رقم عیدی امسال کارگران مشخص شد/ فرمول محاسبه عیدی را ببینید

رقم عیدی امسال کارگران مشخص شد/ فرمول محاسبه عیدی را ببینید

میزان عیدی کارگران امسال اعلام شده و بدین ترتیب حداقل عیدی کارگران معادل دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر عیدی معادل سه برابر حداقل دستمزد خواهد بود.

شورای عالی کار اسفندماه سال گذشته حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 را 57.4 درصد افزایش داد و با تصویب آن، پایه دستمزد کارگران از 2 میلیون و 655 هزار تومان به چهار میلیون و 179 هزار تومان افزایش یافت.

بر این اساس، حداقل عیدی کارگر معادل دو برابر حداقل مزد و حداکثر عیدی معادل سه برابر حداقل مزد خواهد بود.

طبق تنها ماده قانون کار کلیه کارگاه های مشمول قانون کار موظفند به هر یک از کارگران خود یک سال کار معادل 60 روز آخرین حقوق به عنوان مرخصی و پاداش پرداخت کنند. این در حالی است که تنها ماده قانون کار می گوید میزان مرخصی کارمند نباید بیش از 90 روز حداقل مزد روزانه باشد.

به این ترتیب، بر اساس پیام هادی ابویی نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به خبرگزاری خبرآنلاین، میزان عیدی کارگران حدود 8 میلیون و 350 هزار تومان و برای سایر مقاطع دستمزد حداقل مبلغ عیدی کارگران تعیین شده است. عیدی که می توان دریافت کرد حدود 12 میلیون و 600 هزار تومان می شود.

البته محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار می گوید: ماده 41 قانون کار می گوید حقوق، مزد، مزایا و مرخصی کارگران باید بر اساس نرخ واقعی تورم در کشور محاسبه شود.

به گفته وی، طبق تبصره 2 حداقل دستمزد باید برای نفقه یک خانواده کارگری که تعداد آن توسط مراجع ذیصلاح تعیین می شود کافی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید