رشد 59.4 درصدی تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی


ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1808318

تسهیلات پرداختی بانک ها در 10 ماهه سال 1400 به بخش های اقتصادی بالغ بر 22 هزار و 964 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 59.4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی، این بانک خلاصه ای از تسهیلات پرداختی بخش های اقتصادی در 10 ماهه امسال را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمامی بخش های اقتصادی در 10 ماهه امسال 15 هزار و 205 هزار میلیارد ریال بوده که معادل 66.3 درصد از کل تسهیلات پرداختی است.

سهم سرمایه در گردش بخش های صنعت و معدن در این مدت بالغ بر پنج هزار و 502 هزار میلیارد ریال بوده که نشان دهنده توزیع 36.2 درصدی منابع اختصاص یافته به سرمایه در گردش در تمامی بخش های اقتصادی است.

بر اساس این گزارش، از مجموع 6 میلیون و 934 هزار میلیارد ریال تجهیزات پرداخت در صنعت و معدن، 79.3 درصد آن (مبلغ 5 هزار و 502 میلیارد ریال) در سرمایه در گردش پرداخت شده است که نشان از توجه و اولویت به عرضه دارد. برای این بخش در سال جاری توسط بانک ها ارائه شده است.

بانک مرکزی در گزارش خود تاکید کرده است که برای ادامه مسیر تسهیلات پرداختی بانکی به بخش‌های اقتصادی باید ملاحظات کنترل تورم را در نظر گرفت و با توجه به تقاضای کل در اقتصاد همواره نسبت به تقویت پتانسیل تورمی اهتمام داشته است.

همچنین افزایش توان مالی بانک ها با افزایش سرمایه و ارتقای کفایت سرمایه بانک ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح وام دهی بانکی، افزایش بهره وری بانک ها در تامین سرمایه در گردش، پرهیز از افزایش توان مالی بانک ها ضروری است. فشار مضاعف بر دارایی های بانک ها و ارتقای شرکت های تولیدی توجه ویژه ای به بازار سرمایه به عنوان ابزار مهم تامین مالی پروژه های اقتصادی (خلاقانه) دارد.


افزایش 59.4 درصدی تسهیلات پرداختی بانکی به بخش های اقتصادی

انتهای پیام/
منبع: بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید