رفتار متناقض در افزایش سن بازنشستگی کارگران

رفتار متناقض در افزایش سن بازنشستگی کارگران

افزایش سن بازنشستگی و طول خدمت یکی از محورهای راهبردی گفتمان دولتمردان و به ویژه مدیران صندوق های بازنشستگی در ماه های اخیر بوده است. به گفته رئیس صندوق بازنشستگی کشوری، این راهبرد باید در متن برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

اورنگ: دولت به دنبال افزایش سن بازنشستگی است. این یک ضرورت است، اما وقتی به آن ضرورت رسیدیم، باید خودمان را اصلاح کنیم. چرا سازمان تامین اجتماعی بر بازنشستگی پیش از موعد کارکنان خود اصرار دارد؟

به گزارش توسعه ایران، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از حامیان اصلی طرح افزایش سن بازنشستگی هستند و تاکید می کنند که به منظور افزایش سن بازنشستگی برای رهایی صندوق های بازنشستگی به طور کلی و صندوق بیمه اجتماعی به طور خاص از بحران و ورشکستگی، اصلاحات پارامتریک با هدف افزایش سن و سنوات بازنشستگی بیمه شدگان و جامعه با احتساب صندوق های بازنشستگی انجام شود.

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای اخیر ضمن دفاع از افزایش سابقه سنی و مستمری در رابطه با زمان اجرای آن، گفت: دولت این برنامه را دارد و هر چه قانون شود ملاک خواهد بود. برای عمل..

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در رابطه با این موضوع با عباس اورنگ کارشناس سازمان تامین اجتماعی و کارشناس ارشد حقوق عمومی تماس گرفت. وی اصلاحات پارامتریک در سازمان های بیمه گر به ویژه بیمه های مادر از جمله سازمان تامین اجتماعی را یک ضرورت انکارناپذیر عنوان می کند و می گوید: بدون تردید هر چه زمان می گذرد و نشانه های عدم تعادل ظاهر می شود باید اصلاحات پارامتریک صورت گیرد و این یک اصل ضروری است. .

این کارشناس تامین اجتماعی می گوید: اخیرا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از افزایش سن بازنشستگی دفاع کرد و اعلام کرد که دولت به دنبال افزایش سن بازنشستگی است. این یک ضرورت است، اما یک مشکل را نباید نادیده گرفت. وقتی به این ضرورت رسیدیم، باید خودمان را اصلاح کنیم. چرا سازمان تامین اجتماعی بر بازنشستگی پیش از موعد کارکنان خود اصرار دارد؟

سازمان بیمه متولی اصلی حقوق بازنشستگی است اما در حال تعدیل نیرو و اجبار به بازنشستگی است اما وزیر کار از افزایش سن بازنشستگی دفاع می کند و تاکید می کند که این مولفه برای کارگران افزایش یابد.

و می افزاید: نمی توانیم ادعای افزایش سن بازنشستگی کارگران را داشته باشیم اما خودمان بنا به دلایل و رویه های مختلف سن بازنشستگی را کاهش می دهیم. در اینجا تناقض وجود دارد و مصداق سیاست یک بام و دو هوا است.

اورنگ با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی مشمول ماده 78 قانون تامین اجتماعی است و به همین دلیل نمی تواند کارکنان خود را پنج سال بیشتر از سن بازنشستگی قبل از اعمال آن بازنشسته کند، می افزاید: این در حالی است که در سال 94 آن را به گونه ای تغییر داده اند که پرسنل سازمان بدون تقاضا بازنشسته و از سازمان اخراج شوند. خوب، اگر بحث می کنیم که سن بازنشستگی باید افزایش یابد، چرا از خودمان شروع نکنیم و این چه بحثی است؟

و ادامه می دهد: تامین اجتماعی کارگران توانمند و متخصص با 30 سال سابقه را با وجود اینکه تمایل به ادامه کار دارند، اخراج می کند. این بازنشستگی هیچ مزیتی برای سازمان ندارد زیرا اگر بازنشسته نشوند باید از خود سازمان حقوق بگیرند و بعد از بازنشستگی باز هم از خود سازمان حقوق می گیرند. پس چرا بر بازنشستگی اجباری اصرار دارند؟

اورنگ معتقد است که بهترین راه برای دستیابی به اصلاحات پارامتریک این است که سازمان از خود شروع کند و سعی کند این اصلاحات را ابتدا به تنهایی انجام دهد و سپس به جامعه هدف گسترش دهد.

این کارشناس تامین اجتماعی در ادامه می گوید: در خصوص اصلاح ماده 65 آیین نامه استخدامی سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اتحادیه اروپا شکایت کرده و تقاضای اصلاح آن را داشته ایم. در دوره های قبلی، مدیران عامل بدون دلیل بازنشسته می شدند و اساسنامه اصلاح شد تا مدیران عامل تامین اجتماعی با هر قدرتی که می خواهند بازنشسته شوند. این کار در زمان مرحوم نور بکش انجام شد، بنابراین ما از دادگاه اتحادیه اروپا خواستیم این اصلاحات جعلی را حذف کند.

به گفته وی اصلاحات پارامتریک و افزایش سن بازنشستگی یک بحث کارشناسی است اما وقتی وزیر کار اصرار به افزایش سن بازنشستگی دارد چرا سازمان متولی بازنشستگی تا این حد خواستار بازنشستگی سریع کارکنان است؟

اورنگ تاکید می کند: این رفتار کاملا متناقض است. سازمان بیمه متولی اصلی بحث بازنشستگی است اما در حال تعدیل نیرو و بازنشستگی اجباری است اما وزیر کار از افزایش سن بازنشستگی دفاع می کند و تاکید می کند که این مولفه برای کارگران افزایش یابد. در اینجا باید پرسید «آیا مرگ خوب است، اما فقط برای همسایه»؟!

دیدگاهتان را بنویسید