رسالت بزرگ سرمربی آینده تیم ملی

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد تیم ملی قبل از جام جهانی مطرح شد، میانگین سنی بالای بازیکنان بود و بعد از اینکه نتوانستند تا مرحله حذفی صعود کنند، این مشکل بیش از پیش نمایان شد. ایران با میانگین سنی 28.9 سال مسن ترین تیم جام جهانی بود و در صدر این لیست تیم های قدیمی جام جهانی قرار گرفت. در لیست اعلام شده توسط کارلوس کی روش برای جام جهانی، 9 بازیکن 30 سال به بالا بودند و تنها یک بازیکن در لیست ایران زیر 25 سال داشت که ابوالفضل جلالی بود.

مکزیک با میانگین سنی 28.5 سال، برزیل و آرژانتین با 27.9 سال و بلژیک با 27.8 مسن ترین تیم های جام جهانی بودند. این در حالی است که آمریکا و انگلیس، دو حریف ایران در گروه B که موفق به صعود شدند، با میانگین سنی 25.2 و 26.4 جوان ترین تیم های جام جهانی را داشتند.

رسالت بزرگ سرمربی آینده تیم ملی

نکته نگران کننده در لیست تیم ملی این است که 20 بازیکن از 25 بازیکن حاضر در قطر برای جام جهانی 2026 بالای 30 سال سن خواهند داشت و بعید است در دوره بعدی بتوانند تیم ملی را همراهی کنند. این بدان معناست که برای حضور بازیکنان تعویضی در ترکیب تیم ملی باید تغییراتی از هم اکنون آغاز شود. اتفاقی شبیه به اتفاقی که بعد از جام جهانی 2014 شروع شد و نتیجه آن حضور بازیکنانی چون رامین رضاییان، وحید امیری، سردار آزمون، سعید عزت اللهی و مهدی طارمی به جای بازیکنان قدیمی مثل جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، خسرو بود. حیدری و امیرحسین صادقی..

بازیکنان حاضر در فهرست 25 نفره ایران در مجموع 981 بازی ملی در کارنامه خود داشتند که بیشترین بازی ملی در بین تیم های حاضر در جام جهانی بود، اما حتی تجربه این بازیکنان نیز نتوانست ایران را از حذف نجات دهد. پیری تیم ملی در نیمه دوم بازی با آمریکا نیز محسوس بود و زمانی که ایران به گل نیاز داشت، مشخص بود که چند بازیکن از نظر بدنی ضعیف شده اند که با توجه به فاصله کم بازی ها قابل پیش بینی بود.

رسالت بزرگ سرمربی آینده تیم ملی

تیم ملی در حالی با این ترکیب قدیمی وارد مسابقات شد که کارلوس کی روش امید نورافکن، میلاد سرلک، صالح حردانی، محمد محبی، شهاب زاهدی و علی علیپور را از لیست خود حذف کرد و با یک بازیکن کمتر راهی جام جهانی شد. او در این دوره ترجیح داد در اختیار بازیکنانی قرار گیرد که در فهرست جام جهانی 2018 و جام ملت های 2019 حضور داشتند اما در این دوره به دلیل سن و سال نتوانستند عملکرد لازم را داشته باشند. این در حالی است که ایران با میانگین سنی 26 سال و 5 ماه از نظر میانگین سنی هفتمین تیم جام جهانی روسیه بود و شرایط متفاوتی نسبت به آن دوره داشت.

علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیام نظام، امیر عابدزاده، صادق محرمی، مجید حسینی، ابوالفضل جلالی، سعید عزت اللهی، علی کولی زاده، سردار آزمون و مهدی طارمی از جمله بازیکنانی هستند که در لیست تیم ملی برای حضور در جام جهانی حضور دارند. فرصت حضور در تیم ملی را دارند و نمی توان به افراد دیگر حداقل به عنوان بازیکنان معمولی اعتماد جدی داشت.

در حال حاضر فدراسیون فوتبال هنوز به طور رسمی تکلیف نیمکت نشینان تیم ملی را مشخص نکرده است اما بدون شک مهمترین ماموریت سرمربی آینده تیم ملی تغییر نسل و خانه تکانی فوری خواهد بود.

رسالت بزرگ سرمربی آینده تیم ملی

دیدگاهتان را بنویسید