رشد شگفت انگیز ایران در فناوری نانو/ چهارمین کشور جهان و تاثیرگذارترین کشور منطقه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; نانوتکنولوژی یکی از معدود فناوری هایی است که حتی قبل از انقلاب اسلامی در دنیا چندان توسعه نیافته بود. اما اکنون با وجود اینکه زمان زیادی از ظهور این فناوری در جهان نمی گذرد و در شرایط بی سابقه ترین تحریم های اقتصادی در تاریخ ایران، جمهوری اسلامی ایران با فناوری نانو همراه است و امروز ایران یکی از نانوتکنولوژیست های مطرح دنیا

زمانی که ایران در سال 2001 فعالیت خود در زمینه فناوری نانو را آغاز کرد، با 10 مورد در رتبه 57 جهان قرار داشتیم، اما خوشبختانه اکنون ایران توانسته است پس از چین، آمریکا و هند به رتبه چهارم برسد و از کشورهای اروپایی ژاپن و کره جنوبی جلوتر هستند. اکنون تولیدات علمی ایران به مرحله ای رسیده است که از مرز 10000 مقاله فراتر رفته و 25 درصد از تولیدات علمی ایران مربوط به حوزه نانو است.


6f16c4e8 4207 4ece ae32 997ae89f6ff4 خبر خاکستری

در حال حاضر قدرت های علمی جهان در حوزه فناوری نانو عبارتند از: آمریکا، هند، چین، ایران، کره جنوبی، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلستان، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا، کانادا، تایوان، عربستان سعودی، برزیل. لهستان، سنگاپور و ترکیه نیز کشورهای منطقه از نظر فناوری نانو هستند که بر اساس این آمار ایران رتبه اول و بلامنازع حوزه فناوری نانو را در منطقه دارد.

در مجموع 306 شرکت محصولات نانو را توسعه داده اند. تعداد 246 شرکت در بخش تولید محصول و 60 شرکت در بخش توسعه دستگاه ها وجود داشت که تا پایان تابستان 1400 این شرکت ها 783 محصول و دستگاه مبتنی بر فناوری نانو تولید کردند که تمامی تاییدیه ها را دریافت کرده و وارد بازار شدند. محصولات نانو این شرکت ها به بیش از 41 کشور جهان صادر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید