رفع تحریم های بانک مرکزی باید یکی از اهداف مذاکره مجدد باشد/ دولت باید از منابع ارزی آزاد شده برای کنترل تورم و بهبود زیرساخت ها استفاده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی یونسی، دکترای اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور در گفت و گو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ در خصوص تاثیرات بازتوافق برجام بر اقتصاد کشور گفت: چگونه کشور ما به همه منابع ارزی خود در بانک های جهانی دسترسی دارد. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان گفت که این توافق می‌تواند اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد، در غیر این صورت اگر این اتفاق بیفتد، کاملاً موقتی است.

وی افزود: در صورت وقوع چنین اتفاقی، مطالبات کشور وصول می شود و ایران به دارایی های خود در بانک ها از جمله صندوق ذخیره ارزی دسترسی پیدا می کند. بنابراین اولویت اصلی دولت باید بهبود زیرساخت های کشور باشد و گردش منابع برگشتی به کشور بر اقتصاد فعلی تاثیری نداشته باشد.

یونسی ادامه داد: به عنوان مثال این منابع برگشتی به کشور باید بر میزان نقدینگی تاثیر بگذارد تا حجم نقدینگی که به دلیل بلوکه شدن وجوه صندوق ذخیره ارزی وارد چرخه شده است با کمک اینها جمع آوری شود. دلار برای کنترل نقدینگی.”

دکترای اقتصاد با اشاره به تاثیر ارز نیمایی بر اقتصاد کشور گفت: در صورت آزادسازی منابع ارزی ایران، نوع عرضه دلار در کشور بر قیمت آن تاثیر می گذارد. بنابراین تزریق ارز به کشور باید آنقدر تدریجی باشد که منجر به کاهش قیمت دلار نشود. شاید برخی تصور کنند کاهش ارزش دلار به نفع کشور است، اما باید توجه داشت که اگر قیمت دلار با کاهش چشمگیر و بسیار شدید همراه شود، بسیاری از شرکت ها و صنایعی که برای تولید و خرید برنامه ریزی کرده اند. مواد اولیه با 25 هزار دلار ورشکست می شوند و زیان هنگفتی را متحمل می شوند که در نهایت به تولید داخلی لطمه می زند.

وی افزود: اگر بپذیریم که توافق حاصل شود و تحریم های بانک مرکزی لغو شود، پیش بینی می شود عرضه ارز به کشور افزایش یابد. این ارز باید زیرساخت های اقتصاد، حجم نقدینگی و کسری بودجه را تحت تاثیر قرار دهد و دولت با ارائه خدمات بیشتر، نقدینگی انباشته و تورم را کنترل کند. همچنین ورود دلارهای بلوکه شده به کشور ممکن است نیاز کشور به چاپ پول و اوراق قرضه را کاهش دهد.

یونسی افزود: دلارهایی که در آینده می توانند به کشور وارد شوند باید بتوانند فضای صادرات به کشورهای همسایه را بر اساس مزیت نسبی مدیریت کنند. اگر بتوان این کار را انجام داد، افق بلندمدت تحریم های نفتی دیگر تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. مذاکره می تواند به کشور کمک کند اما باید از همین ظرفیت برای خنثی سازی تحریم ها استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید