی به دلایل نظامی است.

بلاروس، عمان، پاکستان، قطر، سوریه، تایلند، ترکیه و ازبکستان

بلاروس، قطر، سوریه و تایلند در فهرست کشورهایی بودند که بیشترین فیلترینگ را در سال 2021 داشتند، اما امسال عمان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان نیز به این فهرست اضافه شدند. تمامی این کشورها سایت های پورن را فیلتر کرده اند و علاوه بر این دسترسی به رسانه های سیاسی، شبکه های اجتماعی و استفاده از فیلترشکن نیز محدود شده است. اما تایلند و بلاروس نیز محدودیت هایی برای اپلیکیشن های پیام رسان دارند و تایلند تنها کشوری است که تورنت را ممنوع کرده است.

کشورها که در سال 2023 فیلترینگ را افزایش داده اند

با مقایسه نتایج کشورها در جدول مشابه در سال 2021 با نظرسنجی امسال، مشخص شد که 27 کشور وسعت سانسور و فیلتر اینترنت را افزایش داده اند. پنج کشور حتی یک یا چند قانون جدید فیلترینگ را معرفی کرده اند و یک کشور (میانمار) سه قانون جدید در این زمینه در نظر گرفته است. در عین حال، سریلانکا از سه ابزار جدید سانسور (ممنوع کردن تورنت ها، محدود کردن فیلترشکن ها و مسدود کردن شبکه های اجتماعی) استفاده می کند.

در عین حال، افغانستان با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی، سانسور را افزایش داده است. از زمان روی کار آمدن طالبان در این کشور، ۲۳۱ رسانه بسته شده و تلفن های همراه مردم برای استفاده احتمالی از شبکه های اجتماعی و نشریات انتقادی جست و جو شده است. دولت هند همچنین به شرکت ها دستور داده است که داده های مربوط به کاربران VPN را جمع آوری و انتقال دهند.

مروری بر اصطلاحات فیلترینگ آنلاین در اروپا

هجده کشور اروپایی استفاده از تورنت ها را برای آپلود یا دانلود فایل ها ممنوع کرده اند، در حالی که 25 کشور اروپایی دیگر در حال بررسی تدابیری در این زمینه هستند اما هنوز این سایت ها را فیلتر نکرده و فقط آنها را محدود کرده اند.

رسانه های سیاسی نیز در 12 کشور اروپایی محدود شده اند، اگرچه کشورهایی مانند کوزوو و مونته نگرو امسال این سانسورها را کاهش داده اند، اما کشورهایی مانند ترکیه و بلاروس به شدت رسانه های سیاسی را فیلتر می کنند.

هیچ کشور اروپایی شبکه های اجتماعی را مسدود یا ممنوع نکرده است، اما 4 کشور اسپانیا، بلاروس، ترکیه و اوکراین محدودیت هایی را در این راستا اعمال کرده اند.

ترکیه استفاده از VPN را محدود می کند، اما در بلاروس کاملاً ممنوع است. ترکیه تنها کشور اروپایی است که خدمات پیام رسانی را محدود می کند و واتس اپ در ترکیه ممنوع است.

محدودیت های اینترنت در سال 2023 رتبه بندی کشورهای جهان بر اساس فیلترینگ: چرا ایران و امارات نسبت به چین و کره شمالی به اینترنت دسترسی بهتری دارند؟

بررسی فیلترینگ آنلاین در آمریکای شمالی و مرکزی

کانادا، مکزیک و ایالات متحده سایت های تورنت را ممنوع کرده اند. کوبا همچنین محدودیت های متعددی را برای رسانه های سیاسی و جنجالی و استفاده از VPN اعمال می کند.

کشورهایی مانند السالوادور، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه و پاناما محدودیت هایی را بر رسانه های سیاسی اعمال کرده اند.

اپلیکیشن های پیام رسان در بلیز، کوبا و مکزیک با محدودیت هایی روبرو هستند. کوبا دسترسی به شبکه های اجتماعی و واتس اپ را بسته است.

بررسی فیلترینگ آنلاین در آمریکای جنوبی

آرژانتین تنها کشوری است که وب سایت های تورنت را به طور کامل مسدود کرده است و ونزوئلا تنها کشوری است که وب سایت های پورنوگرافی را مسدود کرده است.

محدودیت‌های رسانه‌های سیاسی اخیراً در آمریکای جنوبی افزایش یافته است و هشت کشور محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده‌اند. در این سال دولت های برزیل و پاراگوئه نیز به این کشورها اضافه شدند. ونزوئلا یکی از کشورهایی است که رسانه های سیاسی را سانسور می کند. در این کشور شبکه های اجتماعی با محدودیت های زیادی مواجه هستند و دسترسی به VPN نیز محدودیت های زیادی دارد.
مروری بر فیلترینگ آنلاین در آسیا

15 کشور آسیایی سایت های تورنت را مسدود یا ممنوع کرده اند و اکثر کشورهای آسیایی (40 کشور از 49 کشور) دسترسی به سایت های تورنت را محدود یا ممنوع کرده اند.

رسانه های سیاسی در 42 کشور آسیایی با محدودیت های گسترده همراه هستند. اکثر کشورهای آسیایی (31 کشور) با سانسور شدید روبرو هستند و افغانستان، هنگ کنگ و فلسطین این روند را در سال گذشته افزایش داده اند.

37 کشور آسیایی شبکه های اجتماعی را به نوعی محدود کرده اند که از جمله این کشورها می توان به چین، ایران، میانمار، کره شمالی و ترکمنستان اشاره کرد.

پنج کشور استفاده از VPN را به طور کامل ممنوع کرده اند (چین، عراق، میانمار، کره شمالی و ترکمنستان) و شانزده کشور محدودیت هایی را اعمال کرده اند. شبکه های پیام رسانی نیز در شانزده کشور آسیایی با محدودیت هایی روبرو هستند.

محدودیت های اینترنت در سال 2023 رتبه بندی کشورهای جهان بر اساس فیلترینگ: چرا ایران و امارات نسبت به چین و کره شمالی به اینترنت دسترسی بهتری دارند؟

مروری بر فیلترینگ آنلاین در آفریقا

آفریقای جنوبی تنها کشوری است که سایت های تورنت را به شدت مسدود می کند. اکثر کشورهای آفریقایی (44 کشور از 53 کشور) رسانه های سیاسی را محدود می کنند و 13 کشور از این کشورها سانسور شدید اعمال می کنند.

شبکه های اجتماعی در 64 درصد کشورهای آفریقایی محدود شده است. مصر و اوگاندا تنها دو کشوری هستند که استفاده از VPN را محدود کرده‌اند و مصر، بوروندی، گینه استوایی، سیرالئون، لیبی، مراکش و تونس هفت کشور آفریقایی هستند که استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان را محدود کرده‌اند.

مروری بر فیلترینگ آنلاین در اقیانوسیه

استرالیا سایت های تورنت را محدود کرده است و اخیراً قانون ایمنی آنلاین را معرفی کرده است که کدهای صنعتی جدیدی را بر محتوای غیرقانونی و محدود تحمیل می کند.

رسانه های سیاسی در فیجی، گینه، ساموآ و تونگا محدود شده اند و گینه رسانه های اجتماعی را از طریق قانون جرایم سایبری خود محدود می کند. فیجی همچنین به شهروندان خود هشدار داده است که مطالبی را در شبکه های اجتماعی منتشر نکنند که خلاف قوانین محلی است.

استفاده از VPN یا برنامه های پیام رسانی در هیچ کشوری در قاره محدود نیست.

امسال 27 کشور فیلترینگ اینترنت را تقویت کرده اند و سال گذشته این لیست تنها شامل 3 کشور بود. بیشتر این محدودیت ها در سال جاری در قاره آسیا اعمال شده است و بیشترین محدودیت ها برای رسانه های سیاسی و VPN ها اعمال شده است که میانمار و افغانستان پیشتاز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید