رقابت ایران با مدعیان علم و فناوری جهان / چهارمین پلتفرم فناوری نانو در دسترس دانشمندان ایرانی

ساعت: 08:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806321

ایران اسلامی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با وجود تحریم‌ها و کارشکنی‌های دشمنان، شاهد پیشرفت‌های شگرف در علم و فناوری بوده و توانسته در صدر جهان بایستد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; ایران در دوران ستم شاهی با وجود پتانسیل فراوان و خاستگاه فرهنگی و تمدنی کهن از عقب ماندگی علم و فناوری رنج می برد و این امر از مرزهای عقب ماندگی فراتر رفت و در سال های پس از انقلاب به پیشرفت های شگفت انگیز علمی و فناوری دست یافت. اتفاق افتاد

این موضوع بسیار نگران کننده غرب است و یکی از دلایل تشدید فشارها و کارشکنی های آنها بر ایران اسلامی به بهانه مشکلات هسته ای و رشد موشکی و تشدید تحریم ها و … است. استعمارگران به هر طریق ممکن سعی در جلوگیری از آن دارند. پیشرفت ایران را در اختیار بگیرید.

اما اکنون باید گفت که انقلاب اسلامی ایران در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی خود قرار دارد و با نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در آن سال‌ها می‌توان به پیشرفت‌های علمی و فناوری به‌عنوان یکی از دستاوردهای آن پی برد. بزرگترین دستاوردهای.

دستاوردهای به دست آمده در شرایط جنگ و تحریم و محدودیت تجهیزات و امکانات و دلیل آن چیزی جز همت عالی و عزم جدی محققان و حمایت کارکنان در عرصه علم و علم نیست. تکنولوژی کشور ما

و اکنون ایران اسلامی توانسته در زمینه های مختلف علمی به مقام های برتر دنیا دست یابد و به عنوان مثال در حوزه پزشکی نیز محققان ایرانی 98 درصد داروهای مورد نیاز مردم کشورمان را تامین می کنند.

نانو باید برای عموم مردم شناخته شود

احسان برهانی، عضو هیئت علمی و دانشیار گروه نانومواد دانشگاه سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت، در تشریح علم عالی نانوتکنولوژی گفت: فناوری نانو چهارمین موج انقلاب صنعتی فناوری های نوین است، سرعت توسعه می یابد. به حداکثر برسد.

برهانی در ادامه اذعان داشت: رشته علوم نانو در ایران از اوایل دهه 80 با هجوم جدی محققان در این حوزه، به طور رسمی کار و فعالیت دانشگاهی و پژوهشی خود را آغاز کرد و هم اکنون از نظر ثبت اختراع و به ویژه محصولات علمی در رتبه چهارم جهان قرار دارد. ایران.

این عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ظرفیت استفاده از این علم بیش از آن است و مهمتر از آن اینکه جامعه ایرانی با وجود تولید محصولات و فناوری های مختلف نانو، همچنان تاثیر این علم را در زندگی روزمره احساس می کند. . او آن را احساس نکرد و هنوز برای او ناشناخته است.

56031159 7786 448a 8008 a8dbdda18e84 خبر خاکستری

این محقق و مخترع حوزه نانو که تحقیقات ارزنده ای در زمینه نانوپزشکی و تولید ایمپلنت انجام داده است، استفاده از فناوری نانو در پزشکی را تنها یکی از رشته ها عنوان کرد و افزود: نانو در ایران بسیار متداول است و محصولات مختلف آن بسیار رایج است. ماسک‌هایی که هر روز می‌زنیم یکی از صدها محصول نانویی است که در کشور تولید می‌شود و اگر نانوداروها در کشور نهادینه شود، قیمت دارو کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

برهانی کمبود بودجه و همچنین عدم حمایت را از مشکلات جدی شرکت های دانش بنیان به ویژه در حوزه نانو دانست و گفت: شرکت های دانش بنیان برای ورود به بازار جهانی نیاز به حمایت بیشتری دارند.

وی البته یکی دیگر از مشکلات شرکت های فعال نانو را ناآشنایی برخی کشورها و البته مردم ما با محصولات نانو دانست و با اشاره به پیشرفت کشورمان در حوزه نانو تاکید کرد: به آن ها توجه جدی شود. درگیر .

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از بخش های علمی و دانشگاهی کشور در حوزه فناوری نانو در حال حاضر روی لبه علم برای حرکت و تولید مقاله کار می کنند، گفت: البته بسیاری از فناوری های توسعه یافته توسط فعالان فناوری نانو دیگر نمی تواند. صنعت را به استفاده از آن متقاعد کنید زیرا یا خط تولید مناسبی ندارند یا در حال حاضر آمادگی استفاده از این فناوری ها را ندارند، بنابراین این مشکلات باید بررسی شود.

وی تحریم ها را مانعی برای توسعه علم نانو در کشور ندانست و توضیح داد: تحریم ها بی تاثیر نبوده است، اما علم در راه است و ما به عنوان پیشینیان این صنعت به دنبال گسترش این علم هستیم. بازار جهانی و طی 5 سال گذشته پیشرفت در حوزه نانو بسیار زیاد بوده و هیپچ متوقف نشده است و با توجه به اینکه توانسته ایم در بسیاری از بازارها نفوذ کنیم، این بار در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ایران در پارک های علم و فناوری رتبه سوم جهان را دارد

علی حقیقی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص نقش پارک های علم و فناوری در توسعه کشور گفت: با توجه به تجربه جهانی و برنامه ریزی صحیح، پارک های علم و فناوری می توانند نقش موثری در نوآوری داشته باشند. و فن آوری های جدید، جذب متخصصان و دانشمندان و گسترش شرکت های کوچک و متوسط ​​از طریق توسعه کارآفرینی.

رئیس پارک های علم و فناوری دانشگاه سمنان در ادامه بیان کرد: عملکرد مناسب پارک ها در ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان، آنها را به یکی از سریع ترین مجموعه های فعال دنیا تبدیل کرده است و بسیاری از سیاستمداران حوزه فناوری از پارک های علمی به عنوان بخشی از راهبرد خود استفاده می کنند. موثر و هماهنگ برای توسعه ملی یا منطقه ای نامیده می شود.

2b435dc8 7ea3 46ec b689 29a7e0eeb264 خبر خاکستری

این مقام مسئول با بیان اینکه پارک ها به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی کشورها ایفای نقش می کنند، افزود: در سال های اخیر توجه ما به بنگاه های کوچک و متوسط ​​به ویژه دانش بنیان با تاکید ویژه بر پیشروان کشور بوده است. رشد مبتنی بر دانش و با احداث پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری، به عنوان مکان‌یابی و رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط ​​و واحدهای فناوری دانش‌بنیان افزایش چشمگیری یافته است.

وی با اشاره به سهم رو به رشد پارک های علم و فناوری در ایجاد اشتغال ارزان و پایدار در کشور، آماری در این زمینه ارائه کرد: اشتغال ایجاد شده توسط پارک های علم و فناوری در کشور حدود 34 هزار و 479 شغل است.

حقيقي نيز در اين زمينه اذعان مي كند: هزينه ايجاد انواع شغل در پارك ها كمتر از 150 ميليون تن است در حالي كه اين رقم در صنايع بزرگ به بيش از يك ميليارد تن مي رسد.

وی با بیان اینکه جایگاه ایران در جهان در دسترسی به پارک های علم و فناوری سوم است، گفت: در حال حاضر حدود 800 پارک علم و فناوری در بیش از 55 کشور جهان فعال است و بر اساس آمار یونسکو پس از ژاپن و چین با 111 و 100 پارک علم و فناوری فعالیت می کنند. و پارک های فناوری، ایران با 50 پارک در رتبه سوم قرار دارد.

وی در خصوص پیشرفت پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: افزایش تعداد واحدهای فناور پذیرفته شده، گسترش فعالیت اداره منطقه ای مالکیت فکری، افزایش تعداد رویدادها و مراکز آموزشی، توسعه حمایت از واحدهای مستقر در حوزه بازاریابی و اموال از نمایشگاه های فکری و بازدید و گسترش تعامل با دانشگاه ها در قالب هسته پژوهشی دانشگاهی می توان نام برد.

وی در پایان از حمایت 12 شرکت دانش بنیان از 70 شرکت دانش بنیان در استان سمنان از پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان خبر داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید