“رز قنبر”؛ مراسم سنتی یزدی ها در ماه مبارک رمضان / آداب و رسوم یزدی ها در ماه رمضان ثبت ملی می شود


ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: 91/01/26
کد خبر: 1822091

سنت مبارک ایزدی ها که همچنان پابرجاست.

یزد که از دیرباز به شهر دارالعباده شهرت داشته و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، جامه های دیگر آداب و رسوم بر تن می کند و گویا همه مردم این دیار پیوندی دیرینه و ناگسستنی با آنها دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، آداب و رسوم مردم هر کشور فرهنگی است که نسل به نسل برای رشد و توسعه مردم آن دیار منتقل می شود و بسیاری از شهرها و روستاهای کشور به آداب و رسوم خود معروف هستند.

یزد که از قدیم به شهر دارالعباده شهرت داشت، با فرارسیدن ماه های قمری مانند محرم، صفر، شعبان و رمضان، لباس های دیگری از آداب و رسوم دیرینه خود بر تن می کند و به نظر می رسد که همه مردم این کره خاکی دراز و دراز دارند. ارتباط ناگسستنی با این آداب و سنن.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مردم این استان در هر گوشه ای که عطر ماه خدا در آن پیچید، با آداب و رسوم خاص خود، این ماه الهی را خجسته، فرخنده و شریف می سازند و معرفی آنهاست. بدون لطف نیست


35e82845 a21e 4de2 9e54 2ef7048d60ad خبر خاکستری


photo 2022 04 15 11 07 25 1 خبر خاکستری


روزا قنبر، مراسم سنتی یزدی ها در ماه مبارک رمضان

آواز خوانی در زیارتگاه کنبر یکی از رسوم قدیمی مردم یزد است که معمولاً در ماه مبارک رمضان برگزار می شود و از شب نوزدهم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان خوانده می شود.

اجتماع این امامزاده عمدتاً مختص بانوان است که در این چند روز با نذر و حاجت خواهی و به عنوان نماد ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) در منازل برگزار می شود.

کنبر از غلامان حضرت علی (ع) بود و مردی در این مراسم با لباسی سفید با کلاه سفید و کلاهی سفید بر سر که نماد دوستی حضرت علی (ع) است مراسم گل رز را انجام داد. ). 2 شخصیت دیگر وجود دارد که یکی از آنها با لباس مشکی بلند در نقش حضرت زینب (س) و دیگری نقش ام کلسم (س) را بازی می کند که خوانده می شود این مراسم کم و بیش در یزد توسط زنان برای کمک خواستن و رهایی از مشکلات.

مراسم سنتی زیارتگاه قنبر در استان یزد در شهرستان بافق این استان در سال 1391 در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید و همچنان با شور و اشتیاق خاصی در این شهر استان یزد و سایر شهرستان ها برگزار می شود. در استان . .


be5c620f 8c71 4d36 bb73 e2e70c84c2d4 خبر خاکستری


photo 2022 04 15 11 07 28 خبر خاکستری


شهری پرستش با طیف وسیعی از سنت های معنوی زیبا

با توجه به تاریخ مذهب بیت الله یزد و حضور عالمان برجسته دینی همچون آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی، شهید سادو آیت الله آیت الله خاتمی و آیت الله آیت اللهی. بزرگان مذهب شیعه در این استان، ماه مبارک رمضان با آداب معنوی بسیاری همراه است که از مهمترین آنها می توان به مراسم ناشیانه، رؤیت هلال ماه، مراسم ختم قرآن، مراسم نخل برداری، مراسم آشتی، که با هم قهر کرده اند و … Cit.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید