رشد جمعیت مستلزم فرهنگ سازی / نیاز به حساسیت به موضوع جمعیت است


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1811030

محسن افشارچی گفت: رشد جمعیت و زاد و ولد یک موضوع مهم اقتصادی و حتی فکری است و باید نسبت به این مسائل حساس باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; محسن افشارچی ظهر امروز در نشست مشترک شورای هماهنگی ثبت احوال و شورای مدیریت جمعیت استان زنجان، اظهار کرد: آمارهای باروری و زاد و ولد در استان طی یک دهه گذشته کارکنان را به فکر واداشته و وظایف خود را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به لزوم تحلیل آمارها خاطرنشان کرد: تعداد ولادت های استان زنجان از 18 هزار و 800 تولد در اوایل دهه 90 به صورت منحنی جابه جا شده است و در سال 1394 با 21 هزار و 367 تولد به اوج خود رسیده است، اما در سال گذشته با 15 هزار و 146 تولد کاهش یافته است. البته نرخ زاد و ولد در دهه گذشته نیز مؤید کاهش نرخ زاد و ولد است.

استاندار زنجان با بیان اینکه موضوع زایمان در کشورهای خارجی بسیار رواج دارد و برای مردم آنها شرایط خاصی قائل می شود، افزود: به عنوان مثال; در ازای دریافت مالیات از مردم برای هر فرزند، مالیات قابل توجهی را بازپرداخت می کنند یا در مورد مادرانی که فرزند دارند و بنا به دلایلی مجرد هستند، سازمان تامین اجتماعی به شدت از آنها حمایت می کند.

وی گفت: مردم در سراسر جهان می دانند که بچه دار شدن بسیار مهم است و پیری جمعیت مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

افشارچی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی تنها دلیل کمبود فرزند نبوده است، افزود: در سال های 90 و 91 افزایش قیمت داشتیم، اما رشد جمعیت کشور در آن سال ها بالا بود، بنابراین نشان می دهد که مشکلات اقتصادی به خودی خود وجود دارد. دلیل این نیست که من نمی خواهم بچه دار شوم.”

وی گفت: مشکلات فرهنگی بر دلایل اقتصادی برای کمبود فرزند ارجحیت دارد. مسائل فرهنگی بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود».

استاندار زنجان گفت: در گذشته بسیاری از سقط جنین ها به دلیل تصورات نادرست برخی خانواده ها و حتی پزشکان از نتایج و علائم آزمایشات بود که مدتی پیش از انجام این آزمایش جلوگیری شد.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی و حمایت خانواده ها برای زایمان گفت: بانوانی که برای زایمان به بیمارستان ها مراجعه می کنند باید از بهترین خدمات استفاده کنند تا خانواده ها در بیمارستان ها و مراکز درمانی احساس راحتی کنند.

افشارچی با تاکید بر اینکه دستورالعمل های قانونی زایمان از جمله مرخصی زنان را رعایت و رصد می کنیم، گفت: افزایش جمعیت از نظر اقتصادی و حتی عقلایی موضوع مهمی است و باید نسبت به این مسائل حساس باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید