رمزگشایی از راز گام اول معامله با آمریکا

رمزگشایی از راز گام اول معامله با آمریکا

رضا پورحسین: وزیر امور خارجه ایران در جدیدترین سخنان خود درباره توافق با آمریکا گفت که مذاکرات با کشورهای غربی برای دستیابی به توافق ادامه دارد. وی افزود: در یکی از بندهای قطعنامه پارلمان اروپا، تصویب برجام و توافق مطرح شده بود، اما در همان جلسه احساسی و پرتنش پارلمان اروپا، از دستور کار خارج شد و این امر تایید می کند. اظهارات قبلی ما مبنی بر اینکه غرب و آمریکا راه دیپلماتیک را برای دستیابی به آخرین گام ها دنبال می کنند پیام خود را می دهد.

وی افزود: یک مرحله از توافق را در چارچوب لغو تحریم ها مطرح کرده ایم و تبادل پیام های ما ادامه دارد. البته آمریکا در این زمینه اصرار به مذاکره مستقیم دارد، اما ما اسناد لازم را برای دستیابی به توافق بدون مذاکره مستقیم داریم و طرف مقابل هم این اسناد را دارد و معتقدیم توافق موجود است.

وزیر امور خارجه ایران در اظهارات دیگری گفت که گام اول توافق به زودی برداشته خواهد شد. اقدامی که به نظر می رسد ارتباطی با سخنان روز گذشته برخی از مقامات بلندپایه کشور نداشته باشد.

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات سابق ایران در خصوص جزئیات این تحولات گفت: مذاکرات مقدماتی با طرف غربی انجام شد و با توجه به اینکه غربی ها می گفتند مسائل حقوق بشر و اوکراین برایشان مهم است، آن را رد کردند. نظرات و شد

وی افزود: همه اختلافات حل نشده است، اما نشانه هایی وجود دارد که توافق در راه است.به عنوان مثال وقتی رئیس کل دادگستری دیروز گفت که افراد دستگیر شده در صورت پشیمانی از اقدام خود آزاد می شوند، مشخصا اینطور نبوده است. بی ارتباط با رایزنی های وزارت امور خارجه.

فرجی راد ادامه داد: اینها مراحلی است که در حال انجام است. خروج از فهرست سپاه تکمیل کننده این مراحل است و به وضوح فضا را برای طرفین آماده می کند تا در جهت توافق قدم بردارند. نکته مهم این است که در این مرحله شاید بهتر باشد که مذاکرات علنی نشود و طرفین بتوانند به خواسته های یکدیگر توجه کنند و خیلی راحت تر به توافق برسند. امروز طرفین به توافق نزدیک شده بودند.

سفیر سابق ایران در نروژ گفت: پس از این مقدمات، احتمالاً توافق اولیه این خواهد بود که ایران نفت خود را بفروشد و مقداری پول به ایران برود تا در سایر موضوعات نیز توافق حاصل شود.

فرجی راد با اشاره به اینکه برجام همچنان برای غربی ها مهم است، گفت: به نظر می رسد باید اقدامات بیشتری انجام شود تا ایران دسترسی بیشتری به دلار داشته باشد و در حوزه غنی سازی تضمین دهد.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید