رشد اجاره بها رکورد 5 ساله را شکست

رشد اجاره بها رکورد 5 ساله را شکست

ایمان ربیعی

افزایش قیمت اجاره مسکن رکورد پنج ساله را شکست. این ادعا بر اساس آماری است که بانک مرکزی در آخرین گزارش رسمی خود منتشر کرده است.

شهریور ماه رو به پایان است اما مستاجران هنوز طعم اجرای برنامه های مسکن جدید دولت سیزدهم را نچشیده اند.

قیمت مسکن در چند سال گذشته رشد انفجاری را تجربه کرده است. رکود خرید و فروش مسکن باعث افزایش عجیب قیمت ها در بازار اجاره شده است به طوری که پول رهن خانه های امروزی برابر با هزینه خرید چهار پنج سال پیش است.

وعده های ریز و درشت دولت برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی هنوز محقق نشده است.

بازار مسکن نه تنها در تابستان 1401 شاهد رشد شتابان قیمت بود، بلکه چشم انداز آینده نیز حکایت از افزایش نرخ ها داشت.

دولت پیش از این با تصویب قوانین محدودکننده سعی در مهار این وضعیت داشته است تا مالکان هنگام تمدید قراردادها قیمت اجاره ملک را بیش از 25 درصد افزایش ندهند.

مصوبه مسئولان در خصوص تسویه اجاره بهای مسکن در بهار سال جاری ابلاغ شد و بر اساس آن مقرر شد نرخ افزایش اجاره بها در تهران و کلانشهرها ۲۵ درصد و در شهرستان ها ۲۰ درصد باشد. ٪.

در این مصوبه البته سقف افزایش در نظر گرفته شد و تاکید شد که توافق مالک و مستاجر با نرخ های کمتر از فوق بلامانع است.

اما میزان افرادی که موفق به دریافت تسهیلات مسکن شدند به هیچ وجه با متقاضیان همخوانی نداشت و بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی روابط عمومی بانک مرکزی در 15 تیرماه، دستورالعمل پرداخت تسهیلات سپرده مسکن توسط بانک های فعال ابلاغ شد. تا 28 مرداد تنها 22600 نفر ودیعه مسکن دریافت کردند.

برای نشان دادن ناکافی بودن پرداخت ودیعه مسکن کافی است به این آمار اشاره کنیم که ثبت نام مستاجران متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن نشان می دهد که از سال 1398 تاکنون بیش از 3.2 میلیون نفر برای دریافت تسهیلات اقدام کرده اند که البته نزدیک به نیمی از میلیون نفر، یعنی 505. هزار درخواست مربوط به فاز سوم تسهیلات در سال 1401 می باشد.

این نشان می دهد که عرضه اعتبار با تقاضا برابری نمی کند.

در بازار چه می گذرد؟

در حالی که دولت با تخصیص تسهیلات و همچنین اعلام ممنوعیت افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره بها سعی در مدیریت بازار اجاره دارد، بازار راه دیگری را انتخاب کرده است.

وزارت راه و شهرسازی نیز در گزارشی به تشریح اقدامات خود برای کنترل بازار اجاره پرداخته است، اما بررسی وضعیت بازار اجاره نشان می دهد که این راهکارها نمی تواند کمکی به مستاجران کند.

اطلاعات و آمارهای رسمی نیز نشان می دهد که وضعیت رشد قیمت ها با محدوده انتظارات بسیار متفاوت است.

بر اساس آخرین آمار ماهانه مسکن بانک مرکزی، تورم اجاره بها در تیرماه در تهران و مناطق شهری ۴.۵ درصد بوده که بالاترین نرخ در ۵ ماه گذشته است.

برای چشم انداز، شاخص اجاره بها در شهر تهران 40 و 58 درصد افزایش یافته است که از پایان سال گذشته تقریباً یک واحد افزایش یافته است که در مناطق شهری این تورم در اسفند 1400 معادل 51.2 درصد بوده که 53 درصد افزایش داشته است. ظرف چهار ماه

اختاز نیوز گزارش داد: در نهایت بررسی های آماری نشان می دهد که این رقم تقریبا بالاترین میزان اجاره بها در تهران و سایر نقاط شهری کشور در یک دوره پنج ساله است در حالی که وزارت راه و شهرسازی همچنان معتقد است اقدامات ویژه کنترل اجاره بها. دستور داده اند که در کار گذاشته و در روند اجرا موفق بوده است. گزارش های میدانی از بازار مسکن چیز دیگری را نشان می دهد.

یکی از فعالان بازار مسکن در مرکز تهران در خیابان مطهری به خبرنگار «توسعه ایران» گفت: افزایش قیمت امسال قابل مقایسه با سال های گذشته نیست.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در بین مردم همدلی وجود داشته است، تصریح کرد: خود مردم دور هم جمع می شوند و تقاضا برای اجاره در سال های 1398 و 1393 به شدت کاهش یافته است، به طوری که اکثر مستاجران بودند. تمدید قراردادها و افزایش قیمت ها زیاد نبود.

وی گفت: این در حالی است که به تدریج با افزایش مستمر قیمت ها و افزایش نرخ تورم، این همدلی کاهش یافت و شیوع ویروس کرونا نیز در رشد فزاینده قیمت ها موثر بود، زیرا رشد قیمت ها پس از دو سال یخ زدگی دور از انتظار نبود به گفته وی، اکثر قراردادها حتی 100 درصد افزایش قیمت داشتند.

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با «توسعه ایرانیان»: پیش از این هشدار داده بودیم که بی ثباتی اقتصادی زمینه را برای مهاجرت سرمایه به بازارهای کوتاه مدت فراهم کرده است و تحت تاثیر این شرایط کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری سرمایه خود است. در بخش هایی مانند مسکن که بازدهی بلندمدت دارند

متخصصان چه می گویند؟

بیت الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار «توسعه ایرانیان» تاکید کرد: افزایش قیمت مسکن امروز قابل پیش بینی است چرا که حجم ساخت و سازها به شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: پیش از این هشدار داده بودیم که بی ثباتی اقتصادی زمینه را برای مهاجرت سرمایه به بازارهای کوتاه مدت فراهم کرده است و تحت تاثیر این شرایط، افراد کمی تمایل دارند سرمایه خود را در بخش هایی سرمایه گذاری کنند که بازدهی بلندمدت دارند.

وی بیان کرد: اتفاقا مسکن یکی از بخش هایی است که بازده سرمایه گذاری در آن بلندمدت است و به همین دلیل بی ثباتی اقتصادی تاثیر مستقیمی بر کاهش تمایل به سرمایه گذاری دارد.

وی اضافه کرد: در این شرایط به نظر می رسد تدارک جدی از سوی دولت برای افزایش تمایل به سرمایه گذاری در حوزه مسکن ضروری به نظر می رسد زیرا در غیر این صورت در سال های آینده شاهد پیشی گرفتن تقاضا از عرضه و افزایش مجدد قیمت ها خواهیم بود. بود.

به گفته وی، مشکل مسکن تنها با سرمایه گذاری در این بخش حل نمی شود و کاهش تورم و اصلاح سیاست های پولی و مالی می تواند در بهبود وضعیت همه بازارها از جمله بازار مسکن موثر باشد.

این کارشناس پیشنهاد کرد: با مهار تورم می توان انتظار افزایش سرمایه گذاری در بازارهای تولیدی و همچنین بازار مسکن را داشت و در نتیجه طی مدت پنج سال به تدریج از سطح تورم در این مناطق کاسته شد.

دیدگاهتان را بنویسید